سلامت نیوز : یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه اغلب شکایت‌های سردرد تنشی به شکل نوار پهنی گرداگرد سر بروز می‌کند، گفت: حساسیت عضلات از علایم مشخصه سردردهای تنشی است.

دکتر داریوش نسبی تهرانی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه سردرد تنشی نوعی اختلال دستگاه عصبی است که در آن، استعداد خاصی به حملات سردرد وجود دارد، گفت: دردها اغلب با علائم مختص خود با شدت خفیف تا متوسط بروز می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی و مراقبت از بیماران در بکارگیری انواع روش‌های درمانی اهمیت دارد، گفت: بیمارانی که حملات سردرد آنها از نوع غیرمتناوب و مختصر است، درصدد روش‌های درمانی جهت بهبود برنمی‌آیند. هر چه میزان دفعات حملات زیادتر باشد بر شدت وخامت آن نیز افزوده شده و بیمار به پزشک مراجعه می‌کند.

نسبی تهرانی در خصوص علایم سردرد تنشی گفت: سردرد تنشی به صورت یک سفتی و کشیدگی عضلانی، با شدت خفیف تا متوسط و در دو سمت پیشانی بروز می‌کند که ساعت‌ها و گاهی تا روزها به طول می‌انجامد که با علایم عمومی یا عصبی همراه نیست.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه اکثر بیماران می توانند محل و گستره درد خود را توصیف کنند، گفت: اغلب شکایت‌های سردرد به شکل نوار پهنی گرداگرد سر است.

وی افزود: تمایز دقیق بین سردرد تنشی از انواعِ دیگرِ سردرد، به خصوص نوع میگرنی یا سردرد ناشی از اختلالات مربوط به گردن، نیازمند بررسی دقیق توسط پزشک است.

نسبی تهرانی با اشاره به اینکه در هر دو نوع سردرد تنشی و میگرن، انواع مزمن نیز دیده می‌شوند، یادآور شد: به تدریج که تناوب سردردها بیشتر می‌شود، سردردهای میگرنی نیز وجوه مشخصه متمایزکننده خود را از دست می‌دهند و شدت آنها کاهش می‌ یابد.

وی با تاکید بر اینکه حساسیت عضلات ناحیه سر نشانه سردردهای تنشی است، گفت: حساسیت عضلانی که در سردرد تنشی دیده می‌شود، ممکن است به عضلات گردن نیز سرایت کند و پزشک و بیمار را به این ظن دچار سازد که منشا سردردها را نوعی اختلال در گردن تصور کند.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: درمان مناسب برای سردرد تنشی، شامل یک درمان حاد برای هر حمله و یک درمان پیشگیرانه برای کاستن از شمار حملاتی است که امکان دارد اتفاق بیفتد.

وی گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، پیش‌آگهی سردردهای تنشی در عموم جمعیت، خوب است، 45 درصد از بزرگسالانی که به سردرد تنشی دچار شده‌اند (از نوع مزمن یا متناوب) در مدت 3 سال بهبود یافته‌اند ولی در 39 درصد افراد، سردردهای متناوب ادامه می یابد.

نسبی تهرانی با بیان اینکه این نوع سردردها در اثر اختلالات خواب تشدید می‌شود، گفت: سن بالاتر و عدم وجود سردرد تنشی از نوع مزمن در افرادی که نیاز به ملاحظات طبی و اقدامات حمایتی متخصصان سردرد پیدا کرده‌اند، نیازمند درمان‌های حمایتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha