سلامت نیوز :دبیر کل کنگره مشترک قلب و عروق ایران گفت: فشار خون بالا یکی از عوامل مهم سکته های قلبی و مغزی در کشور ماست که متأسفانه مردم به علت بی علامت بودن آن را جدی نمی گیرند. باید همان طور که افراد دیابتی دستگاه کنترل قند را در خانه در اختیار دارند. همه مردم در خانه فشار خونشان را مرتب کنترل کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مهدی پیغمبری، در نشست خبری دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران با اشاره به اهمیت کنترل فشار خون در کنترل بیماریهای قلب و عروق اظهار داشت: شایعترین علامت فشار خون، بی علامتی است، بیش از ۱۷ درصد مردم دچار فشار خون بالا هستند که نیمی از آنها از این عارضه خود اطلاع ندارند.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد کسانی که از این بیماری خود مطلع هستند نیز مراقبت های لازم را انجام نمی‌دهند و هنگامی مراقبتهای را شروع می‌کنند که پس از سالها و در دراز مدت عوارض بیماری آشکار شده است.

پیغمبری گفت: اگر فشار خون در مراحل اولیه تشخیص داده شود با یکسری کارهای ساده مانند اصلاح تغذیه، کم مصرف کردن نمک و به خصوص ورزش می‌توان آن را کنترل کرد اما اگر مدتها از این عارضه گذشته باشد فرد بیمار نیازمند درمان دارویی و مراجعه به پزشک است.

دبیر کل دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران اضافه کرد: اگر فشار خون کنترل نشود زمانی فرد متوجه عوارض این بیماری می‌شود که دچار آسیب در ارگانهای مختلف خود از جمله مغز، کلیه و قلب شده است و در آن صورت نیازمند درمانهای گرانقیمت خواهد بود.

وی گفت:‌ باید این فرهنگ در بین مردم رواج داده شود که مانند افراد دیابتی که خودشان دستگاه کنترل قند خود در خانه دارند، مردم هم دستگاه کنترل فشار خود در خانه داشته باشند و هر دو هفته یکبار فشار خون خود را کنترل کنند.

وی ادامه داد: کار کردن با دستگاههای فشار خون آنالوگ برای اکثر مردم مشکل است و ممکن است نتوانند با آن کار کنند. دستگاههای دیجیتال فشار خون مچی هم خطای زیادی دارند. بهترین کار استفاده از دستگاههای فشار خون با بازوبند هواست که استفاده از آن برای مردم آسان است.

پیغمبری اضافه کرد:‌ توصیه مهم دیگر این است که مردم ورزش و تحرک روزانه را جزئی از کارهای روزمره خود بدانند و تا خطر بروز بیماریهای قلب و عروقی و سایر بیماریهای غیر واگیر را کاهش دهند.

دومین کنگره مشترک قلب و عروق 6 تا 9 اسفند با همکاری انجمن قلب و عروق ایران، انجمن جراحان قلب و عروق ایران،  انجمن اکوکاردیوگرافی و انجمن بیهوشی قلب ایران در سالن اجلاس سران کشور برگزار می شود و به جدیدترین موضوعات در حیطه قلب و عروق می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha