انتقاد از کم فروشی داروخانه‌های بیمارستانی واگذار شده به بخش خصوصی

سلامت نیوز : مسئول بخش داروخانه‌های بیمارستانی دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران به آسیب‌شناسی روش‌های موجود ارائه خدمات دارویی پرداخت و گفت: متاسفانه استاندارد و رویه مناسبی برای واگذاری داروخانه‌های بیمارستانی به بخش خصوصی وجود ندارد و برخی از داروخانه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند، به تخلف و کم فروشی برای اداره داروخانه‌هایشان روی می‌آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر خیراله غلامی در سمینار نحوه واگذاری مدیریت داروخانه‌های بیمارستانی به بخش خصوصی که با حضور معاونین غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که از صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد، به ارائه تاریخچه‌ای از واگذاری داروخانه‌های بیمارستانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران پرداخت و گفت: این دانشگاه در زمینه واگذاری داروخانه‌های بیمارستانی پیشتاز بوده است.

وی ادامه داد: در سال1364 با تاسیس وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز راه‌اندازی شده‌اند. از همان زمان بسیاری از بخش‌های پزشکی اقدام به تاسیس تخصص و فوق تخصص کردند. بنابراین بسیاری از پزشکان ما که هم رده داروسازان در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کردند، مشغول گذراندن دوره‌های تخصصی شدند و علی‌رغم اینکه همکاری خوبی میان پزشکان و داروسازان وجود داشت، اما با ارتقای مدرک پزشکان به تخصص و فوق تخصص، کمی نگاه به داروسازان از بالا به پایین شد و داروسازان با مدارک داروسازی عمومی در داروخانه‌ها باقی ماندند.

مسؤل بخش داروخانه‌های بیمارستانی دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در آن زمان داروخانه به عنوان بخش مهمی از بیمارستان مطرح بود، اما پس از این اتفاق در عمل، به یک واحد بیمارستانی تبدیل شد، گفت: درواقع داروخانه‌ای به محلی برای تدارک دارو تبدیل شده بود و رئیس بیمارستان پول دارو را صرف امور دیگر بیمارستان می‌کرد؛ به همین دلیل بود که داروخانه‌ها به سیستم‌های پخش بدهکار شدند. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز از این قاعده مستثنی نبود.

غلامی ادامه داد: به دنبال همین اتفاقات بود که دکتر لاریجانی، رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 85 دستور تاسیس بخشی تحت عنوان «بخش داروخانه‌های بیمارستانی» را در دانشگاه علوم پزشکی تهران صادر کرد و داروخانه‌های بیمارستان‌ها زیر مجموعه این بخش شدند.

وی به آسیب‌شناسی روش‌های موجود ارائه خدمات دارویی پرداخت و گفت:‌ مشکلات گردش مالی دارویی، مشکلات پرسنلی و سختی استخدام داروساز و سایر کارکنان داروخانه و عدم ارائه خدمات تخصصی دارو درمانی از جمله چالش‌های پیش‌روی ارائه خدمات دارویی هستند.

مسؤل بخش داروخانه‌های بیمارستانی دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران به عدم وجود استانداردها و رویه مناسب برای انتخاب بخش خصوصی و برگزاری مزایده واگذاری داروخانه اشاره کرد و گفت: نحوه واگذاری داروخانه‌های بیمارستان به بخش خصوصی به این طریق بود که مزایده‌ای برگزار می‌شد و داروخانه به بالاترین ریال پیشنهاد شده از سوی بخش خصوصی واگذار می‌شد. به عنوان مثال نماینده بخش خصوصی اعلام می‌کرد که 22 درصد از سود فروش دارو به بیمارستان داده خواهد شد؛ در صورتی که همه ما می‌دانیم حاشیه سود دارو بین 16 تا 20 درصد است. درواقع وی با تخلف و کم‌فروشی، قصد اداره داروخانه به این طریق را داشت و بیمارستان هم به علت اینکه مزایده قانونی است، چاره‌ای جز تسلیم نداشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با عدم کنترل دقیق و به روز خدمات ارائه شده توسط بخش خصوصی نسبت به بخش دانشگاهی روبرو بودیم، گفت: برآیند این مشکلات، عدم رضایت بیمار و مراکز درمانی بود. البته این مشکل هنوز هم در داروخانه‌های بیمارستانی واگذار شده به بخش خصوصی در سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارد. اما دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاسیس بخش داروخانه‌های بیمارستانی و قرار گرفتن داروخانه‌ها زیر مجموعه این بخش، تجربه موفقی را پشت سر گذاشته است.

غلامی با بیان اینکه پس از راه‌اندازی این بخش با سازمان‌های بیمه‌گر، از جمله تامین اجتماعی وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم پرداختی‌های مربوط به دارو را از سایر پرداختی‌های بیمه به بیمارستان جدا کنیم، اظهار کرد: پیگیری این امر 9 ماه به طول انجامید تا اینکه سرانجام این دستور از سوی تامین اجتماعی صادر شد تا بتوانیم پول دارو را جدای از سایر حساب‌های بیمارستانی دریافت کنیم. این اتفاق کمک شایان توجهی به ما کرد.

مسؤل بخش داروخانه‌های بیمارستانی دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران ادامه داد: راه‌اندازی داروخانه‌های بیمارستانی از بیمارستان رازی شروع شد. از جمله نتایج حاصله راه‌اندازی داروخانه‌های بیمارستانی، می‌توان به بهبود خدمت‌رسانی به بیماران، کاهش پرداخت هزینه توسط بیماران، اجرای کامل پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی و تجهیزات تخصصی، کاهش مراجعه بیماران به خارج از بیمارستان جهت تهیه اقلام مورد نیاز، راه‌اندازی خدمات تخصصی دارو درمانی چون مشاوره تخصصی و ساخت برخی داروها، قطع کامل تهیه دارو و تجهیزات از منابع غیر رسمی، بازنگری و اصلاح پروتکل‌های درمانی جهت ارائه خدمات بهینه دارویی به بیماران، انتقال تعهدات مالی بیمارستان به شرکت‌های پخش دارو و تجهیزات و همچنین کاهش چشمگیر شکایات بیماران از ارائه خدمات دارویی اشاره کرد.

به گفته وی، در سال 90، 956 هزار مراجعه به داروخانه‌های بیمارستانی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتیم که این آمار در سال 91 به یک میلیون و 650 هزار مراجعه رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha