معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه در ماموریت های کلان وزارت بهداشت ایجاد، حفظ و ارتقای سلامت بسیار مهم بوده و این وظیفه وزارت بهداشت است. آموزش پزشکی به این منظور به وزارت بهداشت اضافه شده تا این اهداف را ایجاد کند و سلامت مردم را ارتقا دهد؛ بر ضرورت ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی تاکید کرد و گفت: این برنامه ها که به صورت خاص، فراگیر هستند باید در طی دوره ای که تدریس می شود متناسب با نیاز جامعه ارتقا یابند که در این زمینه رشته های مدنظر ما رشته های نظام سلامت است یعنی ما باید برنامه هایمان را متناسب با نیاز سلامت بهبود دهیم.

ضرورت ارتقاء کیفیت برنامه های آموزش سلامت / بازنگری در عملکرد بیمارستان های آموزشی

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه در ماموریت های کلان وزارت بهداشت ایجاد، حفظ و ارتقای سلامت بسیار مهم بوده و این وظیفه وزارت بهداشت است. آموزش پزشکی به این منظور به وزارت بهداشت اضافه شده تا این اهداف را ایجاد کند و سلامت مردم را ارتقا دهد؛ بر ضرورت ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی تاکید کرد و گفت: این برنامه ها که به صورت خاص، فراگیر هستند باید در طی دوره ای که تدریس می شود متناسب با نیاز جامعه ارتقا یابند که در این زمینه رشته های مدنظر ما رشته های نظام سلامت است یعنی ما باید برنامه هایمان را متناسب با نیاز سلامت بهبود دهیم.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت در خصوص بازنگری در نظام آموزشی حوزه پزشکی گفت: اساساً ارتقای کیفی جزء کارهای سخت و پیچیده است و این امر به این دلیل است که عوامل مختلفی در کیفیت تاثیر دارند و همه این عوامل باید ارتقا پیدا کنند تا در مجموع کیفیت ارتقا یابد.
وی گفت: نظام آموزشی از 4 عنصر اصلی تشکیل شده است که بخش اول آن برونداد و درونداد و یا دانشجو است که نظام پذیرش در آن مهم است و اگر دانشجو را با استفاده از روش پذیرش مناسب انتخاب کنیم، می تواند در ارتقای کیفی آموزشها موثر باشد.


ضیایی در ادامه افزود: فرآیندهای آموزشی شامل فضاها، امکانات، تجهیزات آموزشی، هیئت عملی و برنامه های آموزشی در بخش دوم نظام آموزشی هستند که این فرآیندها نیز بر روی دانشجو تاثیر می گذارند و موجب می شوند تا دانشجو به دانش آموخته تبدیل شود. طبیعی است برای ارتقای کیفی باید فضا و تجهیزات بهبود یابند و در انتخاب، ارتقاء و انتشارات اعضای هیئت علمی نیز باید دقت شود زیرا از ارکان اصلی و عناصر مهم کار در بخش آموزشی هستند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی گفت: این برنامه ها که به صورت خاص، فراگیر هستند باید در طی دوره ای که تدریس می شود متناسب با نیاز جامعه ارتقا یابند که در این زمینه رشته های مدنظر ما رشته های نظام سلامت است یعنی ما باید برنامه هایمان را متناسب با نیاز سلامت بهبود دهیم.


ضرورت ارتقای اعتبار سنجی و ارزشیابی در حوزه آموزش
معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: در بخش ارزشیابی و اعتباربخشی نیز نکته مهم این است که اگر بخواهیم این بخش را ارتقاء کیفی دهیم باید نحوه اعتبار سنجی و ارزشیابی را ارتقا دهیم که خود این علم است که باید ارتقا پیدا کند تا بتوانیم ارزشیابی خوب و درستی داشته باشیم تا به هدفمان برسیم.


ضیایی در ادامه به نظام دانش آموختگان اشاره کرد و گفت: جایی که فراگیر تبدیل به دانش آموخته می شود هم باید متناسب با شرایط ارتقا یابد و در صورت ارتقاء همه این موارد می توانیم انتظار داشته باشیم که ارتقا کیفی در نظام آموزش پزشکی اتفاق می افتد که البته نیازمند اعتبارات، برنامه، مراقبت و نگهداری است و اساساً کاری مشکل و وقت گیر است ولی برنامه ما این است که ارتقای کیفیت را داشته باشیم.


معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اصلاح روند کاهشی و افزایشی تربیت نیروی متخصص اشاره کرد و گفت: برنامه ای به نام تحلیل و برآورد نیروی انسانی نظام سلامت برای تربیت دانشجو داریم که مشخص می کند در رشته های مختلف چه تعداد نیرو لازم داریم و چه مقدار از این نیروها خانم و یا آقا باشند.

وی افزود: در ماموریتهای کلان وزارت بهداشت ایجاد، حفظ و ارتقای سلامت بسیار مهم بوده و این وظیفه وزارت بهداشت است. آموزش پزشکی به این منظور به وزارت بهداشت اضافه شده تا این اهداف را ایجاد کند و سلامت مردم را ارتقا دهد.


معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه اظهار داشت: آمار نیروی مورد نیاز نظام سلامت را به صورت تخمینی داریم. اینکه در چه رشته هایی چه مقدار نیرو نیاز داریم مشخص است و مابقی آن را نیز استخراج می کنیم.


وی ادامه داد: البته اعتبارات نظام سلامت و جهت گیری ها بر نیروی مورد نیاز تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال اگر طرح پزشک خانواده بخواهد اجرا شود، طبیعی است که در برآورد نیروی انسانی و روند آموزشی تاثیر گذار خواهد بود.
ضیایی با تاکید بر لزوم تناسب در تربیت نیروی انسانی گفت: آموزش را برای بخش بهداشت، درمان و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاهها انجام می دهیم و طبیعی است که باید به نیازهای این بخشها توجه کنیم.


بازنگری در عملکرد بیمارستانهای آموزشی و تجمیع تعدادی از آنها
معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر تجمیع بیمارستانهای آموزشی بیان کرد: تجمیع بیمارستانهای آموزشی به علت کمبود منابع و عدم سازماندهی صحیح است. در حال حاضر تعداد زیادی بیمارستانهای آموزشی داریم که عملکرد آموزشی ندارند ولی نام آنها آموزشی است و این باعث خلط منابع و هیئت علمی شده است.
ضیایی تصریح کرد: بیمارستانهای آموزشی صحنه ای است که نظام سلامت برای ارائه خدمات درمانی و نظام آموزشی که همان تربیت فراگیر را به عهده دارند با هم یکجا عمل می کنند یعنی در اینجا هم نیروی انسانی تربیت می کنیم و همین افراد نیز به مردم خدمت می کنند.
وی با تاکید بر مراقبت از بیمارستانهای آموزشی گفت: اگر به اندازه کافی اعتبارات و تجهیزات برای این بیمارستانها در نظر نگیریم هم مردم که از این خدمات استفاده می کنند، صدمه می بینند و هم فراگیرانی که از این سیستم آموزشی استفاده می کنند، کیفیت لازم را ندارند.
ضیایی در ادامه افزود: بنابراین به این تعداد بیمارستان آموزشی که اسماً میراث دار آموزشی هستند، نیاز نداریم البته باید چند بیمارستان اصلی به عنوان میراث دار آموزشی داشته باشیم و با ارائه امکانات و تجهیزات کافی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز آنها زمینه خدمت رسانی بهتر به مردم را فراهم کنیم تا هم کیفیت آموزش دانشجو افزایش یابد و هم هسته پژوهشی مناسب شود.
وی گفت: لازم است مابقی بیمارستانها را به بیمارستانهای درمانی تبدیل کنیم تا به وظیفه خدمات درمانی خود بهتر بپردازند و این برنامه ای است که باید آن را به یک نظام نامه و شیوه نامه تبدیل کنیم و با دانشگاهها به توافق برسیم.


ضیایی اظهار امیدواری کرد؛ در زمانی مشخص شاهد این باشیم که بیمارستان های آموزشی به عنوان بیمارستانهای اصلی؛ خدمات بهتری ارائه کنند و مردم رضایت بیشتری داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha