علت‌یابی سقوط اتوبوس به دره مرگ با اظهارنظرهای متفاوت مسئولان در حلقه‌ای گمشده است.

سلامت نیوز: علت‌یابی سقوط اتوبوس به دره مرگ با اظهارنظرهای متفاوت مسئولان در حلقه‌ای گمشده است.


با گذشت 24 ساعت از حادثه سقوط اتوبوس مسافربری به عمق دره 45 متری جاده هراز، مسئولان  و دست‌اندرکاران به اظهارنظرهای متفاوتی در باره علت حادثه پرداخته‌اند.
بنا بر این گزارش در حالی که سردار مسعود جعفری‌نسب رئیس پلیس استان مازندران ساعاتی پس از حادثه، ترکیدگی لاستیک عقب اتوبوس را عامل سقوط اتوبوس به دره برفی زیاران باغ در پلور اعلام کرده بود، سرهنگ محمدنژاد فرمانده پلیس‌راه مازندران علت اصلی حادثه سقوط اتوبوس ولوو را توجه نداشتن به جلو از سوی راننده آن دانست.  وی با بیان این‌که راننده این اتوبوس از این حادثه جان سالم به در برده است، افزود: سقوط اتوبوس به دره در دومرحله رخ داده؛ در مرحله نخست اتوبوس از بغل به ارتفاع 20 متری سقوط کرده و راننده و تعدادی از مسافران در این هنگام به بیرون پرتاب شده‌اند و در مرحله دوم اتوبوس دوباره به عمق 20 متری سقوط کرده است. سرهنگ محمدنژاد با بیان این‌که اتوبوس در حال حاضر در عمق 40 متری دره است، گفت: عامل این حادثه خطای انسانی بوده است. به گفته فرمانده پلیس‌راه مازندران، پلیس راهنمایی و رانندگی تنها مرجع اعلام علت وقوع تصادف‌ها در کشور است. بنابر این گزارش، اتوبوس  ولوو که با 20مسافر از کردکوی حرکت کرده بود در گذر از شهرهای مسیر از جمله ساری، بابل و آمل با سوار کردن مسافران بین راهی ظرفیتش را تکمیل کرد.


مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان گلستان نیز گفته است اظهارنظر درباره علل سانحه اتوبوس در جاده هراز هنوز قطعی نیست.
 مهندس مهدی میقانی افزود: طبق اظهار نظر راننده به دلیل انسداد مسیر توسط خودروی دیگر این انحراف صورت گرفته، اما نظر قطعی، نظر کارشناسی پلیس‌راه است و منتظریم نتیجه بررسی کارشناسی اعلام شود.


وی تصریح کرد: مسیر این اتوبوس از گرگان به کرج بوده  و  نام رانندگان آن اردشیر ایلات و محمدتقی فولادی است که هر دو از این حادثه جان سالم به در برده‌‌اند. وی ادامه داد: این رانندگان از کارت سلامت برخوردار بوده و بررسی مسیرهای عبوری نیز نشان می‌دهد در مسیر مازندران سرعت بالایی نداشته‌اند. میقانی گفت: اتوبوس از شهر گرگان به عنوان مبدأ دارای ۱۵ مسافر بود و بقیه مسافران که به تعداد ۴3 تن رسیده بود، از مسافران بین‌راهی محسوب می‌شوند.
مهران قربانی مدیرکل دفتر ایمنی راه‌ها و حریم سازمان راهداری نیز بی‌توجهی راننده به جاده را باعث وقوع این حادثه اعلام کرده و گفته است: در محل وقوع سانحه عوامل راهداری و راهسازی حضور داشتند که بلافاصله با استفاده از بولدوزر و بیل مکانیکی، راه انحرافی ایجاد کردند. وی با بیان این‌که هلال احمر، پلیس راه و راهداری از دقایق اولیه در صحنه حاضر بودند، گفت: آخرین زخمی‌ها در خودرو، یک مادر و سه بچه‌اش بودند که نجات یافتند و عملیات نجات مادر حدود چهار ساعت به طول انجامید که به‌رغم آسیب‌های جدی زنده ماند اما پس از نجات مادر، هفت مسافر باقی‌مانده در اتوبوس به دلیل شدت ضربات وارده  جان باختند.


مدیرکل دفتر ایمنی راه‌ها و حریم سازمان راهداری تأکید کرد: بار دیگر این حادثه نشان می‌دهد در بحث حوادث، مراقبت رانندگان در مورد رفتارشان موضوعی بسیار مهم تلقی می‌شود اما برخی رانندگان ما برداشت درستی از مخاطرات ندارند. قربانی افزود: با توجه به این‌که خواب‌آلودگی و استفاده از تلفن همراه بارها به بروز سانحه منجر شده همچنان رانندگان ریسک‌پذیر هستند و تصور می‌کنند استفاده از تلفن همراه بدون ریسک است.
طبق اعلام فرمانده پلیس‌راه کشور تاکنون در این حادثه ۱۸ تن کشته و ۲۵ تن زخمی شده‌اند.  بر اساس گزارش خبرنگار ما سه تن از قربانیان این حادثه از اعضای یک خانواده در مرکز مازندران بودند که شامل دو زن و یک پسر جوان بودند. به گفته یکی از همسایه‌های قربانیان، تازه‌داماد جوان برای خرید جهیزیه و وسایل مورد نیاز عروسی‌اش به همراه نوعروس  در شهر ساری سوار خودروی مرگ شده بود تا به تهران برود.


اسامی قربانیان حادثه
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از روشن شدن مشخصات کشته شدگان حادثه سقوط اتوبوس به دره در محور هراز خبر داد.
علی عباسی با اشاره به این‌که در سانحه سقوط اتوبوس به دره  جاده هراز روز سه شنبه 18 تن جان باختند، اظهار داشت: 10 مرد و 8 زن از جانباختگان این حادثه رؤیا فلاح، محمد حسن زمانی، ربابه امیرخانی، محمدحسین دماوندی، اسماعیل قوی‌دل، مصطفی اسدی‌توسی، مریم بانوی یزدی، مریم پورابراهیم، محسن چیت‌ساز، محمد موافقی محلی، محمد معلم، فاطمه کمیزی، فاطمه غلامعلی نسب، شکیبه شکیبی، فاطمه زاکری، پیمان زاکری، کاظم نجار سلیمی و آرمین نام داشتند که اهل شهر‌های نکا، چالوس، ساری و کردکوی بوده‌اند.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha