آنفلوآنزا در کودکان ، از ابتلا تا درمان

سلامت نیوز : عفونت تنفسی با ویروس آنفلوآنزا یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش مرگ‌و‌میر کودکان و بیماران قلبی به شمار می‌رود.آنفلوآنزا غالبا افراد را در فصول سرد درگیر می کند و با توجه به قدرت انتشار بالا، تعداد زیادی را در مدت کم مبتلا می کند.آنتی بادی تولید شده ضدآنفلوآنزا مدت زیادی در بدن دوام ندارد و فردی که مبتلا شود ممکن است سه تا چهار سال بعد نیز دوباره دچار این عفونت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این ویروس از راه استنشاق ترشحات کوچک معلق در هوا که به دنبال سرفه یا عطسه افراد آلوده انتشار می یابد، به افراد دیگر سرایت می کند. 48 تا 72 ساعت پس از ورود ویروس به بدن، علائم آغاز می شود.

نشانه های بالینی

شروع نشانه ها ناگهانی و عبارت است از تب و لرز، احساس سرما، سرفه، سردرد، سوزش و درد گلو، احتقان و ترشح بینی، سرگیجه، اسهال، درد چشم، درد عضلانی، استفراغ، التهاب مخاط ملتحمه، بزرگی غدد لنفاوی گردن، سرفه های خروسکی و عوارضی مانند عفونت ریه، التهاب برونش ها و عفونت گوش. البته باید توجه داشت که این علائم در برخی از عفونت های ویروسی تنفسی دیگر نیز مشترک و افتراق آنها دشوار است.

یافته های آزمایشگاهی و تشخیصی

آزمایشات معمول فقط کاهش نسبی گلبول های سفید را نشان می دهد. امروزه با استفاده از روش های پیشرفته ژنتیکی و کشت می توان به تشخیص قطعی آنفلوآنزا رسید. ولی با توجه به هزینه بالای این آزمایشات، فقط در موارد شدید و بیماران بستری به کار می رود.

درمان

درمان های حمایتی مانند مایع درمانی و کنترل تب بیمار از اقدامات اولیه است. در صورت عود تب، طولانی شدن تب یا بدتر شدن علائم باید به فکر اضافه شدن عفونت های باکتریال نیز بود و آنتی بیوتیک مناسب را آغاز کرد.

در موارد شدید از داروهای اختصاصی ضدآنفلوآنزا استفاده می شود که بهتر است در 48 ساعت اول بیماری دارو را شروع کرد.

پیشگیری و واکسیناسیون

واکسن آنفلوآنزا را می توان برای سنین بالای شش ماه استفاده کرد. در برخی افراد ضرورت واکسیناسیون بیشتر است مانند سنین شش ماه تا پنج سال، افراد مبتلا به بیماری های مزمن ریوی مانند آسم، بیماری قلبی، کلیوی، کبدی، عصبی ـ عضلانی، دیابت، بیماری متابولیک و نقص ایمنی، کسانی که برای مدت طولانی آسپیرین مصرف می کنند و زنانی که در فصل پاییز و زمستان احتمال دارد، باردار شوند.

واکسیناسیون آنفلوآنزا برای سنین مختلف متفاوت است. برای سن شش ماه تا سه سال نصف واکسن و برای سن بالای سه سال یک واکسن کامل باید تزریق شود.

کودکان زیر هشت سال اگر برای اولین بار واکسینه می شوند، باید دو بار به فاصله یک ماه واکسینه شوند و از سال های بعد یک دوز کافی است.

سن بالای هشت سال نیز فقط به یک دوز واکسن نیاز دارد. مناسب ترین زمان برای واکسیناسیون ابتدای پاییز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha