طبق گزارشات جدید مزایای نوشیدن آب فراوان حداقل برای افراد سالم امری تشویق کننده است. اما یافته های جدید برای افرادی که زیاد آب می نوشند به نظر می رسد کمی ناامید کننده باشد. وبرعکس برای افرادی که قادر به نوشیدن 8 لیوان آب در روز نیستند تسکین دهنده است.

. زمانیکه بخواهیم با تکیه بر مزایای سلامتی،  نوشیدن 8 لیوان آب را توجیه کنیم هیچ امر شگفتی راجع به آن موجود نیست .به گفته دکتر گلد فارب استاد دانشگاه پزشکی پنسیلوانیا به عبارتی می توان گفت هیچ شاهد و مدرک شفافی راجع به مزایای نوشیدن فراوان آب وجود ندارد. از طرفی او اضافه می کند که هیچ مدرک شفافی نیز راجع به رد این ادعا نیز وجود ندارد. در واقع شواهد و مدارک در مورد هر دو جنبه بسیار اندک است. او می گوید پزشکان و سایر افراد ی که نوشیدن 8 لیوان آب را در روز پیشنهاد می دهند هیچ دلیل علمی ندارند و به این نتیجه می رسد که افراد سالم نباید دغدغه خاطر برای نوشیدن 8 لیوان آب در روز را داشته باشند. او تاکید می کند که راجع به افراد سالمی بحث می کند که کلیه سالمی با عملکرد نورمال دارند و از طرفی اشاره می کند که افرادی که در مناطق گرم و خشک زندگی می کنند یا درگیر انجام فعالیت های ورزشی سنگینی هستند به نسبت سایر افراد به آب بیشتری نیازمند هستند.
مزایای نوشیدن آب: جستجو به دنبال یافتن مدرک علمی
آقای دکتر گلد فارب درمورد زمان و محل ظهور این ادعا به یعنی نوشیدن 8 لیوان آب در روز کنجکاو بود و لذا به جستجو پرداخت . به نظر او نوشیدن 8 لیوان آب برای بدن ضرری ندارد اما افراد نیز ناچار ب نوشیدن این مقدار آب زیاد نیزنیستند. او در بین متون پزشکی از تاریخ 1970 به جستجوی مدرکی برای این ادعا بود. او می گوید هیچ مطالعه ساده که منجر به پیدایش و رونق این توصیه پزشکی شود وجود ندارد. او و همکارانش سپس بعضی از ادعاهای رایج درمورد مزایای نوشیدن آب رامطالعه نموده و سعی کردند در هر مورد شاهدی علمی بدست آورند. بعضی از این عقاید رایج و معروف که در مورد نوشیدن آب فراوان بین مردم رایج شده به قرار زیر است.
ادعای اول: نوشیدن آب به دفع سموم کمک می کند
نوشیدن آب فراوان در بهبود عملکرد کلیه و دفع سموم کمک فراوان می کند . به این صورت که فیلتراسیون گلومرولی کلیه ها را بهبود می بخشد . اما در یک مطالعه توسط محققان که در آن آب زیادی توسط 12 جوان و فرد سالم نوشیده شد، سرعت فیلتراسیون گلو مرولی را کاهش داد و در مطالعه ای دیگر که در آن مردان مسن به مدت 6 ماه آب زیادی نوشیدند تا عملکرد مثانه رابهبود بخشند تغییری در سرعت فیلتراسیون ملاحظه نشد. در تحقیقی دیگر افزایش نوشیدن آب در زدودن مواد زیادی توسط کلیه مثل سدیم موثر نشان داده شد. اما به گفته دکتر گلد فارب این مطالعه هیچ مزیت بالینی را ثابت نمی کند. اما آنچه حقیقتا اتفاق می افتاد این است که هر سمی که کلیه مسئولیت دفع آن را دارد با نوشیدن آب فراوان به راحتی رقیق می شود.
ادعای دوم: نوشیدن آب فراوان باعث می شود ارگانهای بدن بهتر فعالیت کنند.
آب در ارگانهای مختلف بدن حفظ می شودو آنها با داشتن آب بیشتر بهتر کار می کنند. اما دکتر گلد فارب می گوید مقدار آب موجود در هر ارگان با سرعتی که وارد آن می شود متنوع و متفاوت است . اگر آب  به صورت جرعه جرعه نوشیده شود به نظر می رسد ماندگاری بیشتری در بدن داشته باشد نسبت به زمانی که یکباره بلعیده شود. با این حال تاکنون مطالعه ای که نتیجه آن منجر به پیدایش این ادعا باشد صورت نگرفته است.
ادعای سوم: نوشیدن آب فروان سبب می شود که فرد کمتر غذا خورده و لذا به کاهش وزن کمک موثری می کند.
خوردن آب زیاد به طور آشکاری در کاهش وزن موثر است. و توجیه این تئوری این است که هرچه آب بیشتری توسط فرد نوشیده شود احساس سیری بیشتری نموده و در نتیجه کمتر به خوردن متمایل می شود. اما متون پزشکی در این مورد بسیار بحث انگیز است. طبق یک مطلعه انجم شده نوشیدن آب قبل ازصرف غذا باعث کم اشتهایی شده و طبق مطالعه ای دیگر این ادعا رد شده است. با این حال دکتر گلد فارب این ادعا رایکی از امیدوارکننده ترین مطالعات پیش رو می نامد.
ادعای چهارم: نوشیدن آب وضعیت و رنگ پوست را بهبود می بخشد.
طبق گفته دکتر گلدفارب با عنایت به منطق کمی این ادعا عاقلانه نیست. زیرا آبی که فرد می نوشد در تمام سطح بدن توزیع شده و مسلما سهم بسیار اندکی از آب مصرفی به  پوست می رسد. این ادعا سبب شد طی یک مطالعه کوچک نشان داده شود که شاید مصرف آب زیاد جریان خون را سهل تر نموده وآن را افزایش دهد . اما تاکنون هیچ کس عنایت علمی به این مسئله نداشته است که آیا در بهبود وضعیت پوست موثر است یا نه
ادعای پنجم: نوشیدن آب فراوان سردرد را از بین می برد.
افرادی که دچار سردرد هستند غالبا به خاطر از دست دادن و فقدان آب شکایت می کنند. اما دکتر گلد فارب تنها بک مطالعه انجام شده را یافت که در این مورد تحقیق انجام داده بود. در آن مطالعه جامعه مورد تحقیق که مقدار آب مصرفی خود را افزایش داده بودند کمتر دچار سردرد شدند نسبت به افرادی که کمتر آب می نوشیدند اما نتایج از نظر آماری مناسب نبود به این معنا که فاکتور شانس می توانست در این مطالعه دخیل باشد.
مزایای نوشیدن آب
مطالعات صورت گرفته در این رابطه توسط دکتر دیوید بارون اطلاعات جالب و شگفت انگیزی را به ارمغان آورده است. یکی از این یافته ها ی تعجب انگیز در مورد عدم ارتباط علمی بین نوشیدن آب فراوان ودرنتیجه کم اشتهایی است . از نظر دکتر بارون پر کردن شکم با آب ممکن است به کاهش وزن کمک کند و این عاقلانه است. دکتر بارون می گوید این گزارش نوشیدن مقدار مناسب و متعادل نوشیدنی ها را رد نمی کند بلکه به صورت ساده نشان می دهد که هیچ اساس علمی برای نوشیدن 8 لیوان آ ب در روز وجود ندارد. او می گوید در ارتباط با اینکه دقیقا افراد به چه مقدار آب نیاز دارند تنوع شخصی زیادی وجود دارد. خیلی از افراد تنها به احساس تشنگی خود اعتماد نموده و تنها به همان مقدار میزان تشنگی که احساس می کنند آب می نوشند . از نظر او اگر شما دارای قلب سالم ، کلیه سالم و مکانیسم تشنگی نورمالی هستید هرگز دچار کمبود آب نمی شوید در صورتی که ذخیره آب بدن شما به میزان مناسب فراهم باشد.
نوشیدن آب: تاثیر شبه دارو و دل خوش کنک
ممکن است نوشیدن مقدار زیاد آب سبب شود که فرد احساس بهتری در ارتباط با سلامتی و عملکرد بدن خود داشته باشد. ممکن است نوشیدن مقدار زیاد آب سبب شود که فرد احساس بهتری در ارتباط با سلامتی و عملکرد بدن خود داشته باشد . خوردن 8 لیوان آب در روز این احساس را برای فرد به ارمغان می آورد. و همین تاثیر دل خوش کنک و شب دارویی مصرف آب فراوان و در نتیجه سلامتی بیشتر بسیار قوی است. بنابر این اگر همچنان شما بر این عقیده اید که آب فراوان برای بدن خوب است. مشکلی نیست . دکتر گلد فارب می گوید مردم ادعا می کنند که با نوشیدن آب بیشتر سلامتی بیشتر و قدرت بیشتری دارند و این خوب است . اما افرادی که چنین احساسی ندارند نباید خود را ملزم به نوشیدن 8 لیوان آب در روز نمایند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha