سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 105977

آیا می‌شود خاطرات بد را پاک کرد؟

سلامت نیوز :  خیلی ها دوست دارند خاطرات بد گذشته را فراموش کنند. حالا ممکن است دانشمندان راهی برای این کار پیدا کرده باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه ؛ دانشمندان هلندی متوجه شده اند، می توان با شوک الکتریکی (درمان به روش ECT) خاطرات را پاک کرد. آنها می گویند شاید این کشف، راهی باشد برای درمان اختلالات استرس پس از حادثه.

در هر حال، ECT هنوز با وجود جنجال هایی که بر سر استفاده از آن وجود دارد، به عنوان راهی برای درمان افسردگی مورد استفاده است. در این روش، جریان برق را از مغز بیمار عبور می دهند. البته هیچکس به طور یقین نمی داند چرا این روش موثر است اما تئوری هایی در این زمینه وجود دارد.  

حالا محققان در دانشگاه «نیمخن» از این روش برای هدف قرار دادن برخی خاطرات خاص در حافظه استفاده کرده اند تا آنها را از بین ببرند. آنها به بیمارانی که قبلا شوک الکتریکی دیده بودند، 2 تصویر نشان دادند و درباره هر کدام، یک داستان ناخوشایند تعریف کردند. یک هفته بعد، درست قبل از شوک الکتریکی، دوباراه یکی از عکس ها را به بیمار نشان دادند تا حافظه اش در مورد آن داستان فعال شود. روز بعد از شوک الکتریکی، بیمار، داستان عکسی را که تازه دیده بود، از یاد برده بود اما آن یکی داستان را کامل به یاد داشت.

این تحقیق در مجله «Nature Neuroscience» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    0 0
    تو ایران همچین تکنولوژی وجود داره که بشه ازش استفاده کرد