یک کارشناس سلامت با بیان اینکه:« در حال حاضر کشور ما جزء جوان ترین کشورهای دنیا است و بسیاری از هزینه های درمانی با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند و هنوز کشور ما دچار این مشکل نشده است.» نسبت به وقوع سونامی هزینه های درمانی هشدار داد و از خودداری سازمان های بیمه گر پایه از تحت پوشش قرار دادن خدمات پیشگیرانه انتقاد کرد.

هزینه درمان سرطان 20 برابر هزینه پیشگیری است/منتظر سونامی هزینه های درمانی باشیم/ سرباز زدن بیمه ها از پوشش خدمات پیشگیرانه

سلامت نیوز: یک کارشناس سلامت با بیان اینکه:« در حال حاضر کشور ما جزء جوان ترین کشورهای دنیا است و بسیاری از هزینه های درمانی با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند و هنوز کشور ما دچار این مشکل نشده است.» نسبت به وقوع سونامی هزینه های درمانی هشدار داد و از خودداری سازمان های بیمه گر پایه از تحت پوشش قرار دادن خدمات پیشگیرانه انتقاد کرد.


دکتر رضا حسین پور در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« کشورهای توسعه یافته مسیری را در حوزه سلامت طی کرده اند که می تواند برای نظام سلامت کشور ما الگویی باشد تا مسیرهای طی شده مجددا از صفر طراحی نشود. این کشورها اولویت اصلی در حوزه سلامت را بر پیشگیری گذاشته اند. شاید اولویت پیشگیری بر درمان یک اصل بدیهی به نظر بیاید اما وقتی در کشورمان به عملکردها نگاه می کنیم می بینیم اینگونه نیست و در بسیاری از موارد علیرغم اینکه مطمئن هستیم هزینه های پیشگیری بسیار کمتر است اما مسیرهای درمانی را انتخاب می کنیم».


کشته شدن سالانه 20 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی
وی با کمرنگ دانستن آموزش رفتارهای سالم رانندگی در بحث پیشگیری از تصادفات درباره آمار فوت شدگان و مجروحان تصادفات رانندگی گفت:« طبق آمارهای رسمی، سالیانه حدود 20 هزار کشته تصادفات رانندگی، 200 هزار نفر مصدوم تصادفات و دو هزار معلول دائمی ناشی از تصادفات رانندگی داریم. علاوه براین طبق آمار وزارت بهداشت، سالیانه بیش از 700 هزار پرونده بیمارستانی مربوط به تصادفات رانندگی است. ضمن اینکه مرکز پژوهش های مجلس نیز اعلام کرده است هفت تا هشت درصد از تولید ناخالص ملی صرف هزینه های مستقیم و غیرمستقیم تصادفات رانندگی می شود در حالی که بسیاری از این هزینه ها نمی توانند سلامت، امنیت جسمی و روانی فرد را به حالت اولیه برگردانند».


بیماری های قلبی و سرطان 50 درصد علل مرگ و میرها
این کارشناس بیمه ادامه داد:« بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و تصادفات رانندگی بیش از 50 درصد علل مرگ و میرها در کشور را به خود اختصاص داده اند در حالی که براحتی قابل پیشگیری هستند. بنابراین علیرغم اینکه شعار تقدم پیشگیری بر درمان بسیار ساده است اما عملا اتفاقی نمی افتد».
وی افزود:« سالیان سال است که بیمه ها و وزارت بهداشت در چالش هستند که اگر چهار خدمت پیشگیرانه تحت پوشش قرار گیرند هزینه های آن چطور پرداخت شود. بیمه ها مدعی هستند به دلیل اینکه منابع پیشگیری در اختیار وزارت بهداشت است باید متعهد پرداخت این خدمات پیشگیرانه شود از طرف دیگر جامعه انتظار دارد سازمان های بیمه گر این خدمات را تحت پوشش قرار دهند و از این طریق در آینده ای نه چندان دور هزینه های درمانی کاهش پیدا کند که در اینصورت هم مردم و هم بیمه ها منتفع شوند».


سرباز زدن بیمه ها از پوشش خدمات پیشگیرانه
دکتر حسین پور به بی رغبتی سازمان های بیمه گر در تحت پوشش درآوردن تست غربالگری سرطان سینه و سرطان پروستات اشاره کرد و گفت:« بیش از پنج، شش سال است که بین سازمان های بیمه گر پایه و وزارت بهداشت، برای غربالگری چند تست ساده اختلاف نظرهایی وجود دارد. به عنوان مثال غربالگری سرطان سینه برای زنان و سرطان پروستات برای مردان به دلیل شیوع بالای آن اهمیت زیادی دارد و این کار هزینه های زیادی لازم ندارد اما با وجودی که جلسات متعددی بین سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت برای تحت پوشش قرارگرفتن غربالگری سرطان پستان و پروستات برگزار شده است و پروتکل آن هم تدوین شده است اما متاسفانه این کار هنوز عملیاتی نشده است».


دکتر حسین پور افزود:« سالانه هزینه های زیادی به دلیل ابتلا به سرطان سینه و پروستات به مردم، بیمه ها و وزارت بهداشت تحمیل می شود ولی برای انجام این تست های ساده که هزینه های آن بسیار کمتر از هزینه های درمانی آن است هنوز توافقی صورت نگرفته است.امیدواریم سازمان های بیمه گر این تست ها را تحت پوشش درآورند.»


مردم و مسئولین اعتقادی به بحث پیشگیری ندارند
دکتر حسین پور با طرح این پرسش که چرا با وجود اهمیت بحث پیشگیری و آموزش سلامت عملا اتفاقی نمی افتد و توجهی به این مسئله نمی شود؛ گفت:« تصور من بر این است که ما اعتقادی به موضوع پیشگیری نداریم یعنی در میان مردم در وهله اول به مقوله سلامت و در وهله دوم به تقدم پیشگیری بر درمان اعتقادی وجود ندارد. در مورد مسئولین هم چنین است. هر زمان که ایمان قلبی داشتیم به اینکه سلامت جسمی،روحی و روانی مردم و اولویت پیشگیری بر درمان یک اصل اساسی در زندگی بشری است، در آن زمان قطعا بحث پیشگیری بر درمان اولویت عملی پیدا خواهد کرد ».


هزینه درمان سرطان 20 برابر هزینه پیشگیری است
وی گفت:« بارها شنیده ایم که هزینه درمان سرطان 20 برابر بیشتر از هزینه پیشگیری از بروز این بیماری است یا برای پیشگیری از تصادفات جاده ای کمتر از یک درصد از تولید ناخالص ملی لازم است هزینه شود تا از بروز بسیاری از تصادفات پیشگیری کنیم ولی متاسفانه حاضریم سالیانه هفت درصد تولید ناخالص داخلی را صرف جبران هزینه های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات کنیم».


منتظر سونامی هزینه های درمانی باشیم
این کارشناس بیمه با تاکید براینکه توجه به امر پیشگیری و آموزش سلامت عزم ملی می طلبد و این کار به تنهایی به وزارت بهداشت و دولت محدود نمی شود؛ در پایان گفت:« در حال حاضر کشور ما جزء جوان ترین کشورهای دنیا است. همانطور که می دانید بسیاری از هزینه های درمانی با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند و هنوز کشور ما دچار این مشکل نشده است بنابراین باید منتظر سونامی هزینه های درمانی باشیم. اضافه بر آن سبک زندگی مردم کشور ما غلط است و نحوه نگهداری و مصرف مواد غذایی، آلودگی هوا، آلودگی آب و تشعشعات و غیره سلامت جسمی، روحی وروانی مردم را تهدید می کند و اگر به  این مسائل جوان بودن جامعه را اضافه کنیم تقدم پیشگیری بر درمان اهمیت بیشتری پیدا می کند».


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha