وجود مافیا در نظام سلامت و پرستاری/ خروج سالانه 300 پرستار از کشور

سلامت نیوز : دبیرکل خانه پرستار و عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به وجود مافیا در بخش سلامت و پرستاران گفت: بر اساس آمار مراکز کاریابی، سالانه 300 نفر از پرستاران از کشور خارج می شوند و به کانادا، کبک و کشورهای اروپایی عزیمت می کنند.

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با پانا، با اشاره به کمبود کادر پرستاری در بیمارستان های کشور اظهار داشت: کمبود کادر پرستاری در کشور مشکلی ریشه ای است، متاسفانه این مشکل عمیق است و مسئولان به قشر پرستاران توجه ندارند، از طرفی سیاست گذاران عرصه سلامت که تصمیم ساز هستند، پرستاران را نمی بینند و هنگامی که گروهی دیده نشود حقوق آن ضایع می شود.

دبیر کل خانه پرستار ادامه داد: با وجود مشکلاتی که در بخش پرستاری وجود دارد، خسارات را مردم و بیماران پرداخت می کنند.

مشکلی اصلی پرستاران در جذب و نگهداری آن‌ها

عضو شورای عالی نظام پرستاری در ادامه با بیان اینکه مشکلی در رابطه با آموزش پرستاری در کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 160 دانشکده پرستاری در کشور داریم که بیشترین آمار در سیستم بهداشت و درمان است و سالانه 7 تا 8 هزار پرستار فارغ التحصیل می شوند اما عمده ترین مشکل در این حوزه در بخش جذب و نگهداری پرستاران است.

شریفی مقدم در ادامه با اشاره به مشکلات پرستاران گفت: به علت کمبود نیروی پرستار در بیمارستان ها ممکن است که عوامل بیماری زا پرستاران را تهدید کند، در دنیا به پرستاران به شکل ویژه نگاه می کنند اما در کشور ما به این قشر آنگونه که باید توجه ویژه نمی شود.

ترک بیمارستان توسط پرستاران

عضو شورای عالی نظام پرستاری همچنین با اشاره به ترک بیمارستان ها توسط پرستاران نیز گفت: در بیمارستان های کشور تمام بار مسئولیت بر دوش پرستاران است اما کمترین ارزش را برای پرستاران قائل هستند خیلی از پرستاران خانه نشین هستند و بسیاری از پرستاران در نهادها و ارگان های مختلف مشغول شدند، آمار زیادی داریم که پرستاران بیمارستان ها را ترک می کنند. بنابراین ریشه این مشکلات باید به صورت کلی حل شود.

وجود مافیا در نظام سلامت

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان نظام پرستاری با اشاره به وجود مافیا در بخش سلامت و پرستاران گفت: ما در سلامت کشور مافیایی داریم که توسط وزارت بهداشت نیز حل این مشکلات شدنی نیست و عظمی بالاتر از وزارت بهداشت باید وارد عمل شود تا ساختار مشکلات پرستاران برطرف شود.

سالانه 300 پرستار از کشور خارج می‌شوند/ عزیمت پرستاران به کانادا، کبک و کشورهای اروپایی

وی همچنین با اشاره به خروج پرستاران از کشور نیز گفت: آمار زیادی داریم که پرستاران از کشور خارج می شوند به طوری که بر اساس آمار مراکز کاریابی، سالانه 300 نفر از پرستاران از کشور خارج می شوند و به کانادا، کبک و کشورهای اروپایی عزیمت می کنند و در واقع برای تحصیل یک پرستار که در کشور هزینه شده و این دانش را کسب کرده اما این دانش را در اختیار کشورهای دیگر می گذارد.

کمبود 120 هزار پرستار در کشور

شریفی مقدم در پاسخ به این سوال که چه تعداد نیروی پرستار در کشور نیاز داریم، گفت: تعداد پرستاران را از چند راه می سنجند که یکی از این راه ها نسبت جمعیت است. در مجموع هر هزار نفر 3 نفر پرستار می خواهیم در کشور 220 هزار نفر به کادر پرستار نیاز داریم اما هم اکنون کادر پرستری ما یکصد هزار نفر هستند که باید دو برابر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha