سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو از افزایش کورتون در نسخ پزشکان انتقاد کرد و از بیمه شدن ۴۰۰ داروی بسیار گرانقیمت در سال آینده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رسول دیناروند در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: طلب ما از بیمه‌ها 800 میلیارد تومان است که البته بیمارستان‌ها معمولاً بیش از آن را طلب دارند.

وی ادامه داد: شرکت‌های پخش دارو چنانچه بدهی خود را از بیمه‌ها دریافت نکرده‌اند مجاز نیستند دارو را به اورژانس و بیمارستانها ندهند حتی اگر مطالبه آنها ماه‌ها عقب افتاده باشد.

وی ادامه داد: البته میزان طلب حجمی بالاست. شرکت‌های پخش نیز دچار مشکلاتی هستند و تأمین دارو به شکل یک زنجیره است که اگر یک حلقه‌اش دچار مشکل شود تا بیمارستان شرکت‌های پخش و تأمین کننده دارو دچار مشکل می‌شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد تجویز بی‌رویه دارو در کشور گفت: همانگونه که رئیس جمهوری انتظار دارد تجویز دارو منطقی شود وزارت بهداشت بر این مورد برنامه‌های ویژه‌ای را دنبال می‌کند این در حالی است که میزان تجویز دارو دو برابر شاخص کشورهای معتبر است.

دیناروند افزود: این شاخص بیانگر غلط بودن نسخه نویسی در کشور است.

وزارت بهداشت با استفاده از اهرم‌های متفاوت این شاخص را بهبود می‌بخشد به طوری که این شاخص در هر نقطه 4.6 بود اما اکنون 3.3 شده و باید به زیر3 کاهش یابد تا شاخص مطلوب شود.

وی بهترین روش برای تجویز منطقی دارو را الکترونیکی‌ شدن نسخه‌ها دانست و کسانی که رعایت نمی‌کنند تذکراتی می‌گیرند و با اینکه تاکنون موثر بوده اما راهکار موثر الکترونیکی شدن است تا نسخه نویسی قابل رهگیری شود.

وی افزود: این برنامه به صورت پایلوت در سال آینده در دو استان کشور انجام خواهد شد این در حالی است که خارج از نرم افزار نمی‌توان نظارت درستی داشت و به این ترتیب هم باید بیمه‌ها حمایت کنند و هم غیر تجویز دارو دادن نیز از این طریق قابل نظارت خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد پرمصرفترین اقلام دارویی در کشور گفت: مسکن‌ها از جمله استامینوفن رتبه اول مصرف را در کشور دارد که البته در 10 داروی اول پرمصرف، چند نوع آنتی بیوتیک نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: آنچه که در این اقلام غیر طبیعی است مصرف کروتون‌ها از نوع تزریقی آن است به طوری که 50 درصد نسخه‌ها حاوی آنتی‌بیوتیک و کمی کمتر از آن حاوی کورتون است.

دیناروند ادامه داد: این نسخه‌ها نشان می‌دهند  پزشکان، علامت درمانی را انجام می دهند.چرا که کورتون‌ها اثر فوری داشته و بیمار سریع بهبود می‌یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد بیمه شدن داروهای جدید گفت: پرونده بیمه شدن را امسال که 200 قلم دارو بود بسته‌ایم و برای سال آینده وسیع‌تر خواهد بود تا کمبودها کاهش یابد.

وی در مورد اینکه چه نوع داروهایی بیمه خواهند شد، گفت: هرجایی که دارو باعث هزینه‌های فلاکت‌بار شود را هدف قرار می‌دهیم تا هیچ بیماری برای دریافت این داروها به مشکل برخورد نکند.

وی گفت: این اقلام تعدادشان حدود 400 قلم است که هزینه‌های فلاکت‌بار به بار می‌آورند بنابراین اگر دولت بتواند کمک کند سال آینده شاهد هزینه‌های فلاکت‌بار نخواهیم شد.

دیناروند گفت: البته به بحث هدفمندی یارانه‌ها بستگی دارد که برای مثال به 1200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha