پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 106112

اتوبوس‌های برقی از کم‌هزینه‌ترین و کارآمدترین وسایل حمل‌ونقل شهری هستند که آلودگی زیادی ایجاد نمی‌کنند، به محیط‌زیست آسیب نمی‌رسانند و آلودگی صوتی هم ندارند.

جای خالی اتوبوس‌های برقی در خطوط «بی‌آرتی»

سلامت نیوز: اتوبوس‌های برقی از کم‌هزینه‌ترین و کارآمدترین وسایل حمل‌ونقل شهری هستند که آلودگی زیادی ایجاد نمی‌کنند، به محیط‌زیست آسیب نمی‌رسانند و آلودگی صوتی هم ندارند.  سهم کلانشهرهای ایران به‌ویژه تهران که با آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کنند از اتوبوس‌های برقی چنددرصد است؟

سهم حمل‌ونقل ریلی برقی (در سطح شهر) و اتوبوس‌های برقی در خطوط بی‌آرتی چنددرصد است؟ تنها مسیر اتوبوس برقی تهران از ترمینال شرق تا میدان خراسان که در سال 1371 با 65 دستگاه اتوبوس پاک برقی به بهره‌برداری رسیده بود به‌جای نگهداری و توسعه، به چه سرنوشتی دچار شد؟  با آغاز فصول سرد سال و خودنمایی آلودگی هوا در کلانشهرهای ایران به‌ویژه تهران، مردم و مسوولان شهری نگرانند که چه‌کاری می‌توانند برای این آلودگی روزافزون که بزرگ‌ترین تهدید برای سلامت همگان در جامعه است، انجام دهند، البته به‌جز سخنان کلیشه‌ای و شعار‌ها و...، همانگونه که زندگی روزانه ما را تصمیم‌ها و اعمال کوچک ما می‌سازند، اقدامات خردمندانه روزانه و زنجیروار ما (مردم و مسوولان) هستند که در نهایت شهر تهران را از یک شهرآلوده به یک شهر پاک تبدیل خواهد کرد.

بر کسی پوشیده نیست که بیشتر آلودگی هوای تهران توسط ناوگان حمل‌ونقل شهری و خودروهای شخصی و عمومی تولید می‌شود. تعداد قابل‌توجهی از مسافران شهری از خطوط بی‌آرتی استفاده می‌کنند و این خطوط با وجود شبکه‌های متصل و یکپارچه که امکان دسترسی به اکثر نقاط شهر را فراهم می‌آورد و اتصال هوشمندانه آن به سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، چشم‌انداز یک شهر پاک را رقم خواهد زد، اما متاسفانه همه اتوبوس‌های بی‌آرتی تهران با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند که آلودگی زیادی تولید می‌کنند، در خطوط بی‌آرتی مسیر حرکت اتوبوس‌ها از پیش تعیین می‌شود و به دلیل محصوربودن، جدابودن و عدم تردد دیگر وسایل نقلیه، سریع‌السیربودن و ده‌ها ویژگی دیگر شباهت‌های زیادی با خطوط ویژه اتوبوس‌های برقی دارد، پاکی خطوط ریلی را نیز دارا هستند و البته بهترین مکان برای خودنمایی اتوبوس‌های برقی در این آلودگی روزافزون تهران است.

شهر تهران و دیگر کلانشهرهای ایران که با آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، باید مانند بیشتر شهرهای جهان دارای سهم قابل‌توجهی از خطوط ریلی برقی و البته اتوبوس‌های برقی باشند. هم‌اکنون بیشتر خطوط ریلی و بی‌آرتی در اروپا برقی هستند! مطمئنا همه شهروندان تهران و دیگر کلانشهرهای ایران از گسترش اتوبوس‌های برقی در خطوط بی‌آرتی استقبال و تقدیر خواهند کرد.

منبع:‌روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی بهلولی ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    1 0
    امیدوارم این پیشنهاد بنده به کار گرفته شود . اتوبوسهای برقی پاک ترین وسیله حمل و نقل عمومی هستند .