به گفته كارشناسان، ظرف پنج سال آینده با تدابیری در ارتباط با سیستم ایمنی بدن، حساسیت به بادام زمینی ،كه گاه می‌تواند مرگبار باشد، قابل درمان خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری رویترز ، حساسیت نسبت به بادام زمینی كه در آمریكا شمار مبتلایان به آن مرتب در حال افزایش است، اغلب در سه سال نخست زندگی ظاهر می‌شود .
این حساسیت كه با خوردن بادام زمینی آغاز می‌شود ، می‌تواند افرا د مختلف را دچار عوارض مختلفی از التهاب جزیی گرفته تا واكنش آلرژیك تمامی بدن به نام آنافیلاكسیس كند.
بسیاری از كودكان كه دچار حساسیت‌های غذایی دیگری مانند حساسیت به شیر یا تخم مرغ هستند، با بالارفتن سن این آلرژی را از دست می‌دهند اما فقط حدود ۲۰ درصد از كودكان مبتلا به حساسیت نسبت به بادام زمینی با بزرگتر شدن از این مشكل رهایی می‌یابند.
دكتر وزلی بوركس كارشناس آلرژی غذایی در مركز پزشكی دانشگاه دوك در دورهام كارولینای شمالی در مقاله‌ای در مجله لنست نوشت ظاهرا راه حلی برای این مساله در پیش است.
بوركس گفت در حال حاضر مطالعات گسترده‌ای در این زمینه در جریان است و وی پیش بینی می‌كند كه در آینده این امكان وجود خواهد داشت كه واكنش سیستم ایمنی بدن فرد نسبت به بادام زمینی از یك واكنش حساسیتی به یك واكنش غیرحساسیتی تبدیل شود.
به گفته او یكی از رویه‌های احتمالی برای درمان حساسیت به بادام زمینی، استفاده از پروتیین‌های مهندسی شده بادام زمینی برای درمان سیستم ایمنی بدن است. او گفت شیوه‌های درمانی دیگری نیز آثار نویدبخشی نشان داده اند كه طب گیاهی چینی یكی از آنهاست و در مرحله آزمایش روی حیوانات اثر مثبتی نشان داده است.
بوركس به احتمال تولید بادام زمینی‌های ضد حساسیت اشاره كرد اما گفت از آنجا كه چند پروتیین مختلف بادام زمینی واكنش آلرژیك ایجا د می‌كنند، اگر پروتیین‌های بادام زمینی را انقدر اصلاح كرد كه دیگر مواد آلرژی زا نداشته باشند، بادام زمینی جدید دیگر بادام زمینی نخواهد بود.
به گفته او حدود یك درصد كودكان زیر پنج سال نسبت به بادام زمینی حساسیت دارند و ظرف ۱۵ سال گذشته در آمریكا شمار بیشتری از كودكان دچار این حساسیت تشخیص داده شده اند.
این كارشناس متخصص معتقد است كه بالارفتن شمار كودكان دچار حساسیت نسبت به بادام زمینی در آمریكا می‌تواند ناشی از باصطلاح فرضیه بهداشت باشد كه بر اساس آن اگر در اوان كودكی ، انسان در مقابل عوامل عفونت زا ی بیش ازحد كمی قرار گیرد ، احتمال واكنش‌های آلرژیك در او بیشتر می‌شود.
بوركس گفت برخی دیگر از محققان گفته‌اند اگر زن بارداری بادام زمینی بخورد، احتمال ابتلای او به حساسیت نسبت به این ماده بیشتر می‌شود.
واكنش پوستی مانند كهیر، خارش در اطراف دهان و گلو، اسهال، انقباضات معده، حالت تهوع، نفس تنگی، خس خس سینه و در موارد حاد، واكنش حساسیتی بسیار شدید كه مراجعه فوری به اورژانس بیمارستانها را ایجاب می‌كند، از نشانه‌های آلرژی نسبت به بادام زمینی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha