سلامت نیوز : تعداد دقیق معتادان هنوز در ایران مشخص نیست. از طرفی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده حدود 3 میلیون معتاد در کشور وجود دارد، اما آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد تعداد معتادان کشور رقمی بین 4 تا 4 میلیون و 500 هزار نفر متغیر است. اختلاف این آمار از آنجا سرچشمه می‌گیرد که ما هنوز به یک مرجع رسمی آماری در این زمینه دسترسی نداریم و از طرفی شکل اعتیاد به مواد مخدر هر روز از نوعی به نوع دیگر در حال تغییر است و نمی‌توان تعداد پنهان معتادان به مواد مخدر صنعتی را مانند گذشته شمارش کرد. آنطور که بابک دین پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر بر اساس آخرین آمارها اعلام می‌کند، در حال حاضر 3 میلیون نفر در کشور گرفتار معضلی به نام اعتیاد هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ با این حال آنچه که به تأیید رسیده و مسأله مخدرها در کشور را جدی‌تر از یک مسأله پیش پا افتاده نشان می‌دهد، فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر و روانگردان‌ها با سود سالانه ۴۳۵ میلیارد دلار در دنیاست. از سوی دیگر این آمار نشان می‌دهد که چندین برابر معتادان در ایران، جمعیت کثیری هستند که در حال پیچیدن نسخه جهانی اعتیاد با تغییر ذائقه معتادان از مواد مخدر سنتی به صنعتی‌اند. همین تغییر ذائقه و البته ورود مخدرهای صنعتی جدید از نگاه معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از مسائل نگران‌کننده و قابل هشدار است، چرا که به گفته کارشناسان، تغییر الگوی مصرف، بیش از آن‌که نیروی غیرفعال و ناکارآمد را هدف قرار دهد به سراغ نیروی کار فعال و جوان می‌رود و از این ناحیه توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها را متوقف می‌کند. دین پرست با هشدار نسبت به افزایش مواد مخدر صنعتی جدید با نام ان.‌پی.‌اس تأکید می‌کند: «آنچه مسلم است مواد مخدر از سنتی به صنعتی در حال تغییر مسیر است.»

او در عین حال به یکی از واقعیت‌های تلخ در حوزه مهار اعتیاد اشاره کرده و توجه همه را به کارکرد سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری و کنترل اعتیاد جلب می‌کند.او می‌گوید با وجود همه نیازی که به ورود دولت‌ها برای مهار پدیده اعتیاد وجود دارد، باید پذیرفت که دولت‌ها در مهار این پدیده ناتوان هستند و این یعنی نیازمند حضور جدی‌تر سازمان‌های مردم نهاد هستیم. این مسأله البته از دید عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هم پنهان نمانده و در نشستی که اخیراً با اعضای شورای اجتماعی کشور داشته، تأکید می‌کند که باید روش‌ها و شیوه‌های پیشگیرانه‌ای برای مبارزه با مواد مخدر به کار گرفته شود. او می‌گوید: «خوشبختانه در دیدارهایی که با اقشار و گروه‌های مرجع مثل جامعه روحانیت، مداحان، هیأت‌های مذهبی و ورزشکاران داشتیم، مشخص شد اقدام‌های خوبی برای تشکیل انواع NGO‌ در این گروه‌ها در حال انجام است و با این اقدام شبکه عظیمی از نیروهای اجتماعی در این زمینه فعال هستند و به نسبت سال‌های گذشته شاهد افزایش تعداد سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) در این حوزه خواهیم بود.»

بابک دین‌پرست همچنین در مراسم اختتامیه دومین همایش منطقه‌ای شبکه‌سازی حوزه کاهش تقاضای مواد مخدر از هزار و 850 سازمان مردم نهاد و 5 هزار و 300 مرکز غیر دولتی نام ‌برد که در حوزه مواد مخدر و کاهش آسیب و درمان معتادان فعالیت قابل قبولی دارند. او البته به آمار جالب دیگری هم اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون 84 درصد معتادان تحت درمان در بخش‌های خصوصی پذیرش می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha