پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶

كنگره بین‌المللی ایمنی راه‌ها و حوادث ترافیكی در حالی به پایان رسید كه درست در روز افتتاحیه آن دو حادثه مرگبار و خطرناك در كشور به وقوع پیوست. در حادثه اول كه در بامداد سه‌شنبه ، 29 بهمن در شمال كشور و در جاده پلور رخ داد به علت بی‌دقتی راننده اتوبوس از مسیر اصلی خارج شد و 20 كشته و 25 مصدوم صبحگاه خبری همگان را تلخ كرد.

تور گردشگری حوادث در ایران!

سلامت نیوز: كنگره بین‌المللی ایمنی راه‌ها و حوادث ترافیكی در حالی به پایان رسید كه درست در روز افتتاحیه آن دو حادثه مرگبار و خطرناك در كشور به وقوع پیوست. در حادثه اول كه در بامداد سه‌شنبه ، 29 بهمن در شمال كشور و در جاده پلور رخ داد به علت بی‌دقتی راننده اتوبوس از مسیر اصلی خارج شد و 20 كشته و 25 مصدوم صبحگاه خبری همگان را تلخ كرد.

در حالی‌كه واكنش‌ها و اخبار از این حادثه ادامه داشت به فاصله حدود 12 ساعت بعد، حادثه دیگری در كرمان و در مسیر ریلی این استان به وقوع پیوست كه خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشت. خروج قطار تهران – كرمان از ریل در نزدیكی بافق در استان یزد ساعات پراضطرابی را برای مسافران این قطار رقم زد و باعث شد روز پرحادثه حمل‌ونقل كشور تنها به جان باختن 20 مسافر ختم نشود بلكه صدها نفر نیز تا مدت‌ها روح و روانشان درگیر این حوادث تلخ خواهد بود.



پیام حوادث تلخ اخیر برای مسئولان: هیچ وسیله سفری ایمن نیست

شاید این حوادث سنگین درست در روز برگزاری كنگره بین‌المللی ایمنی راه‌ها و حوادث ترافیكی یك پیغام بیشتر برای دست اندركاران نداشته باشد و آن اینكه از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب كشور در هیچ منطقه‌ای جاده‌ها ایمن نیستند،‌ رانندگان بی‌دقت هستند و وسایل حمل‌ونقل و تجهیزات آن فرسوده و البته یك پیام هم برای مسافران و آن اینكه هیچ وسیله‌ای ایمن نیست. ارزش‌ها و عناصر خبری در حادثه‌ای كه جان تعدادی انسان در آن گرفته شده به شدت جلب نظر می‌كنند و معمولا خبرهای مختلفی از حوادث مرگبار منتشر می‌شود،‌اما اگر حادثه‌ای منجر به مرگ و جرح نشود چندان به آن توجه نشده و در لابه لای اخبار گم می‌شوند در حالی‌كه اگر حتی قطره خونی از دست كسی می‌چكید این اخبار نیز پررنگ می‌شدند. اتوبوس‌های بین شهری كه در ماه‌های اخیر ركورد تصادفات مرگبار را به خود اختصاص داده‌اند حداكثر 45 نفر ظرفیت مسافر دارند،‌اما یك قطار مسافربری آن هم اگر از سمت تهران حركت كرده باشد حداقل 600 نفر مسافر دارد و بروز حادثه برای چنین ظرفیت بالایی می‌تواند فاجعه‌ای ملی را رقم بزند.



اقبال عمومی به استفاده از قطار برای مسافرت

علل وقوع تصادف در جاده‌ها اغلب نامناسب بودن جاده‌ها و غیراستاندارد بودن خودروها و نیز بی‌دقتی رانندگان است و به این موضوعات بسیار پرداخته شده است،‌اما شاید كمتر كسی به غیراستاندارد بودن، فرسودگی و بی‌دقتی رانندگان قطار یا سوزن بانان توجه كرده باشد. این در حالیست كه حمل‌ونقل ریلی كشور به عنوان ایمن‌ترین وسیله برای مسافرت شناخته می‌شود. یك نگاه اجمالی به آمار جابه‌جایی مسافران تنها در یك مسیر ریلی نشان از اقبال عمومی به استفاده از قطار به عنوان وسیله مسافرت است. به استناد گفته‌های معاون وزیر راه و شهرسازی، سال 91 بیش از 13 میلیون مسافر تنها توسط راه‌آهن مشهد جابه‌جا شده‌اند و مقرر بوده این ظرفیت در سال 92 به بالای 20 میلیون مسافر در سال برسد كه ظاهرا اقداماتی هم در این راستا صورت گرفته است. تمایل عموم به استفاده از قطار بی‌شك ضرورت توجه به بهسازی و نوسازی، تعویض خطوط ریلی، آموزش سوزن‌بانان و رانندگان، استفاده از تجهیزات روز و نیز ایجاد خطوط ریلی جدید را بیشتر آشكار می‌كند و در این بین با استفاده بیشتر از خطوط ریلی به‌طور بدیهی احتمال فرسودگی آنها بیشتر است. روز گذشته وقتی قطار كرمان- تهران از ریل خارج شد بار دیگر ضرورت توجه ویژه مسئولان به وضعیت خطوط ریلی خودنمایی كرد. حادثه در استانی رخ داد كه قدیمی‌ترین خطوط راه‌آهن كشور را داراست و هرچند اقداماتی برای بهسازی این خط ریلی طولانی صورت گرفته اما به هر حال قدمت این خطوط مشكلاتی را برای مسافران و قطارها ایجاد كرده است.



جزئیات حادثه خروج قطار تهران – كرمان از ریل

در حادثه مرگبار اتوبوس تهران – گرگان برخی اظهارنظرهای اولیه بی‌دقتی راننده را عامل برخورد اتوبوس با گاردریل دانسته و آن را به كم‌توجهی راننده و ناتوانی وی در كنترل سرعت نسبت داده‌اند. در حادثه خروج قطار كرمان – تهران نیز اشتباه سوزن بان علت حادثه اعلام شده و به دلیل اشتباه در مسیریابی كه از سوی سوزن بان رخ داد، قطار به نقطه كور رسیده و در نهایت با ترمز ناگهانی قطار از حركت باز می‌ایستد و به دلیل بروز ناگهانی این حادثه دیزل از خط خارج می‌شود. به گفته مسافران قطار و نیز مسئولان به واگن‌های مسافربری خسارتی نرسیده و مسافران جان سالم به در برده‌اند،‌اما فقط یك تصویر‌سازی ساده از آسیب رسیدن به مسافران قطار فاجعه‌ای در ذهن رقم می‌زند كه شاید ابعاد آن را نتوان جمع و جور كرد.به هر حال حادثه قطار به خیر گذشت و قطار پس از جایگزینی دیزل و تاخیر چند ساعته به راه خود به سمت تهران ادامه داد.



كسی آسیب ندید فقط مسافران مضطرب شدند

محمد پاسیار، مدیركل راه‌آهن استان كرمان علت این حادثه را خرابی دیزل دانسته و گفته است بروز حادثه باعث اضطراب در تعدادی از مسافران شد،‌اما خوشبختانه كسی آسیب فیزیكی ندیده است. وی همچنین چندی قبل در جمع خبرنگاران از فرسودگی بیش از یكسوم خطوط ریلی كرمان خبر داده و گفته است: از حدود 600 كیلومتر راه‌آهن استان بیش از 220كیلومتر فرسوده است كه باید تعویض شود. به گفته وی طرح‌هایی برای جایگزینی خطوط فرسوده و تعویض ریل‌های قدیمی در دست اجراست كه كمبود اعتبار مانع اجرای آنهاست. پاسیار همچنین از تعویض تنها 23 كیلومتر از این خطوط خبر داده و گفته است: بخش قابل‌توجهی از خطوط راه‌آهن یك‌خطه است و با افزایش ایستگاه‌ها می‌توان مشكلات موجود در رفت و آمد قطارها را كمتر كرد.



حركت قطار روی ریل 40 ساله

حسین امیری‌كهنوج، نماینده مردم شهرستان‌های زرند و كوهبنان در مجلس در این خصوص می‌گوید: بخشی از خطوط ریلی كرمان بخصوص در مسیر واقع بین زرند و بافق فرسوده است و قدمت آن به بیش از 40 سال می‌رسد. وی می‌افزاید: متولیان نیز از این فرسودگی آگاهند و حتی قطار در این مسیر سرعت خود را از 120 به 80 كیلومتر كاهش می‌دهد كه عامل طولانی‌تر شدن زمان سفر است.وی خاطرنشان می‌كند: قطار در این استان از كویر، شنزار، آفتاب، گرد و خاك می‌گذرد و بدیهی است كه زودتر دچار فرسودگی شود و خطوط ریلی هم از این قاعده مستثنا نیستند. وی اضافه می‌كند: خطوط ریلی استان مشكلات بسیار دارند و با اضافه شدن مسافران زاهدانی كه در بخشی از سفر خود از این قطار استفاده می‌كنند، مشكلات این خطوط فرسوده دو چندان شده است.

نماینده استان كرمان در مجلس یادآور می‌شود: از سال‌های قبل مجمع نمایندگان استان كرمان نامه‌نگاری برای تعویض خطوط ریلی استان را پیگیری كرده و این پیگیری‌ها ادامه دارد. وی با اشاره تاثیر ایجاد زیرساخت‌ها در صنعت گردشگری استان تاریخی كرمان اظهار می‌كند: تعویض خطوط فرسوده ریلی استان باعث افزایش رفاه و رغبت مردم برای سفر به استان می‌شود و اگر خطوط فرسوده عوض نشوند باید منتظر هر حادثه‌ای بود. امیری با بیان اینكه واگن‌های قطار تهران به كرمان بسیار فرسوده و نامناسب است و باید بازسازی شوند، می‌افزاید: مسئولان شركت راه‌آهن می‌گویند این واگن‌ها برای كویر طراحی شده و از بهترین واگن‌های این شركت است و متاسفانه هنوز از این واگن‌های فرسوده استفاده می‌كنند. حادثه‌ها در ایران تور گردشگری گذاشته‌اند و در حالی‌كه مسئولان برای جلب گردشگران و آوردن تورهای خارجی به ایران تلاش می‌كنند، گویا حوادث دست پیش گرفتند تا به هر حال بر صنعت گردشگری در بعد داخلی و خارجی آن موثر باشند. جا دارد مسئولانی كه مصرانه خواهان كسب درآمد از صنعت گردشگری هستند به ایجاد زیرساخت‌های این صنعت پردرآمد بخصوص بحث حمل‌ونقل كه مهم‌ترین زیرساخت این بخش است،‌ توجه ویژه كنند.

منبع:‌ روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha