با توجه به اهمیت مقوله مدیریت و کاهش خطر بلایا در نظام سلامت، برنامه آمادگی و پاسخ نظام سلامت به بلایا و فوریت‌ها در حال بازبینی است.

سلامت نیوز: با توجه به اهمیت مقوله مدیریت و کاهش خطر بلایا در نظام سلامت، برنامه آمادگی و پاسخ نظام سلامت به بلایا و فوریت‌ها در حال بازبینی است.

دکتر علی اردلان، رییس دپارتمان سلامت در بلایا و فوریت ها موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، از برگزاری برنامه آموزش ملی مدیریت و کاهش خطر بلایا در نظام سلامت خبر داد و گفت: به دلیل اهمیت مقوله مدیریت و کاهش خطر بلایا در نظام سلامت، این برنامه آموزشی برای بار پنجم در کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان این که این برنامه آموزشی از 26 بهمن ماه آغاز شده و به مدت دو ادامه دارد، افزود: این برنامه از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با حضور مدیران و کارشناسان نظام سلامت از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود.

به گفته وی، این برنامه آموزشی دوره فشرده‌ای است که آموزش‌های تئوری، عملی و میدانی را شامل می‌شود. محتوای علمی این برنامه نیز با همکاری سازمان جهانی بهداشت نوشته شده است. نخستین دوره آن توسط سازمان جهانی بهداشت مورد ارزشیابی و استقبال قرار گرفت؛ چرا که اثربخشی آن در انتقال دانش و مهارت به مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت در جهت آمادگی و پاسخ به بلایا نشان داده شده است.

اردلان گفت: معتقدم که در سطح کشور در زمینه آموزش مدیریت بحران هزینه زیادی می‌شود؛ اما مهم آن است که آموزش باید استاندارد بوده و مورد ارزشیابی قرار گیرد. گروه هدف این آموزش‌ها باید مشخص باشد و محتوای آموزشی آن هم توسط گروه فنی تدوین، به روشی درست و علمی اجرا شده و مورد ارزشیابی قرار گیرد. این درحالیست که بسیاری از برنامه‌های آموزشی انجام ‌شده، تمام این اجزا را ندارد.

وی افزود: مهم‌تر آنکه هر فردی که قرار است در مدیریت بحران کاری انجام دهد، باید شناسنامه آموزشی داشته باشد. یعنی مشخص شود برای چه کارکرد تخصصی از مدیریت بحران، آموزش دیده و از کفایت لازم برخوردار است. بنابراین باوجود آنکه کارگاه‌های آموزشی زیادی برگزار می‌شود اما ممکن است محتوای آموزشی دقیقی نداشته باشند و یا آنکه مشخص نیست چه کسی چه برنامه‌ای را گذارنده است.

اردلان گفت: بر این اساس پیشنهاد آن است که "شناسنامه آموزشی مدیریت بحران" برای تمام مدیران و کارشناسان و تیم‌های عملیاتی ایجاد کنیم. این موضوع در سرفصل برنامه‌های وزارت بداشت قرار دارد. نسخه نخست برنامه آمادگی و پاسخ نظام سلامت به بلایا و فوریت‌ها (EOP) دو سال گذشته تدوین و اکنون در حال بازبینی است و امیدواریم اول سال آینده منتشر شود. این برنامه کارکردهای مدیریتی و تخصصی مدیریت بحران در نظام سلامت ارایه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha