چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 106068

70 درصد کمردردهای مکانیکی ناشی از عدم تحرک است

سلامت نیوز : یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه ضعف عضلات کمری مهمترین علت کمردرد در سنین کمتر از 45 سال است، گفت: بی‌تحرکی و زندگی ماشینی موجب شده اغلب افراد پیش از آن که به سن آسیب دیسک کمری و کمردرد ناشی از کهولت سن برسند، دچار دردهای کمری مکانیکی شوند.

دکتر هادی شجاعی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه پس از سر درد،‌ درد ناحیه کمر شایعترین ناراحتی در جوامع کنونی است، گفت: کاهش تحرک و افزایش وزن بدن موجب ضعف عضلات حفاظت کننده مهره‌های ناحیه کمری و افزایش میزان آسیب پذیری مهره‌ها می شود.

وی گفت: کمردرد علاوه بر ایجاد ناراحتی‌های فردی سبب کاهش ظرفیت کاری،‌ اتلاف وقت، غیبت از کار، افزایش هزینه‌های بهداشتی- درمانی و زیان‌های اقتصادی ناشی از پرداخت دستمزه به افراد مصدوم می شود.

شجاعی با تاکید بر اینکه معلولیت‌های ناشی از ضایعات کمری شایعترین علت محدودیت‌های حرکتی است، گفت: این عارضه مهمترین عامل ایجاد محدودیت‌های حرکتی در گروه های سنی بیش از 45 سال است.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی خاطرنشان کرد: با افزایش سن با انجام کارهای سنگین، بیمار مبتلا به فتق دیسک مهره‌های کمری می‌شود و به دلیل فشار دیسک بر اعصاب نخاعی، دچار درد و بی حسی اندام تحتانی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کمردرد، یکی از عوامل ناتوانی افراد بین 45 تا 65 سال است، گفت: انجام کارهای بدنی شدید، قرار گرفتن بدن در وضعیت نادرست هنگام انجام فعالیت روزانه، خم کردن کمر بدون خم کردن مفصل زانو، چرخش های مکرر، حمل اجسام سنگین، کوتاه شدن برخی عضلات به علت ضعف عضلات ناحیه کمر و شکم از عوامل شایع ایجاد درد کمر هستند.

شجاعی یادآور شد: با رعایت روش های ساده پیشگیری با وضعیت صحیح بدنی هنگام فعالیت های روزمره و انجام حرکت‌های ورزشی تا حدود زیادی می توان از بروز کمردرد و عوارض نامطلوب آن پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha