عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران با اعلام خبر فوت نوجوان هفده ساله هموفیلی در اثر بی توجهی اورژانس پاکدشت نسبت به انتقال به موقع این بیمار به بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: مدیریت اورژانس کشور توضیح دهد چرا یکی از نزدیکترین پایگاه های اورژانس به مرکز از وجود بخشنامه وزارت بهداشت در مورد انتقال مصدومین هموفیلی به مراکز درمان هموفیلی، مطلع نبوده است.

بی توجهی اورژانس و نبود تخت خالی ICU به مرگ نوجوان هموفیلی انجامید

سلامت نیوز: عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران با اعلام خبر فوت نوجوان هفده ساله هموفیلی در اثر بی توجهی اورژانس پاکدشت نسبت به انتقال به موقع این بیمار به بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: مدیریت اورژانس کشور توضیح دهد چرا یکی از نزدیکترین پایگاه های اورژانس به مرکز از وجود بخشنامه وزارت بهداشت در مورد انتقال مصدومین هموفیلی به مراکز درمان هموفیلی، مطلع نبوده است.

احمد قویدل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سلامت نیوز گفت : « پس از سه حادثه تلخ در رابطه با بیماران هموفیلی مصدوم که دو مورد آن منجر به فوت دو جوان و یک مورد آن منجر به قطع پای یک بیمار هموفیلی گردید، اطلاع رسانی های گسترده ای در رابطه با ضرورت توجه وزارت بهداشت به موارد اورژانس هموفیلی انجام پذیرفت. از قرار اطلاع وزارت بهداشت  بعد از این حوادث طی بخشنامه ای به اورژانس کشور، ضمن معرفی مراکز درمانی هموفیلی از واحدهای اورژانس خواسته است که مصدومین هموفیلی را فارغ از حوزه های جغرافیایی تعریف شده به مراکر درمان هموفیلی اعزام نمایند».


وی ادامه داد:«متاسفانه در ساعت اولیه  بامداد سه شنبه  29 بهمن سال جاری علی بیمار هموفیلی هفده ساله در منزل خود در پاکدشت ورامین  دچار سردرد شدید می شود و پس از آنکه نمی تواند از جای خود برخیزد خواهر وی در حدود ساعت سه بامداد از اورژانس پاکدشت استمداد خواسته و تقاضا می کنند چون بیمار هموفیلی است وی را به بیمارستان امام خمینی ( ره ) تهران منتقل نمایند. اورژانس پاکدشت اعلام می نماید که  نمی تواند از محدوده جغرافیایی تعریف شده خارج شود و  نهایت بتواند بیمار را به بیمارستان زعیم  منتقل نماید. متاسفانه حتی پس از گرفتن شرح حال از خواهر بیمار حتی بر بالین بیمار هم حاضر نمی شود».


قویدل افزود : «متاسفانه  تاکنون بخشنامه وزارت بهداشت به اورژانس کشوری در رسانه های گروهی منتشر نشده است . بی تردید یکی از راه های مهم نظارت بر عملکرد مراکز دولتی که مستقیم به مردم ارایه خدمت می نمایند آگاهی مردم از آنچه  است که می توانند از این مراکز بخواهند. اما یکی از موضوعات کلیدی در جلوگیری از تشدید صدمه به بیماران هموفیلی اقدام به تزریق فوری فرآورده های انعقادی به صورت پیشگیری است، که می بایست در اختیار بیمار در منزل باشد. وزارت بهداشت می بایست بخشنامه  مذکور را انتشار عمومی دهد. باید امیدوار باشیم این بخشنامه حاوی رهنمودهای اجرایی به واحد های اورژانس باشد و مدیریت اورژانس کشور نیز توضیح دهد چرا یکی از نزدیکترین پایگاه ها ی اورژانس به مرکز از وجود این بخشنامه  مطلع نبوده است».


وی به نقل از خانواده نوجوان فوت شده، حادثه را اینگونه شرح  داد: «علی که حدود ساعت دو بامداد از شدت سردرد شدید ارخواب بر می خیزد لحظه به لحظه حال او به وخامت می گذارد و ساعت سه بامدارد قادر به برخاستن از جای خود نبوده و با اظهار اینکه " رگ اعصابش پاره شده " والدین و خواهرش را از وخامت حالش و اینکه قادر نیست از جایش برخیزد مطلع نموده و دچار حالت تهوع می شود. خواهر او موفق به متقاعد نمودن اورژانس پاکدشت برای حضور بر بالین بیمار نمی شود.  در وضعیت های این چنینی نقش امدادی اورژانس در مواردیکه اعضای خانواده از سلامت و توانایی جسمی لازم برخوردار نیستند دو صد چندان می شود.پدر و مادر علی هم از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نبوده اند».

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران در ادامه گفت:« خانواده علی در ساعت شش صبح در شرایطی که  نصف بدن او کاملا بی حس شده بود در وضعیت بسیار بدی او را در صندلی عقب ماشین سواری از پاکدشت ورامین به سمت بیمارستان امام خمینی ( ره ) حرکت می دهند و حدود ساعت هشت و نیم صبح در حالیکه حال بیمار به شدت وخیم بوده به این بیمارستان می رسند.شرایط وی به حدی بد بوده که پزشک درمانگاه هموفیلی  به درستی فورا دستور تزریق فاکتور های انعقادی را در داخل خودرو سواری صادر و بیمار با همان خودرو به اورژانس بیمارستان انتقال می یابد .مثل همیشه تخت ICU خالی موجود نیست و علی در واحد اورژانس از حدمات شبیه این فوریت استفاده می نماید. متاسفانه  عکسبرداری ها خبر از خونریزی گسترده مغزی می دهد. شرایطی که  بیمار عملا کاندیدای جراحی هم نبوده است.  این خونریزی از ساعات اولیه بامداد سه شنبه به صورت خود به خودی شروع می شود و به علت عدم اعزام به موقع به مرکز درمانی لحظه به لحظه  بر وخامت حال علی افزوده می شده است. پنجشنبه صبح  یکم بهمن ماه مرگ مغزی علی در میان بهت و ناباوری خانواده اعلام می شود. درصبح جمعه داغ او بر دل خانواده ماند. علی اخیرا به عنوان دانش آموز ممتاز از طرف مدرسه تشویق شده بود».


وی در پایان گفت:«علی هفده ساله هموفیلی گذشته از انکه نتوانست از حق انتقال به موقع به بیمارستان توسط واحد اورژانس بهره مند شود، از ساعت حدود نه صبح روز سه شنبه بیست و نهم بهمن ماه تا صبح جمعه دوم اسفند ماه در انتظار تخت ICU خالی بود.و صبح جمعه جان به جان آفرین تسلیم نمود. امیدوارم نمایندگان مجلس این گزارش را بخوانند. گلایه های جدی وزیر بهداشت از مجلس و مشکلات مهم بودجه ای که این وزارتخانه دارد عملا سلامتی آحاد مردم را تهدید می کند. وزیر بهداشت در پایان دولت قبلی در شرایط بسیار دشواری این وزارتخانه را تحویل گرفته است . توجه ویژه به این وزارتخانه توجه به حفظ سلامت مردم است. پس از انقلاب همواره بودجه های وزارت بهداشت  نه تنها مصون از تعرض تصمیمات رئیس دولت بود همواره کسری بودجه های این وزارتخانه از وزارتخانه های دیگر هم تامین می شد. اما در دولت قبلی بودجه های وزارت بهداشت به مصارف دیگری رسیده و این وزارتخانه دچار عقب ماندگی به خصوص در چهار سال آخر این دولت گردیده که باید با همکاری دولت و مجلس بر طرف گردد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha