شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 106190

احتمال افزایش قیمت نان از سال93

سلامت نیوز : به نظر می‌رسد دولت قصد دارد از ابتدای سال آینده قیمت نان را افزایش دهدو به زودی ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره افزایش قیمت نان تا پایان امسال تصمیم‌گیری خواهد كرد كه در صورت تصویب، قیمت نان از ابتدای فروردین‌ سال آینده 1393 اجرا خواهد شد. این خبر را عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ او درباره احتمال افزایش قیمت نان در سال آینده گفت: «هنوز ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصمیم جدیدی در این زمینه نگرفته است. از آنجایی كه تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت نان در سال آینده جزو وظایف ستاد هدفمندی یارانه‌ها است، شركت بازرگانی دولتی نیز منتظر است تا ستاد هدفمندی یارانه‌ها مصوبه خود را در این زمینه ابلاغ كند.» گفتنی است یارانه نان از آذر ماه 1389و ماهانه نفری 4 هزار تومان به حساب سرپرستان خانوارها واریز شده بود. اما روز جمعه مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینكه اگر قرار باشد قیمت نان افزایش یابد این موضوع از اول فروردین‌ماه اجرایی می‌شود، گفت: «هرچند هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است ولی تا قبل از فروردین‌ماه در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.» او درباره نرخ نان با بیان اینكه تا پایان امسال قیمت نان تغییر نمی‌كند، گفت: «به طور كلی سیاست دولت عدم افزایش قیمت نان است.‌ اعتبارات خوبی برای پرداخت یارانه نان و گندم در بودجه در نظر گرفته شده و این موضوع به تصمیم مجلس بستگی دارد كه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده شاهد تغییر قیمت نان باشیم یا خیر.»

در حالی مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران از احتمال افزایش قیمت نان از ابتدای فروردین‌ماه خبر می‌دهد كه پیش از این نظر مجلس حذف كامل یارانه نان در سال 1393 بوده است. به اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس با توجه به رانت ایجاد شده در خرید و فروش گندم و آرد احتمال آزاد‌سازی قیمت نان و توقف یارانه پرداختی به گندم و آرد از سال آینده وجود دارد كه در صورت انجام این كار قیمت نان تا 300تومان افزایش می‌یابد. در حال حاضر هر كیلو آرد به قیمت 560 تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد در حالی كه همین آرد در بازار آزاد به قیمت 1200 تومان به فروش می‌رسد و همین اختلاف قیمت موجب ایجاد رانت شده است. مجلس براین باور است كه باید یارانه پرداختی به بخش گندم و آرد متوقف شده و تمامی یارانه این بخش به مصرف‌كننده پرداخت و قیمت نان به صورت آزاد تعیین شود. برهمین اساس این احتمال وجود دارد كه با حذف یارانه نان ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره افزایش قیمت نان در سال آینده تصمیم قطعی گرفته و افزایش قیمت از اول فروردین‌ماه اعمال شود. دولت در لایحه بودجه سال آینده 8800 میلیارد تومان برای یارانه نان در نظر گرفته كه اگر این رقم در بودجه تصویب شود، قیمت نان در سال آینده افزایش نمی‌یابد.

هر چند برخی نمایندگان عقیده دیگری دارند و معتقدند دولت به جای پرداخت یارانه بیشتر به حامل‌های انرژی از جمله بنزین، سهم بیشتری را برای نان و دارو در نظر بگیرند. رضا رحمانی رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس از آن جمله است. او پیش از این گفته بود، خوشبختانه آقای رئیس‌جمهور هم گفتند كه فقط می‌خواهند قیمت بنزین را افزایش زیادی بدهند من هم معتقدم ما نباید اصرار داشته باشیم برخی اقلام مثل نان را گران كنیم بلكه می‌توانیم به حمل و نقل عمومی مثل تاكسی، مترو و اتوبوس سوبسید بدهیم و در عوض دولت بنزین را گران كند در این شرایط گرانی هم تا حدی كنترل خواهد شد. زیرا تبعات پایین و متوسط عمدتا از حمل و نقل عمومی استفاده می‌كنند. به گفته رحمانی، دولت می‌تواند یارانه حمل‌ونقل عمومی، نان و دارو و درمان را بدون تغییر نگه دارد و در عوض بنزین و گازوئیل را به صورت متناسب گران كند. لزومی ندارد وقتی كسی ماشین صد میلیونی سوار می‌شود ما به او كارت سوخت سهمیه‌ای بدهیم در این صورت به كسی كه خودرو ندارد ظلم می‌شود و مغایر عدالت است.

رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاكید بر لزوم اطلاع‌رسانی به مردم درباره نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 گفت: «ما باید صادقانه به مردم بگوییم كه شرایط كشور چگونه است و ما قرار است چه اقدامی انجام دهیم در این صورت حداقل تورم انتظاری پایین می‌آید و آثار تورم واقعی می‌شود مردم این را هم می‌پذیرند.» از سوی دیگر عباس قبادی معاون وزیر صنعت، در ادامه درباره روند اجرای طرح انتزاع و احتمال واگذاری برخی وظایف شركت بازرگانی دولتی به وزارت جهاد كشاورزی هم گفت: «ما همچنان منتظر دریافت دستورالعمل اجرای طرح انتزاع هستیم و در این باره هنوز رسما چیزی به ما اعلام نشده است و ابتدا باید ضابطه اجرای این طرح در دولت مصوب شود.»او در پایان در پاسخ به این سوال كه آیا خرید و واردات گندم نیز به وزارت جهاد كشاورزی منتقل می‌شود گفت: «بحث خرید گندم موضوع جداگانه‌ای است كه قرار شده سال آینده خرید گندم را یا وزارت جهاد كشاورزی انجام دهد یا وزارت صنعت، معدن و تجارت. در مورد خرید گندم در سال آینده توسط این دو وزارتخانه اختلافاتی وجود دارد و‌ قرار شد خود دولت در این مورد تصمیم‌گیری كند اما به اعتقاد ما هر وزارتخانه‌ای كار خرید گندم را انجام می‌دهد باید كار سیلو‌های آن را هم انجام دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha