سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 106010

سلامت نیوز :رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: معضل بزرگی که در استفاده از ترکیبات سموم طبیعی وجود دارد، این است که این ترکیبات که بیشتر سموم قارچی و میکروبی است، در مواد غذایی و آشامیدنی دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسین وحیدی در سومین همایش کشوری سموم طبیعی، گفت: ترکیبات طبیعی بزرگترین دریچه‌ای است که محققان را وارد دنیایی می‌کند که می‌توانند خلقت خداوند را در آن ببینند.

وی ادامه داد: این ترکیبات اثرات فیزیولوژیکی خاصی در بدن می‌گذارند. در گذشته تحقیقات بیشتر روی خنثی‌سازی و عوارضی که بر اثر تماس افراد با این ترکیبات ایجاد می‌‌شد، انجام می‌‌گرفت.

وحیدی تصریح کرد: از سوی دیگر رشد و پیشرفت دانش بشری باعث شد که دقت بیشتری روی این ترکیبات انجام شود و از خواصی که به عنوان سم ایجاد می‌کنند استفاده بهینه شود.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در بحث آنالیز جداسازی و مطالعه دقیق این ترکیبات، تحقیقات آغاز شده و از این ترکیبات داروهای جدیدی تولید شده که سرمایه‌گذاری و سودآوری آنها نشان‌دهنده اهمیت این ترکیبات است.

وحیدی گفت: معضل بزرگی که در مورد این ترکیبات وجود دارد، این است که در مواد غذایی آشامیدنی و خوراکی این ترکیبات وجود دارد که بیشتر از نوع سموم قارچی و میکروبی است.

وی افزود: آن چیزی که برای سلامت مردم اهمیت دارد، می‌طلبد که فعالیت بیشتری بر روی ترکیبات این مواد در خوراکی‌ها انجام شود.

وحیدی گفت:‌در بحث توکسین‌هایی که توسط جانوران تولید می‌شود، فعالیت‌های بسیاری شده و در خاورمیانه کشور ما حرف اول را می‌زند، اما در مورد ترکیبات ناشی از قارچ‌ها به دلیل اهمیت آنها در مواد غذایی باید بیشتر فعالیت کرد.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر استاندارد کردن و آماده‌سازی ترکیبات جهت شناسایی سریع تأکید کرد و گفت: شناسایی توکسین‌های باکتری و قارچی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌تواند افق بهتری را نشان دهد، چرا که از معضلات دیگر این ترکیبات، کاربرد نادرست آنهاست که اثرات درمانی‌شان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

وحیدی گفت: این ترکیبات به عنوان خواص دارویی استفاده می‌شود، اما گاهی اوقات استاندارد نیست و عوارضی را در استفاده آنها می‌بینیم بنابراین پژوهشگران و محققان باید کاری کنند تا معضلی که سموم طبیعی ایجاد می‌کنند را به حداقل برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha