سلامت نیوز : عضو برد پزشکی هسته‌ای وزارت بهداشت گفت: متأسفانه متولیان وزارتخانه اطلاعی از استراتژی تکنولوژی و دستگاه‌های پیشرفته ندارند و نمی‌خواهند داشته باشند و لذا ما از ترکیه، امارات و عربستان سعودی عقب‌تریم.

سید حسن فیروزآبادی در گفت‌وگو با فارس در مورد کاربرد پزشکی هسته‌ای اظهارداشت: پزشکی هسته‌ای رشته‌ای است که با مواد رادیواکتیو به تشخیص و درمان بعضی از بیماریها کمک می‌کند.

عضو برد پزشکی هسته‌ای وزارت بهداشت این بیماری‌ها را از انواع قلبی، عروقی تا بیماریهای استخوانی، مغز و سرطان‌ها متغیر دانست.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: پزشکی هسته‌ای عمدتاً در درمان پرکاری تیروئید و سرطان‌های تیروئید کاربرد دارد؛ همچنین به طور پیشرفته در درمان یکسری از بیماری‌های کبدی چون سرطان کبد نیز نقش دارد.

فیروزآبادی در پاسخ به پرسش فارس در مورد جایگاه پزشکی هسته‌ای ایران در منطقه گفت: ما در جایگاه 4 یا 5 قرار داریم چرا که متأسفانه متولیان وزارتخانه اطلاعی از استراتژی تکنولوژی و دستگاه‌های پیشرفته ندارند و نمی‌خواهند داشته باشند و لذا ما از ترکیه، امارات و عربستان سعودی عقب‌تریم.

وی دستگاه پیشرفته PET را که سرطان را در حد میلیمتر تشخیص می‌دهد در کشور به تعداد کمتر از دو دستگاه عنوان کرد و افزود: ما یک دستگاه در بیمارستان مسیح دانشوری داریم و دستگاهی دیگر در بیمارستان شریعتی که دستگاهی که در بیمارستان شریعتی است دستگاه تولید کننده دارو ندارد و بنابراین وابسته به دستگاهی است که در بیمراستان مسیح دانشوری قرار دارد و می‌توان گفت ما کمتر از 2 دستگاه در ایران داریم.

عضو برد پزشکی هسته‌ای وزارت بهداشت ادامه داد: بنابراین ما بیمارانمان را به ترکیه و امارات می‌فرستیم چرا که در ترکیه بیش از 35 دستگاه PET وجود دارد.

مدیرگروه پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: پزشکی هسته‌ای بیش از 45 سال است که در مملکت ما شروع به کار کرده است و ما از ترکیه و حتی امارات که در آن زمان که صحرایی بیش نبود پیش‌قدم‌تر بوده‌ایم اما متأسفانه در دهه‌های اخیر رشد مناسب و درخور نداشتیم.

فیروزآبادی ادامه داد: متأسفانه امروز به جایی رسیده‌ایم که دستیاران ما نمی‌توانند دوره‌های چرخشی را در خود دانشگاه‌ها ببینند در حالیکه ما زمانی دانشجو به ژاپن می‌فرستادیم که همه اینها نشان از ضعف مدیریتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha