سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 105981

علائم پرکاری تیروئید در زنان باردار

سلامت نیوز : به گفته یک متخصص غدد و متابولسیم شایعترین علامت پرکاری تیروئید در دوران بارداری گواتر است. البته گواتر در اثر گره تیروئید یا سرطان تیروئید نیز ایجاد می شود.

دکتر شهرام علمداری در گفتگو با سلامانه می‌گوید:« دومین علامت بیماران تپش قلب شدید و مداوم است. سومین علامت پرکاری تیروئید در زنان باردار، کاهش وزن است به طوری که این افراد تعریق شدیدی دارند و به هیچ وجه اضافه وزن پیدا نمی کنند. علی رغم این که اشتهای آن ها زیاد است.»

وی با اشاره به این که ریزش مو نیز از دیگر علائم است، توضیح می دهد:« البته قبل از دوران بارداری نیز ممکن است دوره عادت ماهیانه قطع شود و بیمار فکر کند که باردار است. بیرون زدگی و خیره شدن چشم نیز از دیگر علائم این بیماران است.  لرزش شدید در دست نیز از علائم پرکاری تیروئید است.»

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان این که وقتی این مادران زایمان می کنند، شدت بیماری افزایش می یابد، می گوید:«چون در طول دوران بارداری به علت هورمون های استروژن بیماری کمی دارای آرامش است. »

به گفته وی اما مادری که با علائم تیروئید پرکار باردار شده، ممکن است دچار سردرگمی شود که داروهایش را در این دوران استفاده کند یا نه. متی مازول دارویی است که این بیماران قبلا مصرف می کردند. در سه ماهه اول دیگر این دارو توصیه نمی شود چون یک سری عوارض جدی روی جنین دارد. پس پروپیل تیواوراسیل جایگزین این دارو می شد که ثابت شده روی جنین اثر منفی ندارد.

دکتر علمداری ادامه می دهد:«بعد از سه ماهه اول بارداری متی مازول دوباره جایگزین پروپیل تیواوراسیل می شود. اگر بیمار سه یا چهار قرص در روز قبل از بارداری مصرف می کرده، در دوران بارداری دوز دارو کاهش یافته و به نصف یا یک قرص در روز تقلیل می یابد.»

وی خاطرنشان می کند:«یکی از درمان های پرکاری تیروئید دادن ید رادیواکتیو یا اسکن است البته این روش ها در دوران بارداری ممنوع است بنابراین بیماری که دچار پرکاری تیروئید باید پزشک را در جریان بارداری اش قرار دهد تا این روش ها برایش تجویز نشود. اگر هم بیماری شدید بود، باید کنترل شده و بعد اقدام به بارداری کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha