دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در پاسخ به سه سؤال به تشریح آخرین اقدامات در زمینه اختصاص 3 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت، تغییر تعرفه‌های درمانی و تخصیص درصدی از محل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت پرداخت.

وزیر بهداشت: مردم نگران بودجه سلامت در سال 93 نباشند

سلامت نیوز: دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در پاسخ به سه سؤال به تشریح آخرین اقدامات در زمینه اختصاص 3 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت، تغییر تعرفه‌های درمانی و تخصیص درصدی از محل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت پرداخت.


آیا بررسی مجدد تخصیص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت در شواری نگهبان به نتیجه رسید؟ این مبلغ بالاخره به کمک نظام سلامت کشور می‌آید؟
شورای نگهبان تصمیم نهایی و تعیین محل مصرف این مبلغ را به اختیار دولت واگذار کرد تا هیأت دولت تصمیم بگیرد که این مبلغ در کجا و چگونه صرف شود. بنابراین من فکر نمی‌کنم اتفاق بدی بیفتد. از سویی اگر از من به عنوان مسئول حوزه سلامت بپرسند می‌گویم ما یک قران پول نمی‌خواهیم و همه این مبلغ به بیمه‌ها واگذار شود اما در مقابل بیمه جوابگوی مردم باشد و از آن‌ها حمایت کند. بنابراین ما هیچ نگرانی برای اختصاص این مبلغ به بیمه نداریم، اما زمانی که بیمه هم پول را می‌گیرد و هم پاسخگو نیست همه چیز را  از چشم ما می‌بینند. در حالی که منابعی در دست ما نیست مردم همه این کاستی‌ها را از چشم وزارت بهداشت می‌بینند. براین اساس امیدواریم تصمیم درستی گرفته شود.


حتماً مناظره‌ای را که صدا و سیما با موضوع تعیین تعرفه‌های جدید درمانی برگزار کرد مشاهده کرده‌اید، نظرتان چیست؟ آیا واقعاً نظام سلامت نیاز به پول و تغییر این تعرفه‌ها ندارد؟
در زمان پخش نتوانستم مشاهده کنم، اما ضبط شده این برنامه را دیدم. من اگر بخواهم خیلی مجمل نظرم را درباره آنچه میان مهمانان این مناظره رد و بدل شد اعلام کنم،باید بگویم در حال حاضر همه متخصصان حوزه سلامت به این واقعیت رسیده‌اند که تغییر و تحول در نظام تعرفه‌گذاری بسیاری از مشکلات این بخش را برطرف خواهد کرد.


در حقیقت این افراد با حاشیه‌سازی و سوق دادن ما به سمت این حاشیه‌ها هدف دیگری را دنبال نمی‌کنند. باید بگویم کاملاً حواسمان جمع است و خللی در فعالیت ما وارد نمی‌شود. فکر می‌کنم بهتراست، آنهایی که می‌دانند مشکلات حوزه سلامت چیست راستش را به مردم بگویند و آدرس اشتباهی به مردم ندهند.


در زمینه اختصاص درصدی از محل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که شما معتقدید از این راه می‌توان خیلی از مشکلات نظام سلامت را مرتفع کرد،آیا تا کنون وعده‌ای به وزارت بهداشت داده شده است؟
در مورد هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم صحبت‌های زیادی شده و تقریباً هر روز جلسه‌ای با این موضوع برگزار می‌شود، اما در خواست‌ها برای ارائه بسته خدمت به مردم متناسب با اعتباراتی که پیشنهاد می‌شود نیست. بنابراین حتماً در وزارت  بهداشت تعهداتی را می‌پذیریم که بتوانیم انجام دهیم و بی‌تردید به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که در آینده شرمنده مردم نشویم.
 منبع:‌روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha