سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 106018

سلامت نیوز :رئیس انجمن متخصصان داخلی از وزارت بهداشت، از توجه نکردن به آموزش بیماران در بیمارستان‌ها انتقاد کرد و گفت: بسیاری از بیمارستان‌ها فوق تخصصی شده، در حالی که یک بیمارستان عمومی با یک بخش جراحی بخش زایمان، اطفال و ... مطلوب که در کنارش به بیماران آموزش داده شود، نیاز کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ایرج خسرونیا در ادامه گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید پزشک را برای مردم و شهرستان‌ها آموزش دهد. متاسفانه این دانشگاه‌ها پزشک عمومی خوب، تربیت نمی‌کنند، تمام تمرکزشان بر روی فوق تخصص‌هاست، در حالی که جامعه ما به پزشکان عمومی نیاز دارد که بتوانند این آموزش‌ها را به بیماران انتقال دهند.

به گفته وی، یک پزشک باید آنقدر زمان داشته باشد که هنگام ویزیت به صحبت‌های بیمار توجه کند، به او آموزش دهد، باید در کنار پزشک، گروه پرستاری، خدمات اجتماعی، متخصص تغذیه و ... نیز فعال باشند، درمان تنها تجویز دارو نیست، بیماران به آموزش بیشتر نیاز دارند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی معتقد است که برنامه‌های رادیو و تلویزیون نیز گرفتار این موضوع شده‌اند و یکی از مشکلاتی که در برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد این است که در بحث مسائل پزشکی از افرادی دعوت می‌شود که بیشتر از اینکه تجربه بالینی داشته باشند، تحصیلات آکادمیک دارند و کمتر با بیماران در ارتباط هستند. این درحالی است که یک پزشک برای انتقال آموزش و اطلاعات باید مردمی باشد. برخی از پزشکان سابقه 40-30 ساله در امر پزشکی دارند، آنها هستند که می‌توانند در زمینه آموزش پزشکی و بیماری به مردم کمک کنند.

به گفته خسرونیا، بسیاری از بیماران به جای مصرف دارو، به یک رژیم غذایی نیاز دارند. بنابراین لازم است تا این آموزش‌ها را به روشی دریافت کنند، آموزش به این بیماران باید مبتنی بر شناخت اقتصاد جامعه و فرهنگ بومی باشد، متاسفانه برخی رژیم‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که هیچ سنخیتی با وضعیت مالی خانواده‌ها ندارد.

رییس انجمن متخصصان داخلی تاکید کرد: برنامه دکتر سلام شبکه آموزش بدلیل مخاطبان بالایی که دارد، می تواند در این زمینه فعالیت کند. از این رو لازم است تا برنامه ها را به سمت آموزش‌های مردمی سوق دهد تا مخاطبان بیشتر بهره مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha