پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سالانه 200 هزار نفر در دنیا به علت اعتیاد به مواد مخدر می‌میرند.

سلامت نیوز: معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سالانه 200 هزار نفر در دنیا به علت اعتیاد به مواد مخدر می‌میرند.

بابک دین‌پرست افزود: 10 میلیون نفر در جهان در چرخه مواد مخدر فعالیت می‌کنند.او با بیان اینکه حدود 89 درصد مراکز درمان و کاهش آسیب مواد مخدر را سازمان‌های مردم نهاد اداره می‌کنند، ادامه داد: 84 درصد معتادان نیز در این مراکز تحت درمان قرار می‌گیرند.


دین‌پرست با بیان اینکه انجمن‌های غیردولتی فعال در حوزه مواد مخدر با سایر سازمان‌های غیردولتی تفاوت دارند، افزود: مهم‌ترین تفاوت این است که خطرات بسیاری متوجه این سازمان‌هاست. به گفته او سازمان‌های مردم نهاد با اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه، تلاش می‌کنند از ورود افراد جدید به چرخه اعتیاد جلوگیری کنند.دین پرست گفت: این سازمان‌ها به 240 میلیون معتاد در دنیا کمک می‌کنند تا به چرخه درمان وارد شوند.به گفته این مقام مسئول، همین امر باعث می‌شود مشتریان قاچاقچیان کاهش یابند و خطراتی متوجه سازمان‌های غیردولتی فعال در این حوزه شود.دین‌پرست با بیان اینکه حفظ کرامت افراد یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌دهند، افزود: اعتیاد سالانه 200 هزار نفر را در دنیا به کام مرگ می‌فرستد که فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی باعث شده مرگ معتادان کاهش یافته و امید به زندگی در میان این افراد افزایش یابد.

او با هشدار نسبت به افزایش مواد مخدر صنعتی جدید با نام «ان.پی.اس» گفت: آنچه مسلم است، مواد مخدر از سنتی به سمت صنعتی در حال تغییر مسیر بوده، ضمن اینکه انحراف جدی در روند فروش پیش سازها به وجود آمده است.دین‌پرست ادامه داد: یکی دیگر از واقعیت‌های تلخ این است که دولت‌ها در مهار این پدیده ناتوان هستند. به گزارش ایرنا او مواد مخدر را چهارمین بحران و تهدید جهان برشمرد و گفت: امروز چشم معتادان، پدران و مادران آنهاها که نگران اعتیاد هستند به دستان سازمان‌های مردم نهاد است.همزمان مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده از اجرای طرح شیوع‌شناسی اعتیاد زنان در سال 93 خبر داد و گفت: این طرح شامل تمام گروه‌های زنان از جمله صنف کارگری، کارمندی و سایر گروه‌های زنان می‌شود که در این میان برنامه شیوع شناسی قشر کارگری سریع‌تر کلید می‌خورد.

زهرا بنیانیان درباره برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه زنان و خانواده با توجه به افزایش دو برابری اعتیاد زنان نسبت به سال‌های گذشته، گفت: «کمیته زنان» برای اعتیاد این قشر در راستای تحقق موارد 10 و 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بندهای 4، 6، 7، 9 و 10 سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر که از سوی رهبری ابلاغ شده، شکل گرفته است.

او افزود: این کمیته اهداف متعددی را در زمینه کاهش اعتیاد زنان در دستور کار قرار داده است که ترویج فرهنگ پیشگیری یکی از رئوس برنامه این کمیته است.همچنین کیفیت‌بخشی درمان و افزایش حمایت‌های اجتماعی در حوزه زنان و خانواده از برنامه‌های دیگر این کمیته است.به گفته بنیانیان یکی از اهداف مهم ظرفیت‌سازی برای توسعه ظرفیت‌های اختصاصی است تا در این رابطه بتوان از تمام گروه‌های خودیار و سازمان‌های غیردولتی و انواع هیات‌ها و تشکلها استفاده کرد لذا دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند و کمیته امور زنان ستاد به عنوان دستگاه هماهنگ‌کننده، اقدامات و برنامه‌های مصوب را پایش و ارزشیابی می‌کند.

او ادامه داد: این کمیته ابتدا در تهران تشکیل شده و آیین‌نامه تخصصی زنان و خانواده در کمیته‌های متناظر استانی نیز تشکیل می‌شود که مدل عملیاتی آن به استان‌ها ابلاغ شده است که این کمیته‌ها در برخی از استان‌ها تشکیل شده و برخی نیز در انتظار نهایی ستاد هستند اما بحث اعتیاد زنان و راهکارهای کاهش آن دغدغه تمامی شوراهای هماهنگی استان‌هاست.

منبع:‌ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha