پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷

جانم را بگیر، اما تلفن همراهم را نه! این زبان حال رانندگانی است که حاضرند مشقت‌های چرخاندن فرمان و عوض کردن دنده با یک دست، صدای بوق اعتراض‌آمیز رانندگان دیگر و حتی قبض جریمه را به جان بخرند، اما به هر قیمتی شده هنگام رانندگی کردن هم دست از صحبت با تلفن همراهشان برندارند.

تلفن همراه علت اصلی تصادفات

سلامت نیوز: جانم را بگیر، اما تلفن همراهم را نه! این زبان حال رانندگانی است که حاضرند مشقت‌های چرخاندن فرمان و عوض کردن دنده با یک دست، صدای بوق اعتراض‌آمیز رانندگان دیگر و حتی قبض جریمه را به جان بخرند، اما به هر قیمتی شده هنگام رانندگی کردن هم دست از صحبت با تلفن همراهشان برندارند.

بررسی های کارشناسان پلیس از صحنه تصادفات رانندگی نشان می دهد در آن دسته از حوادث رانندگی که بی توجهی به جلو عامل وقوع آن بوده، پای تلفن همراه به عنوان یکی از دلایل اصلی حواس پرتی رانندگان و عدم تمرکز آنها برای عکس العمل بموقع در میان بوده است.

موضوعی که معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اذعان به آن می گوید استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی آن قدر خطرناک است که احتمال خطر وقوع تصادفات را تا چهار برابر افزایش می دهد که البته این خطر در بزرگراه ها و جاده ها جدی تر است.

سرهنگ حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور تهران نیز با اشاره به وقوع تصادفاتی که بی توجهی رانندگان به جلو مهم ترین دلیل آن بوده است، تاکید می کند: استفاده از تلفن همراه مهم ترین عاملی است که موجب حواس پرتی رانندگان می شود. این موضوع بویژه در تصادفات جلو به عقب کاملا مشهود است.

لازم نیست راه دوری برویم، خبر حادثه تلخ سقوط اتوبوس مسافربری به ته دره ای در جاده هراز که صبح روز سه شنبه اتفاق افتاده و در جریان آن 18 نفر از مسافران آن کشته و بقیه سرنشینان بشدت مجروح شدند، هنوز داغ است.

بررسی های کارشناسی پلیس از صحنه تصادف خواب آلودگی و بی توجهی راننده به جلو را عامل وقوع تصادف اعلام کرده است که مسافران بازمانده از این حادثه می گویند چند لحظه قبل از این تصادف مرگبار، راننده با تلفن همراه خود مشغول صحبت بوده است.

شهرام جباری زادگان، معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به حادثه اخیر تصادف اتوبوس مسافربری در جاده هراز با بیان این که متاسفانه موبایل به یکی از دلایل اصلی حوادث ترافیکی در کشورمان تبدیل شده است، می گوید: شماره گیری، پاسخگویی و در کل مکالمه با تلفن همراه در حین رانندگی حواس راننده را پرت کرده و خطر تصادف را به میزان فراوانی افزایش می دهد، به طوری که حتی ارسال و دریافت پیامک و خواندن آن نیز اثر بسیار مخرب تری در بر هم زدن تمرکز راننده هنگام رانندگی برجای می گذارد. وی معتقد است حتی افراد پیاده ای که از موبایل استفاده می کنند نیز توانایی راه رفتن در امتداد یک خط مستقیم را ندارند و این موضوع در افراد هنگام رانندگی، به مراتب بیشتر می شود.

این مقام مسئول در سازمان ترافیک با اشاره به جایگاه پنجم کشورمان در آمارهای مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی دنیا می گوید: این پنج کشور شامل ونزوئلا، دومینیکن و پرو در آمریکا و تایلند و ایران در آسیا هستند.

به گفته جباری زادگان در تصادفات کشورمان به طور متوسط روزانه 52 نفر کشته و 919 نفر دیگر نیز مجروح می شوند. این در حالی است که در 9 ماهه امسال به طور متوسط هر 27 دقیقه و 39 ثانیه یک نفر در حوادث ترافیکی کشته و هر یک دقیقه و 34 ثانیه نیز یک نفر مجروح شده اند.

بی توجهی به جلو، عامل 30 درصد تصادفات

آمارهای پلیس می گوید: 30 درصد تصادفات رانندگی که در 11 ماه امسال در سطح پایتخت به وقوع پیوسته به دلیل بی توجهی راننده به جلو بوده است.

به گفته سرهنگ عابدی، هرچند خوردن و آشامیدن، سیگار کشیدن و هر چیزی که باعث بی توجهی به جلو می شود در وقوع این تصادفات بی تاثیر نبوده است، اما متاسفانه صحبت کردن با تلفن همراه در این میان سهم بیشتری داشته است.

این موضوع مصداق انکارناپذیری بر این واقعیت است که سهم استفاده از تلفن همراه در تصادفات رانندگی تا چه اندازه چشمگیر است و رانندگان چگونه جان خود و دیگر سرنشینان خودروها را با مکالمه یا پیامک زدن هنگام رانندگی به بازی می گیرند.

جریمه 770 هزار راننده متخلف

تحقیقات نشان داده است در زمان مکالمه با تلفن همراه به لحاظ این که افراد به طور طبیعی قادر به انجام چند کار در آن واحد نیستند و تمرکز و توجه شخص به انجام چند عمل تقسیم و معطوف می شود، این وضع خودبه خود میزان دقت در انجام صحیح کارها را به حداقل رسانده و به این ترتیب صحبت با تلفن همراه احتمال تصادف را تا سه برابر افزایش می دهد و دریافت و ارسال پیامک این میزان را تا پنج برابر افزایش می دهد. به دلیل همین خطرات است که مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی تخلف محسوب شده و پلیس با متخلفان بشدت برخورد می کند.

با این حال آمارهای پلیس از اعمال قانون رانندگان متخلف از یک سو و وقوع حوادث رانندگی که به خسارت سنگین یا حتی جرح یا فوت منجر شده از سوی دیگر، گویای این واقعیت است که انگار حتی تعیین این جریمه نسبتا سنگین و نمره منفی هم نتوانسته برخی رانندگان متخلف را وادار کند که از مکالمه با تلفن همراهشان هنگام رانندگی دست بردارند.

به گفته جانشین رئیس پلیس راهور تهران، طی 11 ماه امسال در پایتخت 770 هزار راننده به دلیل مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی جریمه شده اند.

جریمه و نمره منفی در انتظار متخلفان

مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی تخلفی است که پلیس به این سادگی ها از آن چشم پوشی نمی کند، تا جایی که به گفته جانشین رئیس پلیس راهور تهران، پلیس سال آینده نیز موضوع فرهنگ سازی در ممنوعیت استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی را با جدیت ادامه خواهد داد و تلاش می کند با ارتقای فرهنگ رانندگی، میزان تخلفات و تصادفات را هرچه بیشتر کاهش دهد.

بر این اساس، به ماموران راهنمایی و رانندگی تاکید شده است با رانندگان متخلفی که هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت یا پیامک ارسال کنند، طبق قانون با جدیت و بدون اغماض برخورد کنند.

به گفته سرهنگ عابدی، مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی در سرعت بالای 60 کیلومتر 50 هزار تومان جریمه به همراه پنج نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی و سه نمره منفی برای خودروهای شخصی دارد، اما اگر رانندگان در سرعت زیر 60 کیلومتر با تلفن همراه صحبت کنند، 30 هزار تومان جریمه خواهند شد.

این مقام مسئول در پلیس در حالی که درباره به هم خوردن تمرکز افرادی که هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت می کنند هشدار می دهد، باز هم از شهروندان می خواهد خطرساز بودن استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی را جدی بگیرند و با بی توجهی به این موضوع، جان خود و دیگر رانندگان را به بازی نگیرند.

منبع: روزنامه جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha