شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 106237

سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان کودکان، سنین شایع کم خونی در کودکان را از شش ماهگی تا دو سالگی دانست و به خانواده‌ها توصیه کرد نسبت به کم خونی کودکان بی‌توجه نباشند.

دکتر محمد رضا گلپایگانی در گفت وگو با (ایسنا) ، با تاکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام کم خونی در کودکان، گفت: مراجعه زودهنگام به پزشک سبب خواهد شد تا به موقع نسبت به درمان آن اقدام شود و از بروز عوارض بعدی پیشگیری شود.

رئیس بیمارستان تخصصی کودکان دکتر محمد کرمانشاهی کم خونی را به دو دسته اصلی تقسیم کرد و گفت: گاهی کم خونی خودش یک بیماری است، به عنوان مثال کم خونی ناشی از کم کاری مغز استخوان که یک نوع کم خونی مادرزادی است به عنوان یک بیماری شناخته می شود.

به گفته وی کم خونی ناشی از رژیم غذایی که در پی کمبود ویتامین B12، آهن، فولیک اسید و... رژیم غذایی نامناسب بروز می‌کند، کم خونی ثانویه است.

این فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان کودکان کاهش توجه کودک، کاهش ضریب هوشی و... را از جمله عوارض ثانویه کم خونی در کودکان دانست و گفت: در اکثر موارد تشخیص این مسئله چندان ساده نیست.

وی رنگ پریدگی، بی حالی، خستگی زودهنگام و زیاد، تپش قلب، کاهش عملکرد، بی قراری، بی‌اشتهایی و کاهش ضریب هوشی را از علائم کم خونی در کودکان دانست که نیاز به پیگیری دارند.

وی در ادامه مصرف قطره‌های آهن را در کودکان برای درمان کم خونی مفید ارزیابی کرد و گفت: مصرف این قطره‌ها از شش ماهگی تا دو سالگی در قالب برنامه های مراکز بهداشت به طور همگانی انجام می‌گیرد، اما مصرف خارج از این چارچوب تنها زیر نظر پزشک می‌تواند در درمان کم خونی مفید باشد.

گلپایگانی خوراندن قطره‌های آهن ایرانی به کودکان را به علت دارا بودن مقادیر کافی آهن مناسب ارزیابی کرد و به خانواده‌ها توصیه کرد: در صورتی که کودک از نظر مصرف قطره‌های آهن خوراکی ایرانی مشکلی ندارد، به او قطره‌های خارجی ندهند.

وی سپس به مادران توصیه کرد: به منظور تاثیر مناسب قطره‌های آهن، یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از خوراندن قطره آهن به کودکان شیر ندهند.

وی در پایان گفت: کم خونی انواع مختلفی دارد و کمبود آهن تنها یکی از انواع کم خونی است، لذا در صورت مشاهده علائم کم خونی از خوراندن خودسرانه داروهای آهن دار به کودکان خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha