دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 105936

سلامت نیوز : نتایج یک مطالعه جدید تایید می‌کند که کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی با ایجاد تغییراتی در شکل ظاهری سلول‌های عصبی (نورون‌ها) بر فعالیت مغز تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در بررسی‌های پیشین مشخص شده بود که ورزش کردن می‌تواند بر ساختار مغز از طریق ایجاد سلول‌های مغزی جدید تاثیر بگذارد اما در مطالعه جدید آشکار شده است که بی‌تحرکی نیز به نوبه خود روی عملکرد مغز تاثیر دارد.

تمام مردم می‌دانند که زندگی بدون تحرک برای سلامتی مضر است. همچنین تحقیقات متعددی در مورد تاثیر مشاغل کم‌تحرک و پشت‌میزنشینی روی سلامت و کوتاه کردن طول عمر انسان انجام شده و می‌شوند. کمبود فعالیت‌های جسمی خطر ابتلا به بیماری قلبی،‌ دیابت و دیگر اختلالات مزمن را افزایش می‌دهد.

در این مطالعه متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه «وین استیت» روی تعدادی موش‌، آزمایش‌هایی انجام دادند. نیمی از موش‌ها داخل قفس‌هایی نگهداری شدند که دارای چرخ‌وفلک‌های کوچک بودند و در نتیجه موش‌ها را قادر می‌ساخت تا تحرک داشته باشند و گروه دیگر در قفس‌هایی بودند که امکان فعالیت بدنی برای آنها فراهم نبود.

پس از گذشت سه ماه، متخصصان به موش‌ها رنگی تزریق کردند که موجب رنگی شدن برخی نورون‌ها می‌شود تا بتوانند اعصابی را شناسایی کنند که در مدولای منقاری شکل بطن جانبی هستند و در عین حال که تنفس و دیگر سیستم‌های خودکار را کنترل می‌کنند به فعالیت بیشتر نیز کمک می‌کنند.

پزشکان دریافتند بین اعصاب موش‌هایی که فعالیت جسمی داشتند و آنهایی که تحرک نداشتند، تفاوت چشمگیری وجود دارد. اعصاب موجود در مدولای منقاری شکل بطن جانبی در موش‌های بی‌تحرک نسبت به اعصاب معمولی تغییر پیدا کرده و انشعابات بیشتری داشتند. این انشعابات در واقع باعث می‌شوند که اعصاب به راحتی تحریک شوند و پیام‌های گیج‌کننده‌ای در سیستم عصبی منتقل کنند که در نهایت بر فشارخون تاثیر سوء دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha