چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹

سلامت نیوز : «ایران پس از ونزوئلا، تایلند، دومینیکن و پرو پنجمین کشور پرتلفات جاده‌هاست.» دیروز ساعاتی قبل از اینکه معاون درمان وزیر بهداشت این خبر را اعلام کند اتوبوسی در دره‌ای در منطقه پلور سقوط کرد و جان 18نفر را گرفت.  این حادثه ساعت5:30 بامداد دیروز رخ داد و اتوبوس ولوو متعلق به تعاونی شماره یک گرگان و ایران‌پیما که از گرگان به سمت تهران حرکت می‌کرد در جاده هراز نرسیده به منطقه پلور و در 85کیلومتری آمل به دره‌ زیار‌باغ که در حوزه استحفاظی استان مازندران واقع است، سقوط کرد و واژگون شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ سردار محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس راه کشور درباره این حادثه گفت: «اتوبوس مسافربری پس از برخورد با گاردریل از ارتفاع 40متری به دره سقوط کرد.» دقایقی بعد از این‌ حادثه نخستین گروه امداد در منطقه حاضر شد. حسن عباسی، مدیر روابط‌عمومی اورژانس تهران توضیح داد: «با توجه به نوع گزارش دریافتی یک‌دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه‌دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد.» امدادگران سازمان هلال‌احمر نیز خود را به محل حادثه رساندند و سعی کردند به سرنشینان اتوبوس کمک کنند اما امدادرسانی به کندی انجام شد. 

حمید فرهادی، رییس هلال‌احمر دماوند سقوط اتوبوس روی سقف را دلیل طولانی‌شدن عملیات نجات دانست و گفت: «از زمان اعلام بروز حادثه عوامل هلال‌احمر شهرستان دماوند بلافاصله به محل اعزام شدند. همچنین با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده یک فروند بالگرد در منطقه امامزاده‌هاشم(ع) آبعلی مستقر شد تا مصدومان بدحال را با شتاب انتقال دهد اما سقوط اتوبوس روی سقف و واژگون‌ماندن آن دلیل طولانی‌شدن عملیات نجات بود و یکی از تلاش‌های مجموعه نجاتگر حاضر در عملیات یافتن راهی برای رسیدن به اتوبوس سقوط‌کرده برای برگرداندن آن بود.»

در نهایت 40سرنشین ولوو که تعدادی از آنها به‌عنوان مسافر بین‌راهی سوار خودرو مرگ شده بودند، به بیرون انتقال یافتند. از این تعداد 17نفر شامل 15زن و دو مرد مجروح شده بودند. شهرام کاشانی، رییس بیمارستان 17شهریور آمل گفت: سه ‌مجروح این حادثه ترخیص و بقیه در بیمارستان آمل بستری شدند. در ادامه عملیات انتقال اجساد به پزشکی‌قانونی آغاز شد. در حالی‌که آمار کشته‌شدگان میان 11 تا 18 نفر متغیر بود و مقامات هر یک رقمی متفاوت را اعلام می‌کردند سرانجام سازمان پزشکی‌قانونی تایید کرد 18جنازه را تحویل گرفته است. جعفر محمد‌نژاد، رییس‌پلیس راهور استان مازندران با اشاره به زنده بودن راننده گفت: «بی توجهی به جلو علت اصلی این حادثه است» در همین حال سرهنگ صمد اسفندیاری، معاون عملیات پلیس‌راه کشور با اشاره به اینکه علت حادثه همچنان در دست بررسی است گفت: «علت حادثه ترکیدگی لاستیک اتوبوس نبود.

اتوبوس پس از انحراف از مسیر با گارد بلوک و گاردریل برخورد کرد و پس از آن لاستیک پاره شد.» حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز در خصوص علت این حادثه گفت: کارشناسان پلیس‌راه باید در این خصوص اعلام نظر کنند اما به‌نظر می‌رسد خستگی و خواب‌آلودگی راننده باعث این حادثه شده است. این سانحه در حالی رخ داد که دکتر آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت دیروز در سومین کنگره بین‌المللی ایمنی راه‌ها ایران را از نظر تصادفات جاده‌ای پنجمین کشور در دنیا معرفی کرد و خبر داد: «سال قبل بیش از 19هزارنفر در تصادفات جاده‌ای کشته و 815 هزارنفر نیز مجروح شدند و این در حالی است که در 9ماهه اول سال‌جاری 14هزارنفر جانشان را در تصادفات از دست دادند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha