سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 106015

سلامت نیوز : روانپزشکان در یک مطالعه جدید تاکید کردند تست بزاق از پسران نوجوان مبتلا به افسردگی خفیف می‌تواند در شناسایی افرادی که در معرض افسردگی حاد هستند موثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این مطالعه متخصصان علوم روانپزشکی سطح هورمون استرس موسوم به «کورتیزول» را با کمک تست بزاق در پسران نوجوان اندازه‌گیری کرده و دریافتند وجود سطح بالایی از این هورمون همراه با علائم خفیف افسردگی 14 برابر احتمال ابتلا به افسردگی‌های شدید را در سال‌های آتی زندگی افزایش می‌دهد. این تست هم در دختران و هم در پسران نوجوان انجام شد اما پزشکان دریافتند که کارآیی آن در مورد پسران بیشتر است. به نظر می‌رسد که تاثیر کورتیزول روی پسرها و دخترها متفاوت است.

طبق آمار تقریبا در هر شش فرد تحت مطالعه، یک مورد ابتلا به افسردگی‌ بالینی مشاهده می‌شود و ریشه بیشتر اختلال‌های روانی پیش از سن 24 سالگی شکل می‌گیرد.

«جو هربرت» از دانشگاه کمبریج و یکی از پزشکان در این مطالعه گفت: این آزمایش در واقع ظهور شیوه‌ای نوین در بررسی بیماری‌های روانی است. پزشک نباید تنها به آنچه که بیمار درباره احوالات روانی‌ خود گزارش می‌دهد، اکتفا کند بلکه می‌توان فاکتورهای درونی و حتی بیولوژیک بیمار را برای بررسی وضعیت خُلقی و روانی او را نیز در نظر گرفت و آزمایش کرد.

دکتر هربرت و همکارانش از دانشگاه کمبریج اطلاعات بیش از 1800 نوجوان 12 تا 19 ساله و همچنین سطح هورمون کورتیزول را با استفاده از تست بزاق در این نوجوانان بررسی و اظهارات آنان در مورد علائم افسردگی را نیز جمع‌آوری کردند.

دکتر «کارمین پاریانت»، استاد روانشناسی بیولوژیک در موسسه روانشناسی کالج کینگ لندن که در این مطالعه مشارکت نداشت نیز گفت: تست بزاق در این زمینه نتیجه‌بخش است و می‌تواند در روند گفتار درمانی برای پسران جوانِ در معرض ابتلا به افسردگی مفید باشد. محققان همچنین در حال شناسایی شاخص‌های جسمی و بیولوژیک در بدن مبتلایان به بیماری‌های روانی هستند تا تنها به مشورت و جلسات مشاوره برای تشخیص اختلالات و مشکلات روانی کفایت نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha