سلامت نیوز : رییس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران بر لزوم ارزش گذاشتن به خدمات جامعه پزشکی تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر اعظم السادات موسوی در نشستی خبری ضمن انتقاد از هجمه‌های اخیر به جامعه پزشکی، گفت: جامعه پزشکی جزو سرمایه‌های بی‌نظیر کشور هستند. پزشکان از ابتدای انقلاب، دوران دفاع مقدس و سال‌های پس از آن و همچنین در دوران تحریم جزو سربازان ردیف اول مردم ایران بوده‌اند تا بتوانند آثار مشکلات را کاهش دهند.

وی افزود: با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌ها، امروز می‌توان ادعا کرد که جامعه پزشکی کشور جزو معدود اقشاری است که توانسته به خودکفایی برسد؛ ‌به طوری که امروز برای درمان بیماران نیازی به خدمات خارج از کشور نداریم. این موضوع هم تنها بر اساس تلاش جامعه پزشکی میسر شده است.

رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران، به مراجعه تعداد زیادی از بیماران منطقه به ایران جهت درمان اشاره کرد و گفت: سال گذشته حداقل 500 هزار بیمار خارجی جهت درمان به ایران مراجعه کرده‌اند. این امر بی‌تردید توانمندی‌های جامعه پزشکی کشور را نشان می‌دهد. بنابراین باید برای چنین سرمایه‌ای ارزش قائل باشیم.

موسوی بر لزوم تقویت اعتماد مردم به جامعه پزشکی تاکید کرد و گفت: شاید چنین اعتمادی را در هیچ جای دنیا نتوان مشاهده کرد. اگر به این اعتماد خدشه‌ای وارد شود، چه چیزی جایگزین آن خواهد شد؟ ادعای‌مان آن است که بر اساس قانون باید آموزش و سلامت به صورت رایگان برای مردم فراهم باشد. سؤال آن است که آیا تاکنون این حق عملیاتی شده است؟ این در حالی است که به علت مشکلات موجود، نتوانسته‌ایم این حق را محقق کنیم.

وی در این باره ادامه داد: در مقامی نیستم که بخواهم کسی را متهم کنم. اما سؤال آن است چرا مردم از حق نظام سلامت رایگان برخوردار نیستند. آیا این حق بر عهده جامعه پزشکی است؟ مشکلات نظام سلامت ما از کجا ناشی می‌شود؟

رئیس انجمن آنکولوژی ایران ادامه داد: با وجود افزایش تورم، پنج سال است که تعرفه‌های پزشکی دچار انجماد است. زمانی که ارزش خدمات به صورت واقعی در نظر گرفته نمی‌شود، ناچار تخلفاتی هم در آن صورت می‌گیرد، آیا این اندک تخلفات باید به حساب تمام جامعه پزشکی گذاشته شود؟ پزشکان افراد پرکاری هستند که از پنج صبح تا 11 شب فعالیت می‌کنند تا بتوانند از زندگی نسبتا متعادلی برخوردار باشند. چه قشری از جامعه تا این حد زحمت می‌کشد؟ علاوه بر آن پزشکان جزو افراد با استعداد و باهوش کشور هستند. خدمات جامعه پزشکی باید ارزش‌گذاری شود.

موسوی افزود: در تمام قشرهای جامعه از وکلا گرفته تا روحانیون، مهندسین و ... ممکن است تخلفاتی وجود داشته باشد. اما این تخلفات هیچ گاه تا این حد پررنگ نشده است. با طرح چنین مباحثی، امنیت پزشکان زیر سؤال می‌رود. هر چند ممکن است تعداد انگشت شماری از پزشکان درآمد بالایی داشته باشند، اما اغلب آنها جزو طبقه متوسط جامعه هستند.

وی در پایان گفت: از کمیسیون بهداشت مجلس، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت عاجزانه تقاضا دارم که با همکاری یکدیگر به بررسی مشکلات نظام سلامت بپردازند. از آنجا که نظام سلامت با مشکل روبروست، برخی‌ها راحت‌ترین راه‌حل را هجمه به جامعه پزشکی می‌دانند. این در حالی است که حل مشکلات جامعه پزشکی نیازمند برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha