سلامت نیوز :مدیر داروخانه‌های بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با ایجاد داروخانه‌های بیمارستانی خطاهای دارویی و شکایت بیمار به خدمات دارویی کاهش یافته و در عین حال پرداخت از جیب مردم کم می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ خیرالله غلامی صبح امروز در جمع معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در مورد نحوه واگذاری مدیریت داروخانه‌های بیمارستانی به بخش خصوصی نکاتی را عنوان کرد و گفت: از سال 1364 که وزارت بهداشت به وجود آمد دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز همزمان کار خود را آغاز کرده‌اند که در آن زمان مسئولیت داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها دست پزشکان عمومی و داروساز‌ها بود و کار به خوبی پیش می‌رفت اما به مرور با توجه به ورود رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی در عرصه پزشکی کم کم داروخانه‌ها در بیمارستان به یک واحد و تقلیل یافتند و نگاه مدیریت بیمارستان به داروخانه نگاه بالا به پایین شد.

وی ادامه داد: این روند تا جایی پیش رفت که رؤسای بیمارستان پول را هر گونه خودشان صلاح می‌دانستند خرج می‌کردند و اولین نیازهایشان را با پول داروخانه‌ها پرداخت می‌کردند در نتیجه داروخانه‌ها شدند بدهکار شرکت‌های پخش و جزو لیست سیاه تا جایی که این شرکت‌ها هیچ رغبتی برای دادن دارو به بیمارستان‌های دولتی نداشتند.

غلامی افزود: پیرو این مسئله سال 85 رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران دستور دادند تا مجموعه‌ای به نام داروخانه‌های بیمارستانی ایجاد شود.

وی یکی از مشکلات این حوزه را گردش مالی دارویی در بیمارستان‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی دارویی در بیمارستان فروش می‌رود پولش باید برای شرکت‌های پخش برگردد که بر نمی‌گردد از طرفی کمبود نیروی انسانی مانند نسخه‌پیچ و مسئول فنی دارو همواره یک دغدغه بوده و مشکل استخدام نیز وجود دارد. دیگر مسئله عدم ارائه خدمات تخصصی دارودرمانی در سطح تهران و کشور است و این باور وجود دارد که فقط کالا بفروشد.

رئیس داروخانه 13 آبان اذعان داشت: در بهترین حالت سود داروخانه نهایت 16 تا 20 درصد است و ما در واگذاری به بخش خصوصی گاهی شاهدیم که طرف بخش خصوصی با پرداخت 22 درصد از فروش داروخانه به دانشگاه برنده مزایده می‌شود که باید گفت پرداخت این رقم غیر از خلاف که کم بنویسی و زیاد بنویسی و یا رقم‌های بالاتر از عرف از بیمار دریافت شود چیز دیگری نیست.

به گفته مدیر داروخانه‌های بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران سیستم HIS خوبی نداریم و نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم چرا که یا هزینه نقدی از بیمار گرفته می‌شود و یا از شرکت‌های بیمه‌گذار.

وی به مزایای راه‌اندازی داروخانه‌های بیمارستانی در بخش دولتی اشاره کرد و گفت: با ایجاد داروخانه‌های بیمارستانی پرداخت از جیب مردم کاهش می‌یابد و در عین حال بیمار یا خانواده او رفت و آمد کمتری در سطح شهر برای تأمین دارو خواهند داشت.

غلامی گفت: با راه‌اندازی داروخانه‌های بیمارستانی در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 90، 956 هزار مراجعه و در سال 91، یک میلیون و 650 هزار مراجعه به این داروخانه‌ها داشته‌ایم.

رئیس داروخانه 13 آبان گفت: شعار داروخانه‌های بیمارستانی این است که بهتر است از بیمه پول بگیریم و اجرای کامل پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی و تجهیزات تخصصی سرفصل کاری این داروخانه‌هاست در عین حال با راه‌اندازی داروخانه‌های بیمارستانی با کاهش شکایت بیمار نسبت به خدمات دارویی و کاهش خطاهای دارویی مواجه هستیم و در عین حال با بهبود فرآیند دارورسانی به بخش‌های بیمارستانی در بخش بستری و اتاق عمل روبه‌رو می‌شویم.

صبح امروز سمینار نحوه واگذاری مدیریت داروخانه‌های بیمارستانی به بخش خصوصی صبح امروز با حضور معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha