شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 106196

گوش‌هایی که وزوز می‌کنند

سلامت نیوز : وزوز یا زنگ زدن گوش معمولا مشکل شایعی است که از هر پنج نفر، یک نفر در طول عمر آن را تجربه می‌کند. در واقع، این حالت را نمی‌توان به خودی خود بیماری دانست، بلکه بیشتر نوعی مشکل زمینه‌ای برای ابتلا به برخی بیماری‌ها به شمار می‌رود که از این میان می‌توان به اختلال در سیستم گردش خون اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب ؛ وزوز گوش نشانه خطرناکی نیست و با افزایش سن تشدید می شود. این مشکل در بسیاری از افراد با درمان بهبود می یابد به طوری که اغلب باید به دنبال از بین بردن مشکل اصلی بروز وزوز بود. در برخی موارد هم درمان تنها به کاهش وزوز کمک می کند.

زنگی که گوش ها را می نوازد

زمانی گوش وزوز می کند که معمولا هیچ صدای خارجی در آن دخیل نیست. در این حالت معمولا با علائمی از قبیل زنگ زدن گوش، وزوز، صدای ضربه یا هر صدای اضافه داخل گوش مواجه شده اید که به مرور آزاردهنده می شود. این صداها غالبا از خفیف و آهسته شروع و به مرور بلند و گوشخراش می شود که در یک گوش یا هر دو گوش بروز می کند. بلندی صدای داخل گوش گاه به حدی می رسد که مانع تمرکز یا شنیدن صداهای واقعی در محیط اطراف می شود. وزوز گوش به دو شکل ایجاد می شود.

یک نوع که وزوز ذهنی گوش است، شایع ترین نوع آن است. این حالت بیشتر به دنبال مشکل در گوش خارجی، میانی یا داخلی ایجاد می شود. علاوه بر این، مشکلاتی که در اعصاب شنوایی یا بخشی از مغز که مسئول پردازش سیگنال های عصبی مانند صدا بروز می کند نیز از دیگر دلایل این امر به شمار می رود.

نوع دیگر این مشکل، وزوز واقعی است. پزشک در آزمایش شنوایی بیمار می تواند صداهای اضافی گوش را بشنود. این حالت معمولا به دلیل مشکل در عروق خونی، شرایط استخوان گوش داخلی یا انقباض ماهیچه گوش ایجاد می شود.

در وزوز گوشی که به دنبال عفونت قسمت فوقانی دستگاه تنفسی و بر اثر عواملی مانند سرماخوردگی ایجاد می شود و بیش از یک هفته ادامه دارد یا در وزوز ناگهانی گوش که هیچ دلیلی ندارد و کاهش شنوایی یا سرگیجه را در پی دارد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

علت یابی و عوارض وزوز گوش

معمولا پزشکان در بسیاری از موارد ابتلا به وزوز گوش علت خاصی برای آن نمی یابند، ولی شایع ترین عامل بروز این صداها، آسیب وارده به حفره گوش داخلی است. موهای نازک و باریک گوش داخلی با فشار امواج صدا حرکت می کنند که باعث می شود حفره های گوش نوعی سیگنال الکتریکی را از طریق اعصاب گوش به مغز ارسال کرده و مغز آنها را در قالب صدا پردازش می کند. در صورت شکستگی یا خمیدگی موهای داخل گوش، تکانه های عصبی فرستاده شده به سوی مغز کامل ارسال نشده که نتیجه آن وزوز گوش خواهد بود. مشکلات گوش، بیماری های مزمن و آسیب هایی که اعصاب گوش یا مرکز شنوایی مغز را درگیر می کند از علل بروز چنین صداهای آزاردهنده ای محسوب می شود.

افراد با بالارفتن سن بیشتر در معرض کاهش شنوایی قرار می گیرند به طوری که این مشکل غالبا بعد از 60 سالگی شیوع بیشتری می یابد. علاوه بر این، مواجهه با صداهای بلند از قبیل صدای تجهیزات و ماشین آلات سنگین و استفاده از ابزارهای پخش موسیقی با صدای بلند و در مدت طولانی، دلایل اصلی کم شدن قدرت شنوایی در برخی افراد به شمار می روند که وزوز گوش را در درازمدت به همراه دارند.

جرم گوش به عنوان یک عامل دفاعی در گوش از ورود آلودگی جلوگیری می کند و مانع رشد باکتری ها می شود، ولی انسداد گوش با تجمع بیش از حد جرم، شست وشوی آن را دشوار کرده و به مرور شنوایی را کاهش می دهد و با تحریک پرده گوش باعث ایجاد وزوز آن می شود.

تغییراتی از قبیل سخت شدن استخوان های گوش میانی نیز از علل کم شنوایی و وزوز گوش محسوب می شود. رشد غیرطبیعی استخوان گوش نیز از عواملی است که به دلایل ژنتیکی ایجاد می شود و فشار غیرطبیعی مایعات گوش داخلی و آسیب های سر و گردن که غالبا گوش داخلی و اعصاب شنوایی و عملکرد مغزی را شامل می شود نیز از علل وزوز گوش است .

در مواردی وزوز گوش ممکن است به دنبال اختلال عروق خونی ایجاد شود که به آن وزوز گوش ضربه ای می گویند. توموری که به عروق خونی ناحیه سر یا گردن فشار وارد می کند، باعث بروز وزوز می شود. تصلب شرایین که با بالا رفتن سن و تجمع و رسوب کلسترول در ارتباط است، انسداد عروق خونی منتهی به گوش داخلی و میانی را به همراه دارد که در نتیجه آن، رگ ها انعطاف خود را از دست داده و با هر ضربان متسع می شوند. با تشدید جریان خون در عروق، ضربان ها از طریق گوش شنیده شده و شما به صورت وزوز یا زنگ آن را می شنوید. نازک شدن عروق ناحیه گردن نیز جریان خون منظمی ایجاد می کند که به صدای وزوز در گوش منجر می شود.

علاوه بر موارد اشاره شده، شماری از داروها نیز باعث بروز یا تشدید وزوز گوش می شود که اغلب با قطع مصرف این قبیل داروها، صداهای ناهنجار از بین می رود. آنتی بیوتیک ها، داروهای ضدسرطان، ادرارآورها، داروهایی که برای درمان مالاریا تجویز می شود، برخی داروهای ضدافسردگی و نیز آسپیرین از جمله داروهایی بوده که ممکن است وزوز گوش ایجاد کند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند ممکن است به سلول های مویی داخل گوش آسیب وارد کند. اگر در محیط های پر سر و صدایی مانند کارخانه ها کار می کنید یا موسیقی می نوازید، بیشتر در معرض وزوز گوش قرار دارید. با بالا رفتن سن، تعداد رشته های عصبی فعال در گوش کاهش یافته و مشکلاتی ایجاد می کند که با وزوز گوش در ارتباط است. همچنین مردان بیش از زنان در معرض این عارضه بوده و افراد سیگاری نیز بیشتر به این مشکل مبتلا می شوند.

وزوز گوش زمانی که طولانی می شود،، روی کیفیت زندگی تأثیر منفی گذاشته و باعث خستگی، استرس، مشکلات خواب، دشواری در تمرکز، مشکلات حافظه، افسردگی، اضطراب و تحریک پذیری می شود.

با وزوز گوش چه کنیم؟

از آنجا که بسیاری از دلایل وزوز گوش، عوامل زمینه ای دیگر بیماری هاست، تشخیص این علت ها و درمان آنها می تواند گام بسیار مؤثری در بهبود این عارضه تلقی شود.

ـ گاهی خارج کردن حجم بالای جرم گوش ایجاد شده، علائم وزوز را کاهش می دهد.

ـ درمان بیماری های عروق خونی که از جمله عوامل زمینه ای وزوز گوش به شمار می رود، از طریق دارو، جراحی یا دیگر درمان ها می تواند مشکل وزوز را تا حد مطلوبی رفع کند.

ـ در برخی موارد، تغییر داروهای مصرفی می تواند مؤثر باشد.

ـ تولید صداهایی مانند ریزش قطرات باران یا امواج اقیانوس از طریق دستگاه تولید چنین صداهایی در درمان وزوز گوش موثر است. افراد در طول شب می توانند با تولید این قبیل اصوات از وزوز خلاص شده و کمتر آن را احساس کنند.

ـ در صورتی که علاوه بر وزوز به مشکلات شنیداری نیز مبتلا هستید، استفاده از وسایل کمک شنوایی می تواند مفید باشد.

ـ وسایل پوشش دهنده اصوات مزاحم با ایجاد صداهای آرامبخش با بسامدهای پایین، قدرت وزوز داخل گوش را کاهش داده و تمرکز شما را از این صداها کم می کند.

علاوه بر موارد فوق، استفاده از برخی داروها می تواند علائم وزوز گوش را تا حدی کاهش دهد. برخی داروهای ضد افسردگی که تنها با تجویز پزشک در صورت وزوز شدید گوش مصرف می شود، عوارض جانبی از قبیل خشکی دهان، تاری دید، یبوست و مشکلات قلبی به همراه دارد. همچنین مصرف داروی آلپرازولام نیز به علائم این عارضه کمک می کند.

در برخی موارد که وزوز گوش در برابر درمان ها مقاومت نشان می دهد، فرد به مرور به صدا عادت کرده و کمتر آزار می بیند. اگر شما هم از این گروه افراد هستید، بهتر است از مواد محرک، صداها و محیط های تحریک کننده دوری کنید. صداهای بلند، مصرف کافئین و نیکوتین می تواند باعث تشدید علائم این عارضه شود. استرس، وزوز گوش را شدیدتر کرده و به کار بردن راهکارهایی که بتواند آرامش را به افراد بازگرداند، مؤثر است.

در کنار درمان های پزشکی، استفاده از طب جایگزین یا مکمل نیز می تواند در بهبود وزوز گوش مؤثر باشد. طب سوزنی، هیپنوتیزم، استفاده از مکمل های روی و ویتامین های خانواده B از جمله این درمان ها محسوب می شود. در صورت درمان نشدن این عارضه می توانید با مراجعه به مشاور، روش های مقابله با استرس و افسردگی ناشی از عارضه وزوز گوش و راه های کنار آمدن با آن را بیاموزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha