چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 106092

سلامت نیوز :نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد مصرف داروی افسردگی «سیتالوپرام» در کاهش اضطراب بیماران آلزایمری موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سیتالوپرام از قابلیت کاهش اضطراب و تشویش در این بیماران برخوردار است اما از سوی دیگر عوارض جانبی دارد و تاحدودی توان ادراکی فرد را پایین می‌آورد و در افزایش خطر سکته قلبی نیز موثر است.

متخصصان دانشگاه «جانز هاپکینز» بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند: سیتالوپرام که داروی پرمصرف افسردگی به حساب می‌آید نسبت به دیگر داروهای ضدروانپریشی که برای درمان بیماران آلزایمری تجویز می‌شوند، کم خطرتر است.

داروهای ضدروانپریشی اغلب به عنوان اولین دارو در درمان اضطراب ناشی از آلزایمر مورد استفاده دارند اما به طور قابل توجهی خطر سکته مغزی، قلبی و مرگ ناشی از مصرف آن را افزایش می‌دهد.

در این بررسی 186 مبتلا به آلزایمر در یک مطالعه‌ 9 هفته‌ای به دو گروه تقسیم شدند. نیمی از آنان روزانه 30 میلی‌گرم داروی سیتالوپرام و نیمی دیگر از یک دارونما مصرف کردند.

نتایج آزمایش‌ها نشان داد حدود 40 درصد از بیمارانی که از داروی سیتالوپرام مصرف کرده بودند، اضطراب‌شان به میزان قابل‌توجهی بهبود پیدا کرد در حالی که این آمار در گروه دیگر 26 درصد بوده است.

متخصصان همچنین در نظر دارند در تحقیقی دیگر تاثیر مصرف دوز پایین این دارو برای کاهش اضطراب در بیماران آلزایمری را با هدف کاهش عوارض جانبی آن بررسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha