بلوکه شدن اعتبار 500 میلیونی سوختگی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران

سلامت نیوز : رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری ضمن اعلام این خبر که دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از انتزاع از دانشگاه علوم پزشکی ایران، اعتبار 500 میلیون تومانی سوختگی را بلوکه کرده است، گفت: متاسفانه بیماران ما به علت بلوکه شدن این اعتبار، از دست می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر کامران آقاخانی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری سومین همایش کشوری سوختگی ترتیب داده شده بود، به مشکلات و چالش‌های پیش‌روی درمان بیماران دچار سوختگی پرداخت و گفت: ما مشکلات بسیاری در این حوزه داریم که نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و مساعدت مسؤلان است.

وی ادامه داد: متاسفانه کارگران بسیاری در آتش می‌سوزند. ما خانواده‌هایی داریم که با وجود فرزندان بسیاری که دارند، به علت فقر با یک اجاق گاز اقدام به گرم کردن منزل خود و پخت و پز می‌کنند و همین امر احتمال بروز حوادث ناشی از سوختگی را افزایش می‌دهد. متاسفانه بخش قابل توجهی از افرادی که دچار سوختگی می‌شوند، جزء اقشار ضعیف جامعه هستند.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری با بیان اینکه این بیمارستان دولتی است و از بیمار هزینه‌ای برای درمان دریافت نمی‌شود، افزود: میلیون‌ها تومان برای درمان بیماران هزینه می‌شود اما متاسفانه بیمه‌ها به خوبی درمان بیماران سوخته را پوشش نمی‌دهند.

آقاخانی ادامه داد: از چهار ماه گذشته مدیریت بیمارستان را با هفت میلیارد تومان بدهی بر عهده گرفته‌ام و اکنون وضعیت به گونه‌ای است که شرکت‌های دارویی ما را تهدید کرده‌اند که دیگر به ما دارو نمی‌دهند و ما ناچار شدیم به روش‌های مختلف برای تامین دارو تلاش کنیم.

وی به مسائل مربوط به درمان اتباع خارجی به ویژه افاغنه اشاره کرد و گفت: برخی از بیماران افغان که به طور غیرقانونی در کشور زندگی می‌کنند، ریالی برای درمان خود نمی‌پردازند و از نظر مالی ناتوان هستند و همه هزینه‌های آنها را بیمارستان می‌پردازد.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری با بیان اینکه ما رویایی در سر داریم و اگر به تحقق بپیوندد، تحول خوبی در حوزه سوختگی اتفاق می‌افتد، گفت: به عنوان مثال اگر روی فیش برق منازل مبلغی اندک به عنوان مثال هزار ریال اضافه شود و این هزینه که فشاری نیز به مردم وارد نمی‌کند و صندوقی برای درمان بیماران سوختگی تجمیع می‌شود، مشکلاتمان برای درمان حل می‌شود. درواقع باید بررسی کرد که چه عواملی باعث سوختگی مردم می‌شود. امروز برق، گازوئیل، بنزین و نفت عامل بروز حوادث ناشی از سوختگی هستند.

آقاخانی ادامه داد: اگر بتوانیم این بودجه را فراهم کنیم، موفق به پیاده‌سازی درمان‌های استاندارد سوختگی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، خواهیم شد. اکنون درمان بیماران سوخته در کشور ما قدیمی است. در حالی که درمان‌های استاندارد در کشورهای دیگر باعث حفظ جان بیمارانشان می‌شود، اما اینها بسیار گران قیمت است.

وی با اشاره به اینکه بیماران سوختگی به علت ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمان، جان خود را از دست می‌دهند، اظهار کرد: امروز اگر در کشور آلمان شخصی تا 90 درصد هم سوخته باشد، امید به زنده ماندن دارد چرا که از وی در آی سی یوهای تخصصی سوختگی مراقبت می‌شود و راهکارهای نوین درمان زخم و پانسمان برای وی به کار گرفته می‌شود و عفونت به محل مراقبت وی راه پیدا نمی‌کند.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری ادامه داد: اما متاسفانه اگر در ایران بیماری بالای 50 درصد سوختگی داشته باشد، زنده ماندنش با خداست. متاسفانه عفونت‌های بیمارستانی بیداد می‌کند و همین عفونت باعث از دست رفتن این بیماران می‌شود. این در حالی است که اگر هزینه‌های درمان برای بیمار به طور رایگان پرداخت شود و روش‌های نوین برای وی به کار گرفته شود، او زنده می‌ماند.

آقاخانی در ادامه به ضرورت حمایت خیرین از درمان سوختگی در کشور نیز تاکید کرد و گفت: اگر بناست باقیات و صالحاتی برای شخصی اندوخته شود، جای آن در همین مراکز درمان سوختگی است. بیمارستان شهید مطهری یک بیمارستان قدیمی است که اکنون قسمت‌هایی از آن بازسازی شده است اما دیگر پولی برای تکمیل آن نداریم.

بلوکه شدن اعتبار 500 میلیون تومانی سوختگی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران

وی به ماجرای انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: بیمارستان مطهری قبل از انتزاع زیر نظر دانشگاه تهران اداره می‌شد اما متاسفانه از زمانی که این دو دانشگاه از یکدیگر جدا شدند، دانشگاه علوم پزشکی تهران ردیف سوختگی 500 میلیون تومانی را بلوکه کرده است و آن را به بیمارستان مطهری نمی‌پردازد.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری با ابراز تاسف از اینکه بیماران ما به علت بلوکه شدن این اعتبار، جان خود را از دست می‌دهند، گفت: طی مدت این چهار ماه بارها نامه نگاری‌ کرده‌ایم اما مسؤلان مالی و اداری دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام می‌کنند که چون اختلاف حساب مالی میان این دو دانشگاه وجود دارد، این اعتبار را به ما پرداخت نمی‌کنند.

آماده‌باش بیمارستان شهید مطهری برای شب چهارشنبه‌سوری

آقاخانی درباره تدابیر در نظر گرفته شده برای مراسم شب چهارشنبه‌سوری، اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری بحران ماست. آیا نباید برای چنین حوادث غیرمترقبه‌ای چون آتش‌سوزی‌های گسترده، بسترهای لازم را برای درمان داشته باشیم. البته ما بخشی را برای حوادث غیرمترقبه آماده کرده‌ایم اما پرستاری نداریم که بتوانیم با وجود آنها این بخش را راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر حداقل به 40 پرستار برای راه‌اندازی این بخش نیاز داریم.

وی ادامه داد: از یک ماه پیش برای تامین نیروی انسانی در شب چهارشنبه‌سوری اقدام کردیم. تعداد پرستاران برای این شب برای رسیدگی به مجروحان دو برابر می‌شود و اکنون در حالت آماده‌باش هستیم.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری آئین فرهنگی است و باید برای مقابله با آن اقدامات فرهنگی را در نظر گرفت، اظهار کرد: متاسفانه اکنون مراسم شب چهارشنبه‌سوری با ساخت نارنجک‌های کوچک دستی در زیرزمین منازل و وارد کردن میلیاردها تومان ترقه و وسایل آتش‌بازی همراه شده است و ما تنها باید اقدامات فرهنگی انجام دهیم و با سلاح فرهنگ جلو برویم تا بتوانیم آمار ناشی از سوختگی در این شب را کاهش دهیم.

آقاخانی در ادامه به وضعیت بستری بیماران در این بیمارستان نیز اشاره کرد و گفت: در حالی که استاندارد سوختگی در بخش‌های ویژه در کشورهای دیگر یک نفر در هر یک اتاق است، اما در این بیمارستان در اتاق‌های بزرگ حتی تا شش تخت هم قرار داده می‌شود و در اتاق‌های کوچک دو تا سه تخت وجود دارد و بیماران باید در کنار یکدیگر درمان شوند. این موضوع احتمال انتقال عفونت را بسیار بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه از جمله راهکارهای لازم برای سامان‌یابی وضعیت درمان بیماران سوختگی، رایگان شدن کامل درمان بیماران سوخته و بازسازی بخش‌های بیمارستانی است، اظهار کرد: در حال حاضر زمینی برای ساخت یک بیمارستان در غرب تهران در نظر گرفته شده و گودبرداری نیز انجام شده است، اما ساخت و تکمیل این مرکز به 70 تا 80 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که متاسفانه در حال حاضر این بودجه را در اختیار نداریم.

مرگ دو تا سه هزار نفر در سال به علت سوختگی

به گفته رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری، سالانه دو تا سه هزار نفر در ایران به علت حوادث ناشی از سوختگی جان خود را از دست می‌دهند.

آقاخانی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره علت بروز این حوادث، اظهار کرد: موارد مربوط به خودسوزی و دگرسوزی در کشور بالا نیست و عمده‌ترین علت بروز سوختگی را حوادث تشکیل می‌دهد و از جمله آنها می‌توان به برق‌ گرفتگی در هنگام ساخت ساختمان‌ها اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، سومین همایش کشوری سوختگی در روزهای هشتم و نهم اسفند ماه در محل سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha