چشم امید بیماران خاص به حمایت‌های مسئولان / نبود امکانات شیمی‌درمانی در بروجرد

سلامت نیوز :  830 بیمار سرطانی در بروجرد از نبود امکانات شیمی‌درمانی رنج می‌برند و چشم امید آنها به حمایت مسئولان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ بیماری‌های خاص بیماری صعب‌العلاجی هستند که معمولا تا پایان عمر با فرد همراه هستند و از نظر درمانی هزینه‌های سنگینی دارند.

این بیماری‌ها شامل هموفیلی، تالاسمی، ام اس و بیماری‌های کلیوی (دیالیزی، پیوندی) است که اکنون تحت پوشش بیماری‌های خاص هستند.

سرطان و دیابت نیز از این دست بیماری‌ها هستند که فعلا طرح‌هایی اجرایی از جمله پوشش رایگان بیمه‌ای برای آنها در نظر گرفته نشده، ولی این برنامه‌ها در دست اقدام است.

در ادامه مسئول انجمن بیماران خاص شهرستان بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجرد گفت: تمام داروهایی که در کشور توزیع می‌شود، از طریق داروخانه دولتی امام خمینی(ره) شهرستان بروجرد در اختیار بیماران قرار می‌گیرد

فاطمه یاراحمدی افزود: درمانگاه تخصصی بیماران خاص شهرستان بروجرد در محل شهرک اندیشه این شهرستان در حال ساخت است، عملیات ساختمانی این درمانگاه در مراحل پایانی است و انتظار می‌رود در ابتدای سال 93 تجهیز و آماده بهره‌برداری شود که در این صورت بسیاری از مشکلات فعلی حل می‌شود.

یاراحمدی اظهار داشت: بیماری‌های خاص بیماری صعب العلاجی هستند که معمولا تا پایان عمر با فرد همراه هستند و از نظر درمانی هزینه‌های سنگینی دارند.

*سرطان و دیابت هم از بیماری‌های خاص به شمار می‌روند

یاراحمدی اظهار کرد: این بیماری‌ها شامل هموفیلی، تالاسمی، ام اس و بیماری‌های کلیوی(دیالیزی، پیوندی) است که اکنون تحت پوشش بیماری‌های خاص هستند.

وی افزود: سرطان و دیابت نیز از این دسته بیماری‌ها هستند که فعلا طرح‌هایی اجرایی از جمله پوشش رایگان بیمه‌ای برای آنها در نظر گرفته نشده، ولی این برنامه‌ها در دست اقدام است.

یاراحمدی ادامه داد: همچنین بیماری‌های ایدز وهپاتیت نیز به این گروه اضافه می‌شود.

*نبود امکانات شیمی درمانی در بروجرد

وی تصریح کرد: اکنون در شهرستان بروجرد 28 بیمار هموفیلی، 34 بیمار تالاسمی، 246 بیمار مبتلا به ام اس، 97 بیمار دیالیزی و 57 بیمار پیوندی شناسایی شده است.

این مسئول تصریح کرد: همچنین بیماران سرطانی حدود 830 نفر و بیماران دیابتی نیز 4500 نفر هستند.

یاراحمدی عنوان کرد: ‌به دلیل نبود امکانات شیمی درمانی، بیشتر بیماران سرطانی این شهرستان به شهرهای بزرگ مراجعه می‌کنند، البته عواملی مثل مهاجرت، فوت و موراد جدید نیز آمارها را تغییر می‌دهد.

*ام اس بالاترین آمار ابتلا را دارد

وی ادامه داد: اکنون در میان بیماران شهرستان بروجرد، بیشترین آمار مربوط به بیماران مبتلا به ام اس است که متاسفانه روند رو به رشدی نیز دارد.

مسئول انجمن بیماران خاص شهرستان بروجرد افزود: با وجود نبود امکانات (فضای آموزشی مناسب و هزینه‌های جانبی) در حد امکان هر شش ماه یک بار کلاس آموزشی گروهی و هر هفته کلاس آموزشی چهره به چهره برای بیماران برگزار می‌شود.

یاراحمدی اضافه کرد: همچنین در زمینه پیشگیری از موارد جدید بیماران خاص، در رادیو بروجرد و روزنامه‌های محلی جدیدترین مقاله‌های آموزشی به شهروندان این شهرستان ارائه می‌شود.

*مشکل اصلی ضعف اقتصادی است

وی در مورد تامین داروهای مورد نیاز این بیماران عنوان کرد: ‌در زمینه تهیه دارو، مشکل عمده بیماران نداشتن هزینه‌های تامین دارو و ضعف اقتصادی است، البته مشکل کمبود دارو نیز به صورت مقطعی وجود دارد.

این مسئول دامه داد: اما ناتوانی، از کار افتادگی، هزینه‌های سنگین و نیاز همیشگی برای دریافت دارو باعث شده است، تا این بیماران با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

*دفترچه بیمه رایگان برای بیماران خاص

یاراحمدی افزود: تمام بیماران خاص در صورتی که به انجمن بیماران خاص شهرستان مراجعه کنند و تشکیل پرونده بدهند، دفترچه بیمه رایگان بیماران خاص را دریافت می‌کنند.

*صدور کارت هوشمند برای دریافت دارو

در ادامه مسئول واحد بیماران خاص شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد در تشریح اقدامات صورت گرفته برای بیماران خاص گفت: در واحد بیماران خاص شبکه بهداشت و درمان، فعالیت‌های مختلفی برای کمک به این گونه بیماران انجام می‌گیرد.

پروین سبزه‌وند اظهار کرد: کنترل مدارک و درج کد بیماری‌های خاص برای آنان، ارجاع بیماران به پزشک مربوط با توجه به نوع بیماری آنها و صدور کارت هوشمند برای دریافت دارو در داروخانه‌های طرف قرارداد برخی از این اقدامات است.

*ارائه معرفی‌نامه به بیماران خاص

سبزه‌وند اضافه کرد: از طرفی از سوی واحد بیماران خاص شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، بیماران به منظور دریافت کارت معافیت از خدمت سربازی و همچنین در مورد بیماران کلیوی برای پذیرش در بیمارستان‌ها و انجام دیالیز و برگزاری جلسات توجیهی به منظور آشنایی بیشتر با بیماری و انجام اقدامات لازم است، معرفی می‌شوند.

وی اضافه کرد: همچنین در صورتی که پزشک فوق تخصص در شهرستان در دسترس نباشد، بیماران می‌توانند با مراجعه به این واحد، با دریافت معرفی‌نامه به شهرستان‌های دیگر مراجعه کنند و با دریافت اطلاعات لازم از سوی آنها درمان خود را ادامه دهند.

*وجود داروهای مورد نیاز بیماران خاص در داروخانه‌ها

سبزه‌وند همچنین عنوان کرد: تمام داروهایی که در کشور توزیع می‌شود، از طریق داروخانه دولتی امام خمینی (ره) شهرستان بروجرد در اختیار بیماران نیازمند قرار می‌گیرد.

*برخی داروها کاملا رایگان است

مسئول واحد بیماران خاص شبکه بهداشت و درمان بروجرد در ادامه افزود: برخی داروها کاملا رایگان در اختیار بیماران خاص قرار می‌گیرد و در مورد برخی دیگر از داروهای مورد نیاز، درصدی از هزینه دارو توسط بیمار پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: نمونه ایرانی بیشتر داروها موجود است و بیماران معمولا زمانی که بخواهند نمونه خارجی داروها را تهیه کنند، برخی مواقع با مشکل نبود دارو مواجه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha