سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10623

به طور كلی افراد معتاد به مواد مخدر دچار سوء تغذیه هستند و با توجه به این امر، برای كمك به ترك اعتیاد درك نقش تغذیه اهمیت فراوانی دارد.

مواد مخدر عمل جذب و هضم مواد مغذی و دفع سموم را مختلف می‌كند و سبب بروز بیماریها و مشكلات متعددی در بدن می شود.

ترك اعتیاد شامل تغییر عادات و رفتارهای منفی به عادات مثبت است. تغذیه مناسب، استراحت كافی و آرامش و ورزش عوامل اصلی در موفقیت این تغییر هستند.

انتخاب درست و سالم مواد غذایی، برای رسیدن به شیوه سالم زندگی اهمیت دارد.

افراد معتاد به سبب بی توجهی به برنامه غذایی خود، دچار اختلالات گوارشی متعددی مثل، اسهال، یبوست، اشكال در هضم غذا و كاهش اشتها می‌شوند.

در نتیجه این افراد برای موفقیت در ترك اعتیاد نیازهای تغذیه‌ای خاصی ندارند. غذای این افراد باید حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی باشد تا بتواند بافتها و اندام‌های از بین رفته بدنشان را ترمیم كند و عملكرد دستگاه عصبی و گوارشی را بهبود بخشد.

هر معتادی در آغاز ترك، با میل شدید به مصرف مواد مخدر درگیر بوده و با آن دست و پنجه نرم می‌كند.

تحقیقات نشان داده است كه داشتن رژیم غذایی حاوی پروتئین، مواد غذایی با ارزش زیستی بالا و غنی از كربوهیدرات مرغوب نسبت به سایر رژیم‌ها، در ترك اعتیاد تاثیر بیشتری داشته است. غذا بر خلق و خوی فرد نیز اثر دارد. كمبود مواد مغذی مثل اسید فولیك و ویتامین‌های گروه B، هم چنین كمبود اسیدهای آمینه برای سلامت فرد خطری جدی محسوب می‌شود.

با توجه به اینكه مصرف شكر و قهوه تغییرات رفتاری نامطلوبی ایجاد می‌كند بهتر است در مراحل اولیه ترك اعتیاد مصرف نشود یا به مقدار خیلی كم مصرف شود.

مصرف مواد مخدر سبب می‌شود دو اسید آمینه مهم مثل تیروزین و تریپتوفان نتوانند به درستی عمل كنند. این دو اسید آمینه مسوول تولید نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین در بدن است.

این تركیبات انتقال دهنده‌های عصبی‌اند كه برای پایداری احساس، هوشیار ذهن و حفظ شادابی و طراوت لازم‌اند.

یتروزین، پیش ساز انتقال دهنده‌های عصبی نوراپی نفرین و دوپامین است كه این انتقال دهنده‌ها، سطح هوشیاری و تیزهوشی فرد را افزایش می‌دهد. این اسید آمینه ضروری در غذاهای غنی از پروتئین مثل انواع گوشت قرمز و سفید و غذاهای دریایی وجود دارد.

اسید آمینه تریپتوفان برای تولید سروتونین لازم است. سروتونین اثر آرامش دهنده در فرد دارد و باعث خواب راحت و آرام می‌شود. این اسید آمینه در مواد غذایی مثل موز، شیر، تخمه‌های آفتابگردان و گوشت بوقلمون وجود دارد.

- برنامه غذایی در ترك اعتیاد:


مطالعات تغذیه‌ای نشان داده است كه تغذیه فرد در مراحل ترك اعتیاد باید به صورت وعده‌های غذایی سبك، متناوب و به مقدار كم باشد تا انرژی بدن حفظ شود.

به طور كلی توصیه‌های تغذیه‌ای برای بهبود كیفیت ترك اعتیاد عبارتند از:

- خوردن 3 وعده اصلی غذا و3 میان وعده در هر روز

- نوشیدن دم كرده‌های گیاهی به جای قهوه برای كاهش دریافت كافئین

- خوردن میوه و سبزیجات تازه

- خوردن غذاهای تهیه شده از غلات كامل (سبوس دار)

- خوردن انواع محصولات تهیه شده از غلات، لوبیا و سایر دانه‌های خوراكی به مقدار زیاد و كاهش مصرف گوشت قرمز به دلیل دیرهضم بودن آن

- حذف یا كاهش مصرف مواد غذایی حاوی شكر

- آگاهی از وجود قند پنهان در كاكائو، چاشنیها و بیشتر داروهای بدون نسخه پزشك

- آگاهی از وجود كافئین در بیشتر داروهای تجویز شده پزشك یا داروهای بدون نسخه

معمولا تركیب مواد مغذی در برنامه غذایی ترك اعتیاد باید شامل 25 درصد پروتئین، 45 درصد كربوهیدرات و 30 درصد چربی باشد.

برای رسیدن به چنین تركیبی در وعده‌های غذایی فرد، می‌توان از موادغذایی زیر استفاده كرد: صبحانه: نان ذرت، نان ساجی یا كلوچه، خوراك (گوشت و ماكارونی و اسفناج و پنیر)، املت و ماست

ناهار: انواع ساندویچ، انواع سالاد، انواع سوپ

شام: انواع سوپ و آبگوشت، برنج و انواع لوبیا، جوجه (مرغ) و سبزیجات، چیپس ذرت، لازانیا همراه با سبزیجات.

دسر: ماست، میوه، كلوچه‌های ذرتی، فرنی

با توجه به اینكه مصرف مواد مخدر باعث دفع ویتامینها و املاح نیز می‌شود، خوردن مكمل‌های مولتی ویتامین و املاح همراه با مكملهای ویتامین B برای بدن ضروری و مفید است. مكمل‌های غذایی و ویتامینی برای جذب بهتر، باید همراه با غذا خورده شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرزادعلیپور ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    1 0
    خیلی خوووب وعالی ممنونم