رییس بخش زنان و مامایی مرکز درمانی شهید بهشتی اصفهان عنوان کرد: استفاده از گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، اما خوردن گوجه، فلفل سبز، توت فرنگی، تمشک و مرکبات احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

استفاده از گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز:‌ رییس بخش زنان و مامایی مرکز درمانی شهید بهشتی اصفهان عنوان کرد: استفاده از گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، اما خوردن گوجه، فلفل سبز، توت فرنگی، تمشک و مرکبات احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فریبا بهنام‌فر در همایش ملی "سلامت زنان" که در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد در مورد پیشگیری از سرطان زنان گفت: سالانه 12میلیون نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و از این میان 7 میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه شیوع سرطان در ایران کمتر از بسیاری از نقاط جهان است، افزود: بر اساس آمارهای جهانی شیوع سرطان، ایران سهم کمتری در ابتلا به این بیماری دارد، اما در آمریکا، استرالیا، روسیه و کشورهای شرق اروپا این بیماری شایع‌تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه دو سوم سرطان‌ها در کشورهای توسعه یافته قابل پیشگیری است، تصریح کرد: در تحقیقات مشخص شده است که اضافه وزن، کم تحرکی، استعمال سیگار و الکل علل اصلی ابتلا به این بیماری هستند.

وی افزود: دلیل 21 درصد از سرطان‌ها استعمال سیگار است. قطع سیگار خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان پستان را که در میان زنان شایع است را کم می‌کند. همچنین مراقبت در برابر اثرات مضر ناشی از نور آفتاب می‌تواند از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کند.

این متخصص زنان با بیان اینکه متاسفانه میزان چاقی در بین زنان بیشتر از مردان است، اضافه کرد: چاقی علت 20 درصد سرطان‌ها مانند مری و پستان است. بنابراین با رژیم مناسب می‌توان جلوی آن را گرفت.

وی به اهمیت رژیم غذایی اشاره کرد و گفت: استفاده از گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. در مورد تاثیر میوه‌ها و سبزیجات نیز در این بیماری گفته‌های ضد و نقیضی به گوش می‌رسد، اما به طور کلی خوردن گوجه، فلفل سبز، توت فرنگی، تمشک و مرکبات احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

رییس بخش زنان و مامایی مرکز درمانی شهید بهشتی اصفهان در مورد تاثیر بیماری‌های دیگر بر سرطان نیز اظهار کرد: 17 درصد از کل سرطان‌ها با عفونت‌هایی مانند HIV و HPV درگیر هستند. این ویروس‌ها با تخریب و تغییر در سلول‌ها و ضعف در سیستم ایمنی احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

وی همچنین در مورد اثر مصرف داروها بر سرطان خاطرنشان کرد: برخی بیماری‌ها مانند دیابت به دلیل استفاده از انسولین و فاکتورهایی شبیه به آن سرطان را افزایش می‌دهد.

بهنام‌فر تصریح کرد: استفاده از فولیک اسید در مطالعات اثبات نشده است و حتی در بعضی موارد ضرر هم داشته است. افزایش فولات بدن مفید است ولی به جای مصرف دارو باید از مواد خوراکی استفاده کرد.

این متخصص به بیان دو راهکار برای پیشگیری سرطان اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان از طریق تحرک و رژیم مناسب غذایی است و راه دیگر به مسئولان اجرایی باز می‌گردد که راهکارهایی برای مقابله با آلودگی‌هایی مانند آلودگی هوا بیابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یکی از خیلیا ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    آخیش خیالم راحت شد از ای دردا میگیرم از دولت متشکرم که گوشت رو اوقدر گرون کردن که دیگه مردم بی خودی مریض نشن.وحانی متشکریم