شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 106238

سلامت نیوز : نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد تغییر وزن زنان چاق در دوران بارداری حتی اگر منجر به کاهش وزن شود می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر «پاتریک کاتالانو» از کارشناسان مرکز سلامت باروری ایالت اوهایوی آمریکا در این رابطه گفت:‌ در حالی که بسیاری از افراد توصیه می‌کنند کاهش وزن در دوران بارداری به خصوص برای زنان بسیار چاق مفید است اما وزن کم‌کردن در این شرایط در واقع می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

کاتالانو که مدیریت این مطالعه را برعهده داشته افزود: هنوز در این زمینه اطلاعات کافی در دست نداریم به خصوص در مورد تغییرات بیولوژیک در زنان چاقی در حین بارداری که وزن کم می‌کنند.

در بررسی‌های پیشین شواهد مستدلی مبنی بر خطرات چاق بودن بر سلامت مادر و جنین در دوران بارداری مشاهده شده است. مادران چاق بیشتر در معرض سقط‌های طبیعی و به دنیا آوردن نوزادان مبتلا به نارسایی‌های مادرزادی هستند. همچنین خطر ابتلا به دیابت و عارضه پری اکلامپسی در آنان بیشتر است. علاوه بر این اکثر مادران چاق هنگام وضع حمل مجبور می‌شوند به طریق سزارین فرزندشان را به دنیا آورند.

علاوه بر اینها نوزادان متولد شده از مادران چاق، بیشتر در معرض ابتلا به چاقی در دوران کودکی یا سنین بالاتر هستند.

با وجود نتایج این مطالعه همچنان برخی پزشکان معتقدند که برای زنان چاق، بالا رفتن وزن یا کاهش آن به منظور به حداقل رساندن خطرات مرتبط با چاقی در دوران بارداری می‌تواند مفید باشد چون هنوز اطلاعات کافی در مورد خطرات ناشی از افزایش وزن یا کاهش آن روی سلامت جنین در زنان چاق باردار وجود ندارد.

در این بررسی اطلاعات پزشکی 1241 مادر چاق باردار مورد مطالعه قرار گرفت. بیش از 85 درصد این زنان در دوران بارداری به طور متوسط 14.4 کیلوگرم وزنشان افزایش یافت. همچنین 15 درصد آنان در این دوران به طور متوسط حدود 1.1 کیلوگرم وزنشان بالا رفت.

در نهایت متخصصان در این مطالعه به مادران توصیه کردند: بهترین زمان برای کاهش وزن بین بارداری‌ها است چون ما هنوز مطمئن نیستیم که وزن کم کردن در حین بارداری برای مادر و نوزاد چه خطراتی می‌تواند در پی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha