سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به کسری اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی و مشکلات ناشی از آن، گفت: اگر قرار است نظام سلامت پاسخگو باشد، باید یک متولی داشته باشد و اعتبارات نیز در دست همان ارگان پاسخگو قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی جعفریان در هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که با حضور رئیس‌جمهور در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با اشاره به فعالیت 412 هزار نفر پرسنل در وزارت بهداشت، گفت: 13 هزار عضو هیات علمی، 150 هزار دانشجو و 10 هزار نفر دانشجوی تخصصی در حوزه وزارت بهداشت داریم.

وی با اشاره به گسترش شبکه بهداشت و درمان کشور در طول 30 سال گذشته، گفت: با گسترش شبکه بهداشت و درمان کشور، از میزان اعزام بیماران از سایر شهرها و استان‌ها به تهران و همچنین مراکز استان‌های بزرگ کاسته شده‌ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دستاوردهای علوم پزشکی و همچنین خانه‌های بهداشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حوزه درمان نیز باید بگویم که تقریبا تمام درمان‌های معمول و خدمات پیشرفته در کشور قابل انجام است. به طوری که در بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلب و انواع سرطان‌ها، تقریبا تمام روش‌های درمانی پیشرفته را دارا هستیم. در حوزه بیماری‌های چشمی و پیوند اعضا نیز پیشگام هستیم. در مجموع به دنبال پیشرفت‌های صورت گرفته در پزشکی کشور، اعزام بیمار به خارج از کشور جهت مباحث درمانی طی 10 سال گذشته صفر شده است. همچنین در درمان بسیاری از بیماری‌های پیشرفته رتبه اول یا دوم را در منطقه دارا هستیم.

جعفریان به پژوهش در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: 40 درصد تولیدات علمی کشور مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی است. این در حالی است که کمتر از 10 درصد بودجه تحقیقات کشور به این دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد.

وی افزایش بیماری‌های غیرواگیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: این امر ما را با چالش‌های جدیدی روبرو کرده است. از طرف دیگر مردم خواستار خدمات با کیفیت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران مشکلات جدی در منابع و اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: وزارت بهداشت برای سال 91 و 92 با 6700 میلیارد تومان کسری اعتبار روبروست که 4500 میلیارد آن از درآمد اختصاصی تامین شده است که بی‌تردید فشار آن بر مردم وارد می‌شود. همچنین اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز بار 1000 میلیارد تومانی به دنبال داشته است که البته بودجه‌ای هم برای آن در نظر گرفته نشده است. در مجموع اعتبارات وزارت بهداشت همواره کمتر از رشد تورم بوده است.

جعفریان به تعرفه‌های غیرواقعی درمان اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال امسال تعرفه هتلینگ در بیمارستان‌ها 48 هزار تومان در نظر گرفته شد. این در حالی است که به دنبال توافقات صورت گرفته از سوی معاونت درمان و بیمه‌ها، میزان این تعرفه 118 هزار تومان محاسبه شده است. به این ترتیب بیمارستان‌ها با یک سوم تعرفه واقعی خدمت ارائه می‌دهند. از طرف دیگر سهم ویزیت یک متخصص در بیمارستان‌های دولتی 2800 تومان است. حق العمل آپاندیس نیز حدود 30 هزار تومان است که البته با حدود شش تا 12 ماه تاخیر پرداخت می‌شود. در مجموع تغییر مناسبی در تعرفه‌ها نداشته‌ایم.

وی تعامل ناکارآمد با بیمه‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: در بیمارستان‌های تهران، سازمان بیمه تامین اجتماعی تا شهریور ماه و سازمان بیمه خدمات درمانی تا تیر یا مرداد ماه را با بیمارستان‌ها تسویه کرده‌ است. در چنین شرایطی بیمارستان‌های طراز مثبتی داریم که فاقد نقدینگی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ترکیب اعضای شورای عالی بیمه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: مکانیزم فعلی به شکلی است که وزارت بهداشت یک رای و سازمان نظام پزشکی نیز یک رای در شورای عالی بیمه دارد و مابقی آرا به سایر ارگان‌ها و بیمه‌ها مربوط می‌شود.

جعفریان همچنین به چالش‌های آموزش پزشکی و افزایش ظرفیت بدون توجه به زیرساخت‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: البته در داخل سیستم نیز اشکالاتی وجود دارد و ابزار مدیریتی کافی فراهم نیست. مشکلاتی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد. وظیفه داریم که رفتار حرفه‌ای را توسعه دهیم. در این زمینه در دانشگاه علوم پزشکی تهران یک راهنما را تدوین کرده‌ایم. در عین حال باید از طرح‌های منطقی، حمایت و به جامعه دانشگاهی توجه شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر فضای مثبتی در دانشگاه‌ها وجود دارد و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علوم پزشکی از زد و بندهای سیاسی فارغ‌ هستند و نگاه‌ امیدوارانه‌ای ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین از برخی تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی در حوزه سلامت انتقاد کرد و گفت: برخی از این تصمیم‌گیری‌ها و فشارها باعث تاسیس بیمارستان‌هایی شده که ضریب اشغال تخت‌های آنها در برخی موارد به کمتر از 50 درصد می‌رسد.

جعفریان همچنین فضای به وجود آمده علیه پزشکان را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه فضای منفی رسانه‌ای علیه پزشکان به وجود آمده و عنوان می‌شود که متوسط درآمد پزشکان 30 میلیون تومان است. این چنین مباحثی نادرست است. بر اساس بررسی‌های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص شد که متوسط کارانه در 47 رشته تخصصی و فوق تخصصی در سال 92، سه میلیون و 560 هزار تومان بوده است. حداقل آن 460 هزار تومان و حداکثر نیز 12 میلیون تومان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به مشکلات متعدد در تعرفه‌گذاری اشاره کرد و گفت: همین تعرفه‌های غیرواقعی نیز به موقع از سوی بیمه‌ها پرداخت نمی‌شود. باید کمک شود تا اعتماد میان مردم و جامعه پزشکی حفظ شود چرا که اگر این اعتماد مخدوش شود، آسیب بیشتری متوجه مردم خواهد بود.

وی در پایان گفت: اگر قرار است نظام سلامت پاسخگو باشد، باید یک متولی داشته باشد و منابع نیز در اختیار همان ارگان پاسخگو باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha