سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷

موادمخدر تاثیر منفی زیادی بر بدن میگذارد که یکی از مهمترین آنها، آسیبی است که به قسمتهایی از مغز که مسئول کنترل رفتارها و هیجانات است، وارد می شود.

سلامت نیوز: موادمخدر تاثیر منفی زیادی بر بدن میگذارد که یکی از مهمترین آنها، آسیبی است که به قسمتهایی از مغز که مسئول کنترل رفتارها و هیجانات است، وارد می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران،به طور معمول همه ما برای لحظاتی به  ذهنمان خطور می کند که مرتکب رفتارهای تکانشی و خشونت بار شویم که البته بیشتر مواقع این فقط در ذهن و تفکر ما باقی می ماند چون مغز،  نقشش را به خوبی انجام می دهد و به ویژه قسمتهای پیشانی مغز، تفکر آسیب رسان و ضداجتماعی ما را مهار می کند. اما در کسانی که موادمخدر  به ویژه محرک ها را مصرف میکنند، قضیه فرق می کند، به طوریکه  قسمت پیشانی مغز این افراد که مسئول کنترل رفتارها و هیجانات است، آسیب میبیند و نمی تواند در مواقع لزوم به درستی کار کند.

به این ترتیب وقتی این افراد عصبانی میشوند یا تفکرات خشونت زا به ذهنشان خطور  می کند، قادر به کنترل رفتارهای خشن و ضداجتماعیشان نیستند، حتی اگر قرار باشد قتلی به دستشان انجام شود. از سوی دیگر همه ما انسانها افکار و خاطرات ناخوشایندی را در طول زندگی تجربه میکنیم  که میتوانیم واقعی یا غیرواقعی بودن آن را از هم تشخیص دهیم. برای مثال من میتوانم نسبت به همکارم بدبین شوم و فکر کنم اگر اتفاق بدی در محیط کار  رخ میدهد، بر اثر رفتار او است.

اگر من تفکر و مغز سالمی داشته باشم،  می توانم براساس نشانه ها و شواهد موجود، شرایط را تجزیه و تحلیل کنم و برمبنای تجربیات گذشته و وضع فعلی نتیجه گیری کنم که تفکر بدبینی نسبت به همکارکه در ذهنم ساخته شده واقعی است یا غیرواقعی.  اما کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند، به ویژه  مصرفکنندگان شیشه و کوکایین، مرز واقعیت در ذهنشان گسسته  میشود و در نتیجه نمیتوانند بین امور واقعی و غیرواقعی تفاوت قایل شوند.

این که گفته میشود افراد شیشه ای دچار توهم میشوند، ناشی از این مساله است، به طوری که این افراد وقتی به کسی بدبین می شوند بدون این که درباره این قضیه تجزیه و تحلیل داشته باشند، کامالا میپذیرند که فرد موردنظر با آنها دشمن است، کسانی میخواهند به او صدمه بزنند، همسرشان قصد خیانت دارد یا همسایه ها او را زیرنظر دارند. 

درواقع این افراد گرفتار تفکر هذیانی می شوند. آنها درعین حال صداهایی  را می شنوند که مدام تکرار می کند عده ای قصد صدمه زدن به تو را دارند،  عده ای مشغول کنترل تو هستند و این صداها را به طور کامال واضح و  ملموس می شنوند، در حالی که نمی توانند واقعی بودن یا نبودن این صداها را تشخیص بدهند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha