سلامت نیوز : دبیر سمینار بیماری‌های روماتیسمی و حاملگی گفت: زنان و مردان مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی به شرط آنکه تحت‌نظر پزشک متخصص روماتولوژی باشند و بیماری‌ شان کنترل شود، منعی برای بارداری و باروری ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ فرهاد شهرام در آستانه برپایی بیستمین سمینار سالیانه مرکز تحقیقات روماتولوژی با عنوان بیماری‌های روماتیسمی و حامل کی که روز پنجشنبه اول اسفند ماه در بیمارستان دکتر شریعتی تهران برگزار می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام ااین خبر افزود: به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است، برخی بیماری‌های روماتیسمی مانند لوپوس تشدید و برعکس برخی دیگر از این بیماری‌ها مانند بیماری آرتریت روماتوئید در این دوران بهبود یابند.

وی با اشاره به اینکه تشدید بیماری در برخی بیماری‌های روماتیسمی همچون آرتریت روماتوئید پس از زایمان اتفاق می‌افتد بر کنترل بیماری‌های روماتیسمی از سوی پزشک متخصص پس از زایمان نیز تاکید کرد.

 شهرام تصریح کرد: بیماری لوپوس که نوعی بیماری روماتیسمی است و طی آن پوست، کلیه، قلب، مغز و ریه فرد دچار می‌شود در خانم‌ها 9 برابر آقایان است و بیشتر در سنین بارداری در زنان بروز می‌یابد.

وی ادامه داد: تنها در صورت فعال بودن بیماری لوپوس و در موارد درگیری اندام‌های حیاتی از قبیل قلب، مغز و کلیه‌ها، پزشکان بیمار را از بارداری منع می‌کنند.

دبیر سمینار بیماری‌های روماتیسمی و حاملگی گفت: در صورتی که پزشک تشخیص دهد، بارداری سبب تشدید علایم بیماری لوپوس و آسیب به مادر و جنین نمی‌شود به وی اجازه بارداری می‌دهد.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، تم اصلی بیستمین سمینار سالیانه مرکز تحقیقات روماتولوژی به بیماری‌های روماتیسمی و حاملگی اختصاص یافته که در آن مشاوره‌های پزشکی پیش از بارداری، روش‌های جلوگیری از بارداری در بیماران روماتیسمی و ... ارایه می‌شود.

شهرام اظهار داشت: شایع‌ترین بیماری روماتیسمی التهابی در آقایان روماتیسم ستون فقرات است که اشکالی در باروری و صاحب فرزند شدن ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: به غیر از مبتلایان به بیماری‌های روماتیسمی اکثر افراد باردار که حتی سابقه ابتلا به بیمارِ‌های روماتیسمی را نیز ندارند از علایم مفصلی از قبیل زانو درد، کمر‌درد، خواب‌رفتگی و گزگز دست‌ها شکایت دارند.

دبیر سمینار بیماری‌های رومایتسمی و حاملگی یادآور شد: افزایش انحنای ستون فقرات در دوران حاملی به ویژه در اواخر این دوران که ناشی از وضعیت جنین است و دردهای زانو که به دلیل افزایش وزن در این دوران ایجاد می‌شود، جزو شایع‌ترین مشکلات مفصلی دوران بارداری است.

وی با اشاره به اینکه طی یک پژوهش انجام شده 22 درصد زنان باردار از درد مفاصل لگن شکایت داشته‌اند، تصریح کرد: دردهای مربوط به سندرم کانال کارپ (خواب رفتگی و گزگز دست) به دلیل تورم ایجاد شده در این دوران در 20 تا 25 درصد خانم‌های باردار گزارش شده است.

بیستمین سمینار سالانه مرکز تحقیقات روماتولوژی با عنوان «بیماری‌های روماتیسمی و حاملگی» از سوی مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران (قطب روماتولوژی کشور) پنجشنبه اول اسفند‌ماه در بیمارستان دکتر شریعتی تهران برپا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha