سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه در بیماران مبتلا به تنگی دریچه میترال علائم بیماری هنگام بارداری تشدید می‌شود، گفت: در صورتی که این عارضه با نارسایی قلبی همراه نباشد، بارداری می‌تواند تا پس از درمان‌های جراحی به تعویق افتد.

دکتر شمسی عباسعلی زاده در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه تب روماتیسمی در افرادی که از نظر اقتصادی در شرایط نامطلوبی هستند، شایع است، گفت: تنگی میترال و نارسایی آئورت از ضایعات مشخص این بیماری هستند.

وی با تاکید بر اینکه نارسایی دریچه میترال به تنهایی عارضه‌ای غیرروماتیسمی است، گفت: در افراد جوانی که دچار کاردیت حاد هستند، بیماری آئورت بدون گرفتاری میترال به ندرت ممکن است روماتیسمی باشد.

عباسعلی زاده تصریح کرد: خطر مادری و جنینی زنان باردار با بیماری دریچه‌ای قلبی بسته به نوع و شدت ضایعه دریچه‌ای و پیامدهای ناشی از آن موجب اختلال در عملکرد دریچه، عملکرد بطن چپ و فشار شریانی ریوی می‌شود.

این جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه در زنان مبتلا به تنگی دریچه میترال هنگام بارداری علائم بیماری تشدید می‌شود، گفت: افزایش حجم خون، ضربان قلب و برون ده قلبی تا حدی فشار دهلیز چپ را افزایش می دهد که باعث احتقان ریوی شدید و به دنبال آن دیس پنه (سختی تنفس)، حملات شبانه و ادم ریوی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در زنانی که مراقبت‌های پیش از بارداری را دریافت نکرده‌اند، در بارداری عوارض به صورت اولیه با ادم شدید ریه بروز می‌کند.

عباسعلی زاده با اشاره به اینکه در موارد مزمن، بیماری نارسایی حاد قلب راست پیشرفت می‌کند، گفت: در مبتلایان، آندوکاردیت عفونی، آمبولی ریوی و هموپتزی شدید (خلط یا استفراغ خونی)، نیز ممکن است ایجاد شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: در بیماران دچار تنگی میترال بدون نارسایی قلبی می‌توان از والوپلاستی میترال توسط بالون پرکوتانئوس استفاده کرد و بارداری را تا بهبودی کامل پس از عمل جراحی به تاخیر انداخت.

وی گفت: در صورتی که بدون درمان بیمار باردار شود با سقط درمانی می توان بارداری را به تعویق انداخت.

عباسعلی زاده در پایان خاطرنشان کرد: در صورت عدم تمایل بیمار به سقط درمانی باید وی توسط متخصص قلب و زنان به طور مداوم پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha