وزیر بهداشت: شمار بیمارستان‌های آموزشی باید کاهش یابد

سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: باید تعداد بیمارستان‌های آموزشی کاهش یابد تا از این طریق دغدغه اصلی وزارت بهداشت که تصدی‌گری است نیز کاهش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سیدحسن هاشمی در اجلاس معاونان آموزشی و دانشجویی- فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: باید تعداد بیمارستان‌های آموزشی کاهش پیدا کند تا این بیمارستان‌ها به سوددهی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه باید در تعرفه‌های پزشکی تغییر ایجاد شود بیان کرد: کاهش بیمارستان‌های آموزشی می‌تواند به امر آموزش و همچنین بهره‌وری امکانات نیز کمک کند.

وی با اشاره به این که دانشگاه مهد علم و دانش است اظهار کرد: تعامل با دانشجو به عنوان یک نیروی جوان، فهیم و پرانرژی از مسیرهای اداری امکانپذیر نیست و برای این امر باید مسیرهایی غیر از قالب سنتی انتخاب شود.

هاشمی با بیان اینکه باید سلایق دانشجو را بشناسیم و با آنان همراهی کنیم عنوان کرد: مسوولان فرهنگی و دانشجویی باید فضای نقد را در دانشگاه‌ها را افزایش دهند تا ظرفیت مسوولان برای شنیدن صحبت‌های دانشجوها بالا برود.

وی با اشاره به این که دانشگاه یک کانون برای انسان‌سازی است گفت: معاونان آموزشی و معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ها مقدمه توسعه در زمینه بهداشت هستند و اگر در این آشفته بازار درست عمل کنند کشور آینده‌ای روشن خواهد داشت.

در بخش دانشجویی از شعار‌زدگی پرهیز کنید

وی بیان کرد: راه توسعه در محیط‌های آموزشی این است که از اعمال نظرات شخصی، سلایق و تصمیمات مقطعی که برای محیط‌های دانشگاهی آفت محسوب می‌شوند پرهیز کنیم تا بتوانیم فضا را تلطیف کنیم.

وی ادامه داد: باید معنا و عمل مسئولان یکی باشد تنها در این صورت دانشجویان می‌توانند به آنها اتکاء کنند.

وی با اشاره به اینکه باید از تشکیلاتی شدن کارها پرهیز کرد عنوان کرد: بنای دولت در تمام بخش‌ها به خصوص سلامت این است که دستگاه‌ها را معطل تشکیلاتی شدن نکند.

هاشمی با بیان این که تشکیلات دانشجویی در وزارت علوم بسیار وضع بهتری از وزارت بهداشت دارد افزود: پیشنهاد کردیم که اگر تشکیلات وزارت علوم چابک‌تر است برای سیستم دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت نیز همان تصمیمات اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه تشکل‌ها به دلیل عملکرد بد خود نتوانستند جایگاه خوبی داشته باشند عنوان کرد: به همین دلیل فقط موفق به جذب 10 درصد دانشجوها بوده‌اند.

نسبت پذیرش زن و مرد در دانشگاه‌ها باید به برابر برسد

وی در خصوص پذیرش دانشجو گفت: پذیرش دانشجو باید در اختیار دانشگاه‌ها باشد و باید نسبت پذیرش زن و مرد در دانشگاه‌ها به نسبت برابر برسد .

هاشمی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید از بودجه عمومی کشور و وابستگی به آن مستقل شوند، افزود: در حال برقراری تفاهم با دانشگاه‌ها هستیم تا بتوانیم بدهی‌های آنان را در سال آینده پرداخت کنیم و امیدواریم در سال آینده موفق به تسویه‌حساب بدهی‌های آموزشی دانشگاه‌ها شویم.

وزیر بهداشت گفت: در دولت‌های گذشته در قالب سفرهای استانی تصمیم‌گیری‌های غیر کارشناسی، عجولانه،‌ سیاسی و احساسی منجر به گسترش بی‌رویه آموزش عالی در کل کشور شد. رشد نامتوازن و بی‌رویه‌ای که در حوزه بهداشت و درمان در دولت‌های قبلی داشتیم هزینه‌های بسیار زیادی را تحمیل شدیم.

وی با اشاره به اینکه با استقلال دانشگاه‌ها موافقیم اما باید قابلیت این استعداد نیز وجود داشته باشد افزود: دانشگاه به افرادی نیاز دارد که باسواد و متعهد باشد.

وی با اشاره به اینکه برای جذب هیئت‌ها باید توسط دانشگاه‌ها فراخوان اعلام شود عنوان کرد: برای جلوگیری از روابط ناسالم اداری سیستم اعلام فراخوان را برای جذب هیئت‌ها انتخاب کردیم.

هاشمی بیان کرد: اگر در بخش‌های دانشگاه معاونان آموزشی دچار مشکل هستند و افرادی با تنگ‌نظری کارها را با مشکل مواجه می‌کنند باید بدون ملاحظه آنان را اصلاح کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نیاز به اصلاح ساختار است اظهار کرد: در دانشگاه‌های بزرگ حضور اعضای هیئت علمی به‌خصوص در بخش‌های آموزشی بسیار پایین است.

هاشمی عنوان کرد: پردیس و دانشکده‌های بین‌الملل را به معنایی که دانشجوی خارجی برای ادامه تحصیل به این دانشگاه‌ها وارد شود افتخار می‌دانم اما اگر این دانشگاه‌ها پول‌محور باشند و براساس ضابطه‌مندی فعالیت و پذیرش نکنند بهتر است این دانشگاه‌ها تاسیس نشود تا اینکه به آموزش کشور ضربه وارد شود.

وی با اشاره به اینکه باید پردیس‌های بین‌الملل سامان یابند عنوان کرد: در دولت گذشته 26 دانشگاه بین‌الملل مجوز گرفته و شروع به فعالیت کردند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: دولت به دانشگاه‌ها امیدوار است زیرا دانشگاه‌ها باعث پیشرفت و توسعه کشور شوند.

وی اضافه کرد: در سال 92 از نظر بودجه و اعتبارات شرایط بدی را سپری کردیم اما امیدواریم در سال 93 با توجه به برنامه‌های دولت در سیاست خارجی وضع بهتری داشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه مردم نبایند از نظر دسترسی به حق طبیعی خود که امکانات بهداشتی و درمانی محروم باشند، افزود: مشکلات اصلی وزارت بهداشت مدیریت، منابع و تولیت جزء مشکلات اصلی وزارت بهداشت است.

وی عنوان کرد: امیدواریم در سال آینده در هر سه زمینه تغییر ساختاری و مدیریتی لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه هر نوع کار نسنجیده‌ای در این زمینه ممکن است مشکلات را افزایش دهد عنوان کرد: معاونان آموزشی جدید به عنوان یک نیروی تازه نفس و با انرژی انتظار بیشتری از آنها برای نوآوری می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha