دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 105932

سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات سوختگی با اشاره به اینکه لازم است یک اراده ملی و تعامل چند بخشی برای حل مشکل سوختگی به وجود بیاید، گفت: ریاست جمهوری موظف است کارگروه ملی پیشگیری از سوختگی ایجاد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد جواد فاطمی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری سومین همایش کشوری سوختگی ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه مرکزی تحت عنوان «بیمارستان تخصصی سوختگی» در کشورهای دیگر وجود ندارد، اظهار کرد: تنها در کشور هند بیمارستان تک تخصصی سوختگی وجود دارد. این در حالی است که در کشورهای دیگر، هر بیمارستان دارای یک بخش سوختگی است.

وی ادامه داد: پیشگیری مهم‌ترین کاری است که باید برای درمان سوختگی در کشور انجام شود. اگر ما برای پیشگیری هزینه کنیم، به مراتب از هزینه‌هایمان کاسته می‌شود. به عنوان مثال برای دانش‌آموزان شین‌آبادی که دچار سوختگی شدند، پیش‌بینی کردیم هزینه درمان آنها حدود 10 میلیارد تومان باشد. در حالی که اگر این 10 میلیارد تومان را برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس کشور هزینه می‌کردیم، این اتفاق نمی‌افتاد. بر اساس مطالعه‌ای، 150 هزار مدرسه غیراستاندارد از نظر سیستم گرمایشی در کشور ما وجود دارد و آموزش و پرورش باید پیش از آنکه کودکان بیشتری در آتش بسوزند، مدارسش را استاندارد کند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی با بیان اینکه ایمنی در پروژه‌های ساختمانی نیز رعایت نمی‌شود،‌ گفت: بارها به مراجع مختلف تاکید کرده‌ایم از سیستم‌های برق روکش‌دار استفاده شود. متاسفانه توجهی به این موضوع وجود ندارد و کارگران دچار برق گرفتگی می‌شوند. به عنوان مثال یک کارگر سوختگی در بیمارستان بستری است که تاکنون 35 میلیون تومان هزینه درمان وی شده است.

ریاست جمهوری موظف است کارگروه ملی پیشگیری از سوختگی ایجاد کند

فاطمی با تاکید بر اینکه البته وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند امر پیشگیری را محقق کند، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت نیرو، آموزش و پرورش، سازمان نظام مهندسی و ... در امر پیشگیری از بروز حوادث غیرمترقبه که منجر به سوختگی می‌شود، دخیل هستند. به همین خاطر به یک اراده ملی و سیاسی فراتر از همه دستگاه‌ها نیاز داریم و نهاد ریاست جمهوری موظف است کارگروه ملی پیشگیری از سوختگی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه باید ساختن بخش‌های سوختگی کوچک با تعداد تخت‌های اندک در بیمارستان‌های عمومی سراسر کشور در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: متاسفانه عفونت‌های بیمارستانی در این مرکز به قدری بالاست که به آخرین خط درمان آنتی‌بیوتیکی رسیده‌ایم و دیگر آنتی‌بیوتیک‌های معمول برای از بین بردن عفونت‌ها پاسخگو نیستند و متاسفانه چندی پیش بیماری داشتم که به علت 14 درصد سوختگی، جان خود را از دست داد.

فاطمی با تاکید بر اینکه باید اراده ملی به کار گرفته شود تا وضعیت درمان سوختگی سازمان یابد، گفت: متاسفانه بیماران ما پس از درمان به حال خود رها می‌شوند و از لحاظ روانی تحت حمایت قرار نمی‌گیرند. امروز سوختگی فقط مشکل بیمارستان مطهری نیست. سوختگی یک عامل ملی است و باید در سطح ملی برای آن برنامه‌ریزی کرد. چرا باید بیمار مبتلا به سوختگی را از کردستان به تهران بیاورند؟ چرا نباید امکانات درمانی در کشور به صورت عادلانه توزیع شده باشد؟ ما نتوانسته‌ایم مشکل سوختگی را حل کنیم و به همین خاطر به کلی آن را پاک کرده و فراموش کرده‌ایم.

واحدهای سوختگی در بیمارستان‌های عمومی راه‌اندازی شود

وی افزود: باید به سمت راه‌اندازی واحدهای سوختگی در بیمارستان‌ها برویم. لازم است نیروی ویژه و اعتبار ویژه اختصاص یابد و بیماران سوختگی تحت حمایت قرار بگیرند و مهم‌تر از همه اینها، تدابیر پیشگیری از سوختگی به طور جدی در نظر گرفته شود. یکی از علل برگزاری همایش‌های کشوری سوختگی نیز همین افزایش سطح هوشیاری مسؤلان و مردم نسبت به سوختگی است. مردم و مسؤلان ما جو زده می‌شوند و اگر مشکلی پیش بیاید، برای حل آن به فکر می‌افتند و مانند مشکل دانش‌آموزان شین‌آبادی که درباره آن اطلاع‌رسانی‌های بسیاری انجام شد و مسؤلان هزینه‌های درمان آن را تقبل کردند. در صورتی که می‌شد همین هزینه‌ها را برای پیشگیری صرف کرد. مردم باید نسبت به سوختگی حساس شوند. چرا آموزش و پرورش باید مدارسی بسازد که هنوز بخاری‌های قطره‌ای در آنها تعبیه می‌شود؟ چرا وزارت صنعت اجازه می‌دهد این بخاری‌ها تولید شود؟ چرا مشکل سوختگی را رها کرده‌ایم و کسی نیست که از آنها حمایت کند. متاسفانه رسانه‌ها نیز در این خصوص کوتاهی می‌کنند و سازمان صدا و سیما برنامه‌هایی تولید می‌کند که مخاطبان اندکی دارد اما برای ساخت برنامه‌های مربوط به پیشگیری و سوختگی و سایر بیماری‌ها، تلاش قابل توجهی ندارد و تا زمانی که سوختگی به دغدغه مردم، مسؤلان و رسانه‌ها تبدیل نشود، این وضع ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha