بازی عوض شد؛ کاهش تعداد دختران جوان و افزایش پسران مجرد!

سلامت نیوز:در سال جاری جمعیت مردان مجرد 15 تا 39 سال در کشور 6 میلیون و 328 هزار نفر و جمعیت زنان در همین طیف سنی، 6 میلیون و 83 هزار نفر است که اختلاف این دو گروه رقمی معادل، 475 هزار نفر است که به مرور زمان این نسبت‌ها دستخوش تغییرات خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل ازهفته نامه سلامت،مجرد ماندن یک میلیون دختر تا 10 سال آینده در کشور خبری بود که واکنش‌ها و بازتاب‌های گسترده‌ای داشت. یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از دکتر شهلا کاظمی‌پور، معاون مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه این خبر را منتشر کرد؛ خبری که کاظمی‌پور خود از آن بی‌خبر بود.منتقدان بر این نظریه، معتقد هستند که دامن زدن به مسئله کمبود پسر در جامعه و اعلام آمار آن نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند و باعث نمی‌شود دختران جامعه به فکر ازدواج بیفتند و آمار طلاق پایین بیاید بلکه باعث بروز اختلالات روانی بین افراد جوان جامعه نیز می‌‌شود.

حالا اینکه دکتر شهلا کاظمی‌پور براساس چه فرمولی به عدد 1 میلیون نفری رسیده سوالی است که او پاسخ می‌دهد: «دهه 70 بود که براساس تحقیقات به دست آمده، ما به این نتیجه رسیدیم که قاعده هر سنی ایران بعد از انقلاب اسلامی به دلیل افزایش باروری در سطح وسیعی قرار گرفته است از آنجایی که در همان زمان عرف تفاوت سنی ازدواج در کشور حدود 5سال بود، باید زنان 15 تا 29 سال با مردان 20 تا 34 سال ازدواج می‌کردند. پس از انجام این محاسبه، مشاهده شد تعداد زنان مجرد بیش از مردان است. از نظر تناسب، تعداد دختران در مقایسه با پسران به یک نسبت است اما وقتی اختلاف سن را ملاک قرار می‌دهیم به دلیل وسیع‌ بودن هرم سنی، آمار و ارقام تغییر می‌کند.»

وی می‌افزاید: «آن زمان اختلاف سنی زوجین به عنوان یک هشدار تلقی شد. در سال 85 تعداد دختران مجرد به یک میلیون نفر رسید که براساس تحقیقات اگر این اختلاف سنی کاهش پیدا نکند و همین روند ادامه داده شود، بی‌شک تعدادی از دختران در تجرد قطعی باقی خواهند ماند. با توجه به اینکه ما بحث طلاق و بیوه شدن را هم داریم و برخی از زنان ما به ازدواج دوم روی می‌آورند همان شانسی که امکان دارد یک دختر مجرد برای ازدواج داشته باشد با افزایش آمار بیوه شدن از دست خواهد رفت. در نتیجه اگر در گذشته حدود 2 درصد از زنان 40 تا 54 سال در تجرد قطعی باقی می‌ماندند الان این درصد علاوه بر آنکه زیاد می‌شود سن تجرد نیز از 40 سال به 30 سال خواهد رسید که این بحث در سال 85 مطرح شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha