سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 105980

سلامت نیوز : به گفته رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری، دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از انتزاع از دانشگاه علوم پزشکی ایران، اعتبار 500 میلیون تومانی سوختگی را بلوکه کرده است. بیمارستان سوختگی شهید مطهری تنها مرجع بیماران دچار سوختگی شدید در کشور است، وزارت بهداشت 500 میلیون تومان از ردیف سوختگی به دانشگاه علوم پزشکی تهران که در آن زمان بیمارستان مطهری زیرمجموعه این دانشگاه بود اختصاص داد، اما پس از جدا شدن این بیمارستان از این دانشگاه، گفته می‌شود مسئولان دانشگاه این اعتبار را به بیمارستان برنمی‌گردانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ به گفته رئیس این بیمارستان علت بازنگرداندن این پول‌ها اختلافات حساب مالی عنوان شده است. ماهانه به‌طور متوسط 150 بیمار به علت سوختگی حاد در این بیمارستان بستری می‌شوند. سالانه دو تا سه هزار نفر در ایران به علت حوادث ناشی از سوختگی جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس آمار سازمان پزشکی‌قانونی کشور در 9 ماهه گذشته امسال هزار و 464 تن بر اثر سوختگی در کشور جان خود را از دست دادند. به گفته رئیس بیمارستان سوختگی موارد مربوط به خودسوزی و دگرسوزی در کشور بالا نیست و عمده‌ترین علت بروز سوختگی را حوادث تشکیل می‌دهد و از جمله آنها می‌توان به برق‌ گرفتگی در هنگام ساخت ساختمان‌ها اشاره کرد.

هفت میلیارد تومان بدهی

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری گفت: نگران هستیم که چگونه با توجه به شرایط بیمارستان (نداشتن جا و کمبود پرستار و تراکم بیمار) به بیماران دچار سوختگی، خدمات ارائه دهیم. رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری گفت: به‌طور مثال روز یکشنبه، تمام تخت‌های بیمارستان و حتی فضاهایی که برای وضعیت فوق‌العاده آماده می‌کنیم، پر شده بود و برای پذیرش بیماران اورژانسی جا نداشتیم و مجبور شدیم مردان بیمار را به بخش زنان انتقال دهیم. کامران آقاخانی ادامه داد: از چهار ماه گذشته مدیریت بیمارستان را با هفت میلیارد تومان بدهی بر عهده گرفته‌ام و اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که شرکت‌های دارویی ما را تهدید کرده‌اند که دیگر به ما دارو نمی‌دهند و ما ناچار شدیم به روش‌های مختلف برای تامین دارو تلاش کنیم. او با بیان اینکه از اکنون در کابوس فرارسیدن چهارشنبه‌سوری هستیم، خاطرنشان کرد: اتاقی که برای بیماران باید سه تخت بستری داشته باشد، اکنون دارای شش تخت است و بیماران را کنار هم می‌خوابانیم که احتمال بروز و سرایت عفونت‌های بیمارستانی و موارد مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

آقاخانی تصریح کرد: اگر بحران سوختگی در پایان سال در این بیمارستان رخ دهد، مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی تهران را مقصر می‌دانم، زیرا با اعتبار 500 میلیون تومانی می‌توانیم برخی مشکلات بیمارستان را به‌طور مقطعی رفع کنیم. در حال حاضر حداقل به 40 پرستار برای راه‌اندازی این بخش نیاز داریم. رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری با بیان اینکه ما رویایی درسر داریم و اگر به تحقق بپیوندد، تحول خوبی در حوزه سوختگی اتفاق می‌افتد، گفت: به‌عنوان مثال اگر روی فیش برق منازل مبلغی اندک به عنوان مثال هزار ریال اضافه شود این هزینه فشاری به مردم وارد نمی‌کند و صندوقی برای درمان بیماران سوختگی تجمیع می‌شود و مشکلاتمان برای درمان حل می‌شود. به گفته او امروز اگر در کشور آلمان شخصی تا 90 درصد هم سوخته باشد، امید به زنده ماندن دارد، چراکه از وی در آی‌سی‌یوهای تخصصی سوختگی مراقبت می‌شود و راهکارهای نوین درمان زخم و پانسمان برای وی به کار گرفته می‌شود و عفونت به محل مراقبت وی راه پیدا نمی‌کند. اما متاسفانه اگر در ایران بیماری بالای 50 درصد سوختگی داشته‌باشد، زنده ماندنش با خداست. عبدالرحمان رستمیان، نایب‌رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به آرمان نسبت به این مسئله اظهار بی‌اطلاعی کرد.

مشکل با بودجه حل شود

در همین راستا عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: در کل کشور در رابطه با امکانات بیمارستان‌های سوختگی مشکل وجود دارد. عابد فتاحی سوانح سوختگی را یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر می‌داند و می‌افزاید: با وجود حساس بودن این مسئله در بسیاری از استان‌های کشور بیمارستان سوختگی نداریم. فتاحی معتقد است: طرحی که ریاست بیمارستان سوختگی عنوان می‌کند نشدنی است و نمی‌توان از جیب مردم هزینه‌ای گذاشت. از طرفی دیگر، ممکن است دیگر سازمان‌ها نیز ادعا کنند باید برای خدماتی که می‌دهند از جیب مردم و قبض آب و برق خرج کرد. وزارتخانه‌ها باید از بودجه‌ای که دارند مشکل را حل کنند. به گفته او اگر بیمارستان سوختگی تهران قدرتمند شود آن‌وقت می‌توان کمبود امکانات در شهرستان‌ها را جبران کرد. فتاحی ادامه می‌دهد: اگر در پایتخت بیمارستان سوختگی خوب نباشد یعنی وضع نامناسب است. از دکتر سیدحسن ‌هاشمی، وزیر بهداشت تقاضا می‌کنیم به این مسئله رسیدگی کند، بیمارستان سوختگی تهران تنها امید برای افراد دچار سوختگی شدید است. به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در دیداری که با ریاست دانشگاه علوم پزشکی ارومیه داشته‌ایم، عنوان شد که آنها هم 350 میلیارد تومان بدهی دارند. او عنوان می‌کند: در این شرایط مشخص است که بسیاری از شرکت‌های دیگر حاضر به همکاری با این بیمارستان‌ها نخواهند بود.

ریاست بیمارستان به مجلس گزارش دهد

یک عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: نماینده‌های مجلس از این قضیه بی اطلاع هستند، هیچ گزارشی در این زمینه به مجلس داده نشده است. شهلا میرگلوی‌بیات ادامه می‌دهد: ریاست بیمارستان باید به نماینده‌های مجلس گزارش دهد تا آنها هم به وزیر بهداشت نامه دهند. به گفته او بودجه خوبی برای بخش بهداشت و درمان در نظر گرفته شده و همچنین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به این مسئله توجه شده است. میر‌گلوی‌بیات اظهار می‌کند: نماینده‌های تهران مسئول رسیدگی به این مسئله هستند، آنها به‌جای مشغول شدن به کار سیاسی، بهتر است زمان خود را صرف کارهای عمرانی کنند. این نماینده مجلس موضوعی که ریاست این بیمارستان درباره دریافت مبلغی اندک روی فیش برق منازل مطرح می‌کند را نشدنی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha