سلامت نیوز : فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: کودکانی که قبل از دو سالگی دچار کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌شوند، در زمان تحصیل ممکن است در دسته دانش‌آموزان متوسط و پایین کلاس طبقه‌بندی شوند و این مسئله اهمیت مصرف قطره آهن را مشخص می‌کند.

ساسان ساکت در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به پرسش شهروندان در بخش مشاوره سلامت درمورد هوش کودک اظهار داشت: اهمیت شیر مادر در رشد و نمو و تکامل کودک بر هیچ کس پوشیده نیست بنابراین باید تا 2 سال فرآیند شیردهی ادامه داشته باشد.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: در 6 ماهه اول زندگی، شیر مادر برای کودک کافی است، اما در 6 ماهه دوم و از 7 ماهگی تا 12 ماهگی از برخی غذاهای کمکی استفاده می‌شود که بتواند رشد مطلوب برای کودک را حاصل کند.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان تصریح کرد: 15 روز بعد از تولد نوزاد، استفاده از قطره AD به میزان 25 قطره در روز الزامی است و این قطره باید تا پایان جشن تولد 2 سالگی به کودک خورانده شود.

ساکت افزود: شیر مادر اگر چه منبع غنی از مواد مغذی مورد نیاز شیرخوار است، اما از نظر ویتامین D فقیر بوده و ویتامین‌های موجود در این قطره می‌تواند به رشد بینایی کودک نیز کمک کند.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: از ماه ششم بعد از تولد باید به کودک روزانه 15 قطره آهن خورانده شود که این قطره ارزش فوق‌العاده زیادی در رشد و تکامل کودک به خصوص بر روی هوش کودک دارد که باید تا پایان جشن دو سالگی این روند طی شود.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان تصریح کرد: کودکانی که قبل از دو سالگی دچار کم‌خونی فقر آهن می‌شوند در سال‌های بعد و در زمان تحصیل ممکن است، در دسته دانش‌آموزان متوسط و پایین کلاس طبقه‌بندی شوند و این مسئله اهمیت مصرف قطره آهن را مشخص می‌نماید.

ساکت ادامه داد: از 7 ماهگی به بعد زیر نظر متخصص اطفال استفاده از گوشت قرمز، گوشت سفید شامل ماهی و مرغ، زرده تخم‌مرغ و سبزی‌هایی با برگ پهن و رنگ تیره می‌تواند برای کودک مفید باشد.

وی گفت: از یک سالگی به بعد نیز می‌توان از آب هویج، عسل و سبزیجات برای کودک استفاده کرد.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، نوازش کودک و ماساژ دادن کودک را در 6 ماهه اول بعد از تولد با اهمیت برشمرد و افزود: در 6 ماهه دوم صحبت کردن رودررو با کودک می‌تواند توانایی‌های کودک را بیفزاید.

وی به والدین توصیه کرد که سؤالات کودک را به طور واضح پاسخ گویند.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان تصریح کرد: آموزش اجباری به درد کودک نمی‌خورد و والدین دقت داشته باشند حتی در بحث آموزش با بسته‌های آموزشی در صورت خستگی کودک آموزش را متوقف کنند.

متخصص بیماری‌های کودکان و نوزادان، بازی پدر و مادر با کودک، تکرار و تمرین کودک با وسایل بازی و آموزشی، کتاب خواندن، هدیه و تشویق کودک را در تکامل کودک مؤثر دانست و افزود: خانواده‌ها سعی کنند از نخودچی، کشمش، توت خشک، مویز و آجیل‌های کم نمک به عنوان وعده‌های غذایی در برنامه روزانه کودک استفاده کنند و مصرف غذاهای غنی از آهن را فراموش نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha