پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 106116

امسال پرستاران درحالی به استقبال روز پرستار می‌روند که مشکلات این قشر از جامعه همچنان پابرجاست و آنطور که مسئولان صنفی پرستاران می‌گویند، مطالبات آنها به عددی نجومی رسیده است.

پرستاران 880 میلیارد طلبکارند

سلامت نیوز: امسال پرستاران درحالی به استقبال روز پرستار می‌روند که مشکلات این قشر از جامعه همچنان پابرجاست و آنطور که مسئولان صنفی پرستاران می‌گویند، مطالبات آنها به عددی نجومی رسیده است. درحالی که چند روز پیش محمد شریفی‌مقدم، عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: «سالانه حدود ۳۰۰ پرستار از طریق کانال‌های کاریابی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.» اکنون اخباری مبنی بر مطالبه 880 میلیاردی جامعه پرستاری منتشر شده است. روز گذشته (چهارشنبه) دو خبر در حوزه پرستاری منتشر شد که هر دو نشانگر لزوم توجه بیشتر به این قشر بود. پیش از آنکه محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری رقم نجومی مطالبات پرستاران را اعلام کند، شریفی‌مقدم اعلام کرد: حدود ۱۰۰ نفر از پرستاران بیمارستان امام خمینی(ره) به‌دلیل آنچه «کم‌توجهی مسئولان بیمارستان نسبت به مطالبات صنفی‌‌شان» می‌خواندند، در حیاط این بیمارستان تجمع کردند.

اجازه ندادند اطلاعات در اختیار پرستاران قرار بگیرد

شریفی‌مقدم ضمن اعلام این خبر درباره مطالبات صنفی پرستاران این بیمارستان گفت: حدود سه ماه پیش که پرستاران بیمارستان امام خمینی در این بیمارستان در انتقاد به تبعیض در پرداخت کارانه‌ها تجمع کردند؛ نماینده‌ای از بین آنها‌ تعیین شد و با وجود توافق و ابلاغ دستورالعملی از جانب رئیس بیمارستان، مدیران میانی بیمارستان در برابر نظارت و رسیدگی نماینده پرستاران در نحوه پرداخت کارانه در ابعاد مختلف مقاومت کردند و اجازه ندادند که اطلاعات در اختیار نماینده پرستاران قرار گیرد. او تصریح کرد: این ماه کارانه معوقه مهرماه را با ۵ ماه تاخیر پرداخت کردند که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کارانه همه پرستاران کاهش پیدا کرده بود. عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری به خواسته پرستاران بیمارستان امام خمینی اشاره کرد و افزود: به‌رغم اینکه پرستاران موتور محرکه بیمارستان هستند و بیشترین حضور و فشار کاری را دارند کارانه‌ای که برای آنها پرداخت می‌شود دارای تبعیض زیادی نسبت به پزشکان است. دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: این درحالی است که اغلب، اعضای هیات علمی و به‌ویژه جراحان در بیمارستان حضور ندارند و تنها مهرشان کار می‌کند اما با این وجود کارانه میلیونی می‌گیرند. شریفی‌مقدم تاکید کرد: خواسته پرستاران بیمارستان امام خمینی اصلاح سیستم پرداخت کارانه و اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری توسط وزارت بهداشت است. شریفی‌مقدم با اشاره به عدم حضور مسئولین بیمارستان امام خمینی در بین پرستاران گفت: ما از زمانی که تجمع را آغاز کردیم معطل آنها بودیم اما در لحظات پایانی صحبت‌های ما، معاون پشتیبانی بیمارستان حضور پیدا کرد اما بی‌آنکه بنشیند سالن را ترک کرد که با این کار به پرستاران بی‌احترامی شد.

10 ماه تاخیر در پرداخت مطالبات

اظهارات همزمان رئیس کل سازمان نظام پرستاری مبنی بر معوقات 880 میلیارد تومانی جامعه پرستاری حرف‌های شریفی‌مقدم را تائید کرد. محمد میرزابیگی، معوقات پرستاران در بیمارستان‌های دولتی را ترکیبی از اضافه کار و کارانه‌های آنها عنوان کرد و گفت: متأسفانه هم‌اکنون به‌طور میانگین این مطالبات با 10 ماه تأخیر پرداخت می‌شود و در برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه خوزستان با معوقات 20 ماهه مواجه  هستیم. او رقم مطالبات پرستاری در این خصوص را 880 میلیارد تومان تخمین زد و افزود: این رقم بر اساس بررسی سراسری از کل کشور و برآوردی که از تمام دانشگاههای  علوم پزشکی و بخش‌های بیمارستانی داشته‌ایم، به‌دست آمده است. رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری، ادامه داد: این درحالی است که اگر بیمه‌ها به موقع بدهی خود را به بیمارستان‌ها پرداخت کنند، آنها قادر خواهند بود که بدهی پرسنل خود را به‌روز کنند و این حق قانونی با ماهها تأخیر مواجه نشود. او تأخیر در پرداخت حقوق و دستمزد پرستاران را موجب کاهش انگیزه خدمت در آنها دانست و گفت: درحال حاضر به‌دلیل نظام بیمه‌ای نامطلوب و نبود سیاستگذاری واحد بیمه‌ای، سیاست‌های آن با نیازهای مراکز بهداشتی و درمانی تطابق ندارد و همین امر باعث شده که در حوزه پرستاری که جزو زحمتکش ترین افراد تیم درمان هستند با بدهی و عقب ماندگی در پرداخت‌ها مواجه باشیم. میرزابیگی افزود: هم‌اکنون که در آستانه روز پرستار قرار داریم، انتظار می‌رود آقای رئیس جمهور با حمایت خاص خود به بیمه‌ها دستور قطعی برای حل این مساله را بدهد، تا اینکه سختگیری بیش از حد نکرده و بدهی خود را حداقل به میزان طلب پرستاران به مراکز بهداشتی ودرمانی پرداخت کنند، یا اینکه اعتبار ویژه‌ای برای این منظور به وزارت بهداشت اختصاص دهد تا با این حجم از بدهی روبه‌رو نباشد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: این معوقات ناشی از بدهکاری بیمه‌ها به بیمارستان‌هاست و اگر وزارت بهداشت واقعاً بودجه لازم را داشت، اجازه نمی‌داد تا این معوقات تا این مرحله تداوم یابد. به گفته او با شناختی که از روحیات دکتر هاشمی، وزیر بهداشت و حساسیت ایشان به پرداختی پرسنل، سراغ داریم، قطعاً اگر وزارت بهداشت بودجه لازم را در دست داشت، تا کنون اقدام کرده بود. میرزابیگی افزود: هم‌اکنون پرداخت مطالبات معوق پرستاران که ناشی از طلب بیمارستانها از بیمه‌هاست، مستلزم حمایت رئیس جمهوری است و امید است ایشان با تدبیر خود به داد پرستاران برسند و تا روز پرستار حداقل بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها به جامعه بزرگ و خدوم پرستاری پرداخت شود. این درحالی است که در سال‌های گذشته بودجه وزارت بهداشت همواره در اولویت هشتم و نهم بوده است و هر چند تلاش‌های دولت برای اولویت بخشی به حوزه بهداشت، باعث ارتقای آن شده است اما مشکلات موجود سبب شده، کارشناسان از بودجه بهداشت ابراز نارضایتی کنند.

حل مشکلات پرستاران با توجه به حوزه بهداشت

یک نماینده مجلس با اشاره به مشکلاتی که پرستاران با آن دست به گریبانند، می‌گوید: مشکلات در حوزه بهداشت و درمان تنها محدود به پرستاران نیست. محمدحسین قربانی ادامه می‌دهد: من رقم دقیق مطالبات پرستاران را نمی‌دانم اما، واقعیت این است که حوزه بهداشت و درمان نیازمند توجه بیشتر است. در دولت‌های گذشته این حوزه در اولویت هشتم و نهم قرار داشت. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس امسال با جدیت موضوع را پیگیری کرد و حوزه بهداشت و درمان الان اولویت سوم و چهارم است و این گام بسیار مهمی است. به گفته او تمهیدات دیگری برای کمک به وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است که از آن‌جمله می‌توان به افزودن یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده به نفع وزارت بهداشت و همچنین اختصاص 20 درصدی سود حاصل از هدفمندی به این وزارتخانه اشاره کرد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح می‌کند: قانون مشخص کرده است که 10 درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها به حوزه بهداشت و درمان تعلق بگیرد اما، با رایزنی انجام شده این میزان به 20 درصد رسیده است علاوه بر این، مالیات بر خودرو و مالیات بر دخانیات هم به وزارت بهداشت می‌رسد. او می‌گوید: انتظار می‌رود این توجه باعث شود بخشی از مطالبات پرسنل بهداشت و درمان از جمله پرستاران پرداخت شود.

کنترل روابط ناسالم مالی با تامین نیازها

با این حال یک نماینده دیگر مجلس بر مداخله جدی‌تر سازمان‌های مسئول در زمینه پرداخت مطالبات پرستاران تاکید می‌کند. مراد هاشم‌زهی با اشاره به پدیده زیرمیزی عنوان می‌کند: وقتی پرداخت‌های قانونی اتفاق نیفتد کارکنان حوزه بهداشت مجبور می‌شوند برای امرار معاش به چنین کار‌هایی رو بیاورند. این هر چند توجیه گرفتن زیرمیزی و روابط ناسالم مالی نیست اما، باید برای مقابله با آن نیاز‌های کارکنان را تامین کنیم. او با بیان اینکه پرستاری شغلی سخت و حساس است، ادامه می‌دهد: باید تعرفه‌های پرستاری مشخص شود و این کار را باید مسئولان صنفی پرستاران انجام دهند. این عضو کمیسیون بهداشت مجلس تاکید می‌کند: پرستاران باید به‌صورت معقولی در سود بیمارستان‌ها و پزشکان ذی‌نفع باشند.

منبع:‌روزنامه آرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha