پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 106103

یکی از مشکلاتی که همه افراد آن را در طول زندگی تجربه می‌کنند، سردرد است. حدود 98 درصد از سردردها در گروه سردردهای معمولی قرار می‌گیرند و تنها دو درصد آنها خطرناکند. معمولا افراد مسکن‌هایی مانند نوافن، A.C.A و استامینوفن مصرف می‌کنند. بقیه داروها برای رفع سردرد مفید نیستند.

برای چه دردی چه مسکن‌هایی مصرف کنید؟

سلامت نیوز: یکی از مشکلاتی که همه افراد آن را در طول زندگی تجربه می‌کنند، سردرد است. حدود 98 درصد از سردردها در گروه سردردهای معمولی قرار می‌گیرند و تنها دو درصد آنها خطرناکند. معمولا افراد مسکن‌هایی مانند نوافن، A.C.A و استامینوفن مصرف می‌کنند. بقیه داروها برای رفع سردرد مفید نیستند.

وقتی سردرد دارید

یکی از مشکلاتی که همه افراد آن را در طول زندگی تجربه می‌کنند، سردرد است. حدود 98 درصد از سردردها در گروه سردردهای معمولی قرار می‌گیرند و تنها دو درصد آنها خطرناکند. معمولا افراد مسکن‌هایی مانند نوافن، A.C.A و استامینوفن مصرف می‌کنند. بقیه داروها برای رفع سردرد مفید نیستند.

 

با این حال از بین بردن سردرد بدون بررسی عامل به وجود آورنده آن، کار درستی نیست. سردردها می‌توانند به دلایل مختلفی به وجود بیایند که می‌توان به سینوزیت، فشار خون بالا یا پایین، پرکاری یا کم‌کاری تیروئید، ضعیف بودن چشم‌ها، آرتروز گردن، تومورهای مغزی، آب سیاه، ضربه‌های وارده به سر، میگرن، سردرد خوشه‌ای (درگیر بودن رگ‌های داخل سر)، درد ناشی از عفونت‌های جمجمه و سرماخوردگی ساده اشاره کرد.


یکی از شایع‌ترین سردردها، سردردهای عصبی است که بسیاری از افراد آن را در طول روز تجربه می‌کنند. یکی از عادت‌های رایج، خوردن مسکن برای برطرف کردن سردرد بدون مشورت با پزشک است. گاهی اوقات مصرف خودسرانه مسکن می‌تواند خطرناک باشد. برای مثال اگر سردرد همراه با استفراغ جهنده و تب باشد می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری مننژیت باشد. در چنین شرایطی، مصرف مسکن مانع از پیگیری دلیل سردرد می‌شود و جان فرد به خطر می‌افتد.

 

اگر فردی از قبل توسط پزشک معاینه شود و دلیل سردرد مشخص باشد، استفاده از مسکن مشکلی به وجود نمی‌آورد. برای مثال چنانچه فرد به میگرن مبتلا باشد، استفاده از مسکن منعی ندارد؛ البته اگر نوع سردرد مثل همیشه نباشد و خارج از تحمل بیمار باشد، باید آن را جدی گرفت و مصرف مسکن به‌تنهایی کار درستی نیست.

 
وقتی فشار خونتان بالا و پایین می‌شود

تشخیص اولیه تغییرات غیرطبیعی فشار خون توسط افراد عادی کار راحتی نیست و ممکن است بسیاری از افراد به بیماری فشار خون بالا یا پایین مبتلا باشند ولی از آن آگاهی نداشته باشند. تغییرات فشار خون می‌تواند با سردرد همراه باشد، به همین دلیل بیشتر افراد در این مواقع استامینوفن مصرف می‌کنند. اما وقتی فشار خون بالا می‌رود با مصرف استامینوفن، فقط درد متوقف می‌شود و این مسأله از تشخیص بالا بودن فشار خون جلوگیری می‌کند؛ بنابراین خطر سکته وجود دارد. متوقف کردن سردرد ناشی از فشار خون پایین با استفاده از قرص استامینوفن هم می‌تواند خطرهایی به دنبال داشته باشد. استفاده از این قرص در شرایط پایین بودن فشار، باعث افت بیشتر فشار خون و نرسیدن خون به کلیه‌ها می‌شود. نتیجه اینکه شوک و خطر مرگ برای فرد وجود دارد.


  پوسیدگی‌های دندان که در بیشتر موارد با درد همراه هستند، می‌توانند مشکلاتی را برای قسمت‌های مختلف بدن به وجود بیاورند. پوسیدگی دندان می‌تواند باعث سینوزیت و مشکلات قلبی و عروقی شود.


 بسیاری از افراد زمانی که با دندان‌درد مواجه می‌شوند از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن و ژلوفن استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از کپسول مفنامیک اسید در زمان دندان‌درد خیلی شایع است و افراد به اشتباه تصور می‌کنند این کپسول خاصیت چرک خشک‌کن دارد، در حالی‌که تنها یک مسکن است. استفاده از داروهایی که هنگام دندان‌درد خودسرانه مصرف می‌شوند، می‌تواند باعث از کار افتادن کلیه‌ها شود. مصرف این داروها با معده خالی یا همراه با آب کم می‌تواند به معده آسیب جدی وارد کند.

 

وقتی سینوزیت دارید

 گاهی اوقات دردهایی که در سر به وجود می‌آیند، نشانه ابتلا به تومورهای مغزی هستند و فرد با خوردن قرص مسکن و عدم پیگیری دلیل به وجود آورنده درد، وضعیت را بدتر می‌کند. این نوع دردها معمولا با کاهش وزن، استفراغ، بی‌حسی بدن و افسردگی شدید همراه هستند. سینوزیت نیز یکی دیگر از بیماری‌هایی است که باعث ایجاد سردرد می‌شود و خیلی از افراد آن را جدی نمی‌گیرند و تنها به خوردن استامینوفن یا مسکن‌های دیگر اکتفا می‌کنند. اگر سینوزیت درمان نشود و درد ناشی از آن فقط با خوردن مسکن برطرف شود، امکان انتقال بیماری به مغز وجود دارد و گاهی هم باید احتمال خطر پاره شدن پرده گوش در اثر سینوزیت را در نظر داشت.


چه زمانی قرص بخوریم؟ سردردهایی که اول صبح به وجود می‌آیند خیلی خطرناکند، همچنین سردردهایی که بدون دلیل ایجاد می‌شوند و با کاهش وزن بدن، تب شدید و تاری دید همراه هستند، باید جدی گرفته شوند، چنین دردهایی را نباید با خوردن قرص مسکن از بین برد و باید عامل به وجود آورنده‌شان را پیدا کرد. دردهای تکرارشونده هم می‌توانند زنگ خطری باشند اما سردردهایی را که دائمی نیستند و دلیل آنها گرسنگی، بوییدن عطر یا ادکلن و استرس است می‌توان با خوردن مسکن‌هایی مانند استامینوفن کنترل کرد، به شرط اینکه سلامت فرد از قبل توسط پزشک تایید شده باشد.


حدود 60 درصد از افراد کمردرد را در زندگی خود تجربه می‌کنند و این نوع دردها در گروه دردهای شایع قرار می‌گیرد. کمردرد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و دلیل ‌آن باید توسط پزشک بررسی شود.

گاهی اوقات کمردرد به دلیل مشکلاتی است که در ناحیه دیسک کمر به وجود می‌آید و در بعضی ناشی از تنگی کانال نخاع است. پیگیری نکردن این نوع دردها و مصرف خودسرانه مسکن، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی یا حتی فلج شدن فرد شود. علاوه بر کمردرد، عضلات بدن هم می‌توانند دچار درد شوند، اگر درد در اثر فعالیت ورزشی و بدنی به وجود بیاید، طبیعی است ولی دردهای عضلانی که بدون دلیل هستند، در موارد شدید می‌توانند ناشی از ابتلا به سرطان عضله باشند.  بعضی افراد برای برطرف کردن دردهای عضلانی، اقدام به خوردن قرص متوکاربامول می‌کنند که این کار می‌تواند مانع از پیگیری دلیل درد شود. ضمن اینکه خوردن این قرص با آسیب گوارشی همراه است.

 

این قرص شل‌کننده عضلات است و تا حدودی درد را برطرف می‌کند. خوردن این قرص در شرایطی که درد ناشی از گرفتگی عروق پاست، می‌تواند باعث لخته شدن خون در ورید عمقی پا و سکته مغزی شود.

منبع:‌ همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • maryam ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام با تشکر از سایت خوبتان لطفا امکان ارسال ایمیل مطلب به دوستان و به اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی را نیز فراهم کنید با تشکر